هرکدام از ما در حال حاضر یک برند داریم و با ویژگیهایی شناخته میشویم. این برند معمولا با دو عامل تخصص و ویژگیهای رفتاری شکل میگیرد. اینکه شما در کاری میزان مشخصی تخصص داشته باشید ( در سطح ضعیف، متوسط یا عالی باشید) باعث میشود تا تعریفی از شما در ذهن اطرافیان شکل بگیرد. اما صرفا تخصص نیست که برند شما را میسازد. نوع رفتار شما نیز برند شما را میسازد. پرسنال برندینگ با نتیجه فعالیتهای ما شکل میگیرد اما باید دقت کرد “با نتیجهی فعالیتها” و این یعنی، فعالیتها از درون ما نشات میگیرند و به اطراف ما منتقل میشوند. احتمالا شنیدهاید که میگویند طرف آدم متخصصی است اما بداخلاق است. یا بسیار آدم حرفهای و خوش اخلاقی است. اینها جملههای معروفی هستند که هرکدام از ما ممکن است هر روز بشنویم.
برای شکلگیری موثر برند شخصیمان در محیط کار چه بهعنوان مدیر، کارشناس یا کارآفرین میتوانید از مدل زیر استفاده کنید:
در قدم اول، ایجاد برند شخصی (پرسنال برندینگ) یعنی خود شناسی. شما نیاز دارید تا شناخت بسیار خوبی از تواناییها، ضعفها و رفتارهای خود داشته باشید. برای ساخت یک برند شخصی موفق مشخصا باید هوش اجتماعی خود را افزایش دهید و احساسات و هیجانات خود را مدیریت نمایید. باید تاثیر کارها و رفتارهای خود را بر محیط اطراف خود بیشتر درک کنید و همواره در مسیر بهبود و اصلاح حرکت کنید.
قدم دوم تمرکز برتخصص و دانش است. اینکه شما قرار هست با چهعنوانی شناخته شوید. دقتداشته باشید دانشگاه بهشما عنوان شغلی نمیدهد. عنوان شغلی چیزی جدای از مدرک تحصیلی شماست. عنوان شغلی را خود شما بهخودتان میدهید. این شما هستید که انتخاب میکنید در چه زمینههایی کار کنید و در چه زمینههایی بیشتر تمرکز کنید. برای ساخت برند خود براساس تخصص باید بیشتر در زمینه مورد علاقهتان مطالعه کنید، با افراد مرتبط در ارتباط باشید، محتوای مرتبط منتشر کنید و در نهایت در آن زمینه دستاورد داشته باشید، هرچند دستاوردهای کوچک. یک برند موثر و پایدار با قدمهای کوچک ساخته میشود.
در نهایت شما باید از برندی که شکل دادهاید پشتیبانی کنید. پشتیبانی از برند یعنی همواره یکپارچگی خود را در عملکرد خود حفظ کنید. رفتار و عمل شما باید همسان و همسو باشد. برند پایدار در طول زمان شکل میگیرد. برای ایجاد یک برند شخصی موفق شما حداقل به دوسال زمان نیاز دارید تا بهشکل مداوم در مسیرانتخابی خود فعالیت کنید.
و بهخاطر بسپارید در دنیای شلوغ این روزها کسی صدای شما را نمیشنود، کسی شما را کشف نمیکند مگر خود شما صدایتان را بهگوش دیگران برسانید و خودتان را معرفی کنید.
امیر مهرانی
مربی شغل و رهبری سازمانی
منبع;http://www.pnu-m-s.com