اهداف آموزشی

• ایجادمحرک آموزشی پیرامون شکوفائی استعدادهای بالقوه کودکان

• تلاش درجهت گسترش روابط کودکان با یکدیگر

• شرکت دادن کودکان و والدین آنان در برنامه های آموزش پیش دبستانی


اقدامات آموزشی

از جمله مهمترین اقدامات آموزشی به عمل آمده در مراکز آموزش پیش دبستانی فنلاند می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• سازماندهی مراکزآموزش پیش دبستانی تحت عنوان مهدهای کودک خانوادگی علاوه بر کودکستانها و دیگر مراکز رایج نظیر مهدهای کودک مزیت این شکل از مهدهای کودک، تشابه این مراکز به محیط خانوادگی و تعداد کم کودکان تحت تکلف آن است

• سازماندهی مراکز آموزش پیش دبستانی سیار درمناطق غیر متراکم طی روزهای خاصی از هفته

• سازماندهی مراکزآموزش پیش دبستانی تحت نظارت کلیسای هرمنطقه علاوه برآموزش پیش دبستانی سازماندهی شده توسط شهرداریها

• سازماندهی آموزش پیش دبستانی در مدارس فراگیر


اصلاحات آموزشی

از جمله مهمترین اصلاحات آموزشی به عمل آمده در مراکز آموزش پیش دبستانی فنلاند می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• بهسازی قانون الزامی بودن دوره آموزش پیش دبستانی

• فراهم سازی دوره های آموزش پیش دبستانی بصورت رایگان توسط شهرداریها

• الحاق و اجرای برخی قوانین ویزه آموزش پایه در حوزه آموزش پیش دبستانی

• برخورداری کلیه کودکان از حضور در مراکزآموزش پیش دبستانی بصورت دواطلبانه

• تفویض مسوولیت تدوین برنامه های آموزش پیش دبستانی به هیئت ملی آموزش درهمکاری با وزارت اموراجتماعی و بهداشت،مرکز پژوهش ملی و مرکز توسعة بهزیستی و بهداشت

• اصلاح حکم مراقبتی روزانة کودکان مصوب ژانویة سال 1995 درخصوص ترویج زبان و فرهنگ سامی، رومانیایی و کودکان مهاجر با کمک نمایندگی های فرهنگی و مراکز آموزش پیش دبستانی

• گسترش تعداد کودکان اقلیتهای قومی و مهاجر برخوردار از دوره های آموزش پیش دبستانی مراجعه کننده به مدارس جامع ACT

• یکپارچه سازی کودکان خردسال مهاجر و فنلاندی مستقر در جامعة فنلاندی درجهت بهره مندی همگانی کودکان از توانائیهایی نظیر مهارت در زبان فنلاندی و مهارت در زبان مادری و درک فرهنگ بومی

• افزایش نرخ کودکان مراکز آموزش پیش دبستانی بطور پیوسته تا98درصد.





آقای پارتازیان
باشگاه اندیشه آموزش پیش دبستانی در فنلاند