-
خودافزایی در مقابل خودزدایی
بسیاری از تحقیقات انجام شده بر روی فرهنگهای فردگرای آمریکایی و اروپایی حاکی از آن است که در افراد این فرهنگها تمایل گستردهای برای حفظ و بهتر دیدن «خود» (خودافزایی) وجود دارد. به طور مثال مردمان این فرهنگها تمایل دارند که پیروزیهای خود را به صفات درونی ثابت خود (تواناییها و استعدادها) نسبت دهند و شکستهای خود را به عوامل خارجی (مانند مقصر دانستن دیگران) یا عوامل درونی ناثابت (مانند عدم تلاش کافی) نسبت دهند.
در هنگام مقایسه خود با دیگران نیز این عمل را طوری انجام میدهند که منجر به بالاتر دیدن خود شود، مثلا خود را با کسانی که از موقعیت اجتماعی پایینتری برخوردارند مقایسه میکنند.
نتایج یک تحقیق ملی در آمریکا نشان میدهد که 70 درصد از آمریکاییها معتقدند که نمره آنها در تواناییهای مدیریتی از متوسط بالاتر است. در توانایی کنار آمدن با دیگران تعداد بسیار اندکی از آمریکاییها نمره خود را پایینتر از میانگین برآورد کردند.
حدود 60 درصد از آمریکاییها معتقد بودند که جزو ده درصد برتر در این توانایی قرار دارند و 15درصد از آنها خود را جزو یک درصد برتر معرفی کردند. تحقیقات نشان میدهد که افراد فرهنگهای فردگرا حتی از سنین پایین تمایل به خودافزایی را نشان میدهند.
به طور مثال کودکان 4ساله آمریکایی در مهارتهای ارتباطی، هوش یا هر توانایی و مهارت دیگری خود را از اکثریت بهتر میدانند.در مقابل در فرهنگهای جمعگر ای آسیای شرقی نشانی از این تمایل گسترده در بهتر دیدن خود به چشم نمیخورد و تمایل عکس آن (خودزدایی) نمود بیشتری دارد.
در مقابلِ مثبتگرایی بالای مردمان فرهنگهای فردگرا، مردمان فرهنگهای آسیای شرقی گاهی منفیگرایی قابلتوجهی را نشان میدهند.پیامد این تفاوت فرهنگی این خواهد بود که آمریکاییها تمایل دارند خود را مملو از صفات مثبت ببینند و ژاپنیها تمایل دارند خود را خالی از صفات منفی.
تحقیقات حاکی از آن است که آمریکاییها در هنگام توصیف خود بیشتر از صفات مثبت استفاده میکنند (من قدرتمندم، من با جسارت هستم) اما ژاپنیها در توصیف خود یا بر نقاط ضعف خود تاکید میکنند (من در ریاضی ضعیفم) یا بر غیاب صفات منفی (من خودخواه نیستم). افراد فرهنگهای فردگرا به دنبال پیشی گرفتن از دیگرانند و تلاش میکنند برجستهتر از بقیه باشند، چنانچه در ضربالمثل آمریکایی «چرخی که جیرجیر میکند روغن دریافت میکند» نمود مییابد.
در مقابل ژاپنیها بیشتر به دنبال آن هستند که از متوسط عقب نمانند تا از آن جلو بزنند و جلب توجه کنند چنانچه در ضربالمثل ژاپنی «میخی که بیرون بزند با چکش برسرش میکوبند» بر آن تاکید میشود.
منبع: / سایت خبری / همشهری آنلاین
www.bashgah.net/fa/content/show/36204
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن