موفقیت نهادها و سازمان ها تا حد زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریت بستگی دارد.
دکتر علاقه بند ،مدیریت را به وجود آوردن و حفظ کردن محیطی می داند که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف های معینی به طور موثر و کارآمد فعالیت کنند.


مدیریت آموزشی فرایند اجتماعی است که با به کارگیری مهارت های فنی و علمی و هنری، کله نیروهای انسانی و ملاک های ساماندهی و هماهنگ نموده و با فراهم آوری زمینه های انگیزش و رشد با تامین نیاز های منطقی فردی و گروهی به طور صرفه جویانه به هدف های تعلیم و تربیت برسد، لذا دانستن و شناخت اهداف یک سازمان آموزشی از مسائل مهم مدیریت آموزشی است. به نحوی که هدف های کلی آموزش و پرورش رادر حیطه شناختی عاطفی و روان-حرکتی تقسیم می کند.
مدیریت آموزشی از لحاظ نوع کار و وظیفه با مدیریت سایر موسسات و سازمان ها متفاوت است و وظایف اساسی بر عهده دارد که عبارتند از :


۱- تصمیم گیری
۲- نیازسنجی و برنامه ریزی
۳- تامین و سازماندهی منابع و امکانات
۴- آموزش و آماده سازی نیروی انسانی
۵- انگیزش
۶- برقراری روابط انسانی
۷- نظارت و کنترل
۸- ارزشیابی و پاداش