این هفته به معرفی سه خودروساز منتخب آمریکایی و سه خودرو ساز ژاپنی خواهیم پرداخت.
فورد
کمپانی فورد در سال ۱۹۰۳ توسط آقای هنری فورد با همکاری برادران دوج در دیترویت تاسیس گردید. در آن زمان، محصولات کمپانی فورد بالغ بر ۵۰ درصد از خودروهای آمریکا را تشکیل میدادند. ساخت فورد مدل T تحول عظیمی در زمینه خودرو و خط تولید آن زمان بود. جالب است بدانید که برفپاکن عقب خودرو برای اولین بار توسط کمپانی فورد در سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفت. آرم فورد با زمینه آبی نیز اولین بار در سال ۱۹۲۸ مورد استفاده قرار گرفت که بیشتر به دایره شبیه بود تا بیضی. آرم کنونی فورد از سال ۲۰۰۳ بر روی محصولات کمپانی نصب گردیده است.
کادیلاک
کادیلاک که از قدیمیترین خودروسازان آمریکایی میباشد، در سال ۱۹۰۲ توسط آقای هنری للاند (Henry Leland) تاسیس شد. “للاند” نام کادیلاک را از آقای آنتونی دلاموته، معروف به سر کادیلاک، موسس شهر دیترویت برگرفت. آرم کادیلاک نیز نشان خانواگی آقای کادیلاک میباشد.
شورولت
در اصل کمپانی شورولت در سال ۱۹۱۱ توسط لوئیس شورولت و ویلیام سی دورانت (موسس جنرال موتورز) تاسیس گردید. جالب است بدانید که آقای دورانت در سفری که در سال ۱۹۰۷ به فرانسه داشتند، طرح کاغذ دیواری اتاق هتلش نظر وی را جلب کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۳، این طرح را به عنوان لوگوی کمپانی برگزید.
تویوتا
تویوتا توسط آقای Sakichi Toyoda در سال ۱۹۳۳ از یک کارخانه نساجی شروع به کار کرد و در سال ۱۹۳۷ به تولید خودرو روی آورد. این کمپانی یازدهمین کارخانه بزرگ دنیا بوده و بر اساس آمار، تا سال ۲۰۱۲، تعداد ۲۰۰ میلیون خودرو تولید کرده است. گفته میشود دلیل این که به جای تویودا، نام “تویوتا” را برای کمپانی بر گزیدهاند این است که اولاً تلفظ آن آسانتر است و ثانیاً اعتقاد به خوشیمن بودن آن دارند. چراکه برای نوشتن کلمه تویوتا، باید هشت بار قلم را از روی کاغذ برداشت و در فرهنگ ژاپنی، هشت، عددی خوشیمن است. با کمی توجه در لوگوی این شرکت تمام حروف تشکیل دهنده کلمه TOYOTA را میتوانید ببینید. البته این لوگو مفهوم ضمنی دیگری نیز دارد و آن این است که دو بیضی کوچک نشان دهنده قلب مشتری و قلب کمپانی و بیضی بزرگ که این دو را احاطه کرده است، نشان ارتباط و اعتماد این دو به هم است.
میتسوبیشی
کمپانی میتسوبیشی در سال ۱۸۷۰ با کشتیرانی فعالیت خود را آغاز نمود و در سال ۱۹۱۷ اولین خودروی خود را تولید کرد. لوگوی این کمپانی متشکل از سه لوزی است که بر گرفته از شکل پره عقب کشتی میباشد. البته به اعتقاد برخی، این سه لوزی بیانگر سه الماس بوده و اشاره به ارزش همچون الماس خودروهای میتسوبیشی دارد.
سوبارو
این کمپانی در سال ۱۹۵۳ تاسیس گردید. لوگوی سوبارو که متشکل از شش ستاره است، در اصل نماد ستارگان شش عددی خوشه پروین در صور فلکی میباشد که در زبان ژاپنی به آن ”موتسوباروشی” میگویند. همانطور که مشاهده کردید، در پس هر کدام از این لوگوها داستانی نهفته است. به نظر شما مفهومیترین لوگو و زیباترین لوگوها کدام هستند؟