گزارش دوره ماموريت مطالعاتي سيستمهاي توليد پيشرفته
(25 نوامبر-8 دسامبر 2007)
توكيو- ژاپن
برگزار كننده: APO - JPC
تهيه و ترجمه :شيرين ملك صالحي
كارشناس دفتر نظارت و ارزيا بي
دي ماه 86
پيشگفتار
جزوه حاضر بر اساس دوره آموزشي "ماموريت مطالعاتي سيستم هاي توليد پيشرفته" كه از تاريخ 25 نوامبر تا 8 دسامبر در ژاپن شهر توكيو توسط سازمان بهره وري آسيايي (APO) ومركز بهره وري ژاپن(JPC) برگزارشد تهيه شده است.شركت كنندگان در اين دوره عمدتا" از مهندسين صنايع مكانيك وبرق كه در مراكز و بنگاههاي صنعتي كشورهاي عضو APOفعال هستند تشكيل شده بود. سعي بر اين شده كه خلاصه اي از مطالب ارائه شده كه بزبان انگليسي بود بازديدهاي انجام شده و نتايج حاصله را براي استفاده همكاران و ساير علاقمندان ارائه شود. اميد است بتواند در مسير كاهش هزينه هاي توليد و افزايش بهره وري صنايع كشور مفيد باشد.
در صورت تمايل جهت مطالعه جزوات آموزشي گزارشات كشوري شركت كنندگان قبل از گذراندن دوره و گزارشات اصلاح شده پس از طي دوره و نتايج حاصله از كار گروهي شركت كنندگان در يكي از كارخانجات ژاپن كه به زبان انگليسي است مي توانيد به اينجانب مراجعه نماييد.
شيرين ملك صالحي
هدف نهايي مديران موسسات توليدي ويا خدماتي بقاء ورشد سازمان خود مي باشد. برآورده سازي سازمان ونيل به چنين هدفي امروزه بسيار مشكل است ونيازمند شناسايي ومديريت عوامل مختلف داخل وخارج سازمان مي باشد. از جمله عوامل اثر گذار بر استراتژي سودآوري بلند مدت كه در تمامي سازمانهاي توليدي وخدماتي مطرح مي باشند؛ عبارتند از:
· رضايت مشتري
· رقبا
· تكنولوژي
· نيروي انساني
· سياستگذاري هاي كوتاه مدت وبلند مدت
· هزينه
· كيفيت
· سود خالص
· و...
اين عوامل سبب شد اند كه سازمانهاي مختلف توليدي وخدماتي در سراسر جهان براي دستيابي سودآوري بلند مدت تكاپو كنند.
از ميان عوامل فوق؛ رضايت مشتري مهمترين نگراني سازمان مي باشد. با جلب رضايت مشتريان است كه مي توان بررقبا غلبه نمود وسود سازمان را پيوسته افزايش داد. جيمز ورماك كه از نظر پردازان رويكرد ناب (Lean Approach)مي باشد سه ويژگي اصلي زير را لازمه تداوم رضايت مندي مشتري مي داند:
1- توليد محصولات با كيفيت بالاو به صورت مداوم
2- توليد محصولات با هزينه پايين وقابل رقابت
3- تحويل محصول به مشتري درزمان مورد نياز ومناسب
نياز به رويكرد توليد ناب
فرديك تيلور مبدع تكنيك هايي بود كه تاثير بسيار عمده اي در صنايع توليدي عصر خود داشته است. هدف عمده اين ابزارهاي مهندسي افزايش بهره وري منابع انساني ونيز استفاده موثرتر از تجهيزات وماشين آلات توليدي بوده؛ بعدها هنري فورد بنيانگذار شركت خودسازي فورد، مفهوم حذف اتلافات را در شركت خود توسعه داد. فورد تصميم گرفت كه با حذف اتلافات توليدي كه تمركز اصلي آن بر حذف اتلافات منابع انساني واستفاده از شيوه هاي مدرن تر جهت ساخت خودرو بود، زمان توليد هر واحد محصول را كاهش داده وبدين ترتيب با ورود محصولات بيشتر در زمان كوتاهتر، سهم بيشتري از بازار را نصيب خود كند.
اما شركت تويوتاي ژاپن ،با سيستم توليدي خود كه به سيستم توليدي تويوتا (Toyota Production System -TPS) معروف مي باشد؛ معادلات بازار خودروسازي جهان را دگرگون ساخت. در اوايل دهه 1950، شركت تويوتا با جمع آوري و پياده سازي مجموعه اي از تكنيك هاي توليدي مدرن وپيشرفته، منابع كمتري را براي توليد هر واحد اتومبيل در خط توليد خود استفاده نمود. بمرور همراه با گسترش سريع وتسخير بازار در نقاط مختلف دنيا توسط شركت هاي ژاپني وبخصوص تويوتا؛ نه تنها مديران شركت هاي رقيب بلكه بسياري از محققان وپژوهشگران در زمينه سيستم هاي توليدي را علاقمند نمود تا با سيستم هاي توليدي به موقع ((Just-in-Time JIT)) وكنترل كيفيت فراگير ((TQC) Total Quality Control) كه مديران تويوتا آنها را عامل اصلي موفقيت جهاني خود مي دانستند، آشنا نمود.
در سال 1990 جيمز ورماك ، دانيل جونز ودانيل مدس رويكردي را در كتاب خود به نام ماشيني كه جهان را تغيير داد مطرح كردند كه آن را عامل موفقيت تويوتا در بازار رقابتي مي دانستند. آنها اين نگرش را رويكرد ناب ناميدند.
انتشار اين كتاب اين موضوع رابه مديران صنايع غربي منتقل نمود كه براي دستيابي به موفقيت هاي جهاني در وضعيت دشوار بازار رقابتي نياز به يك رويكرد بلند مدت در تمام بخش هاي سازمان مي باشد.
روبرت پانيزولو با تحقيقات گسترده اي كه در نقاط مختلف جهان انجام داد؛ علل شكست صنايع غربي در پياده سازي توليد ناب شبيه تويوتا را در سه عامل اصلي زير معرفي كرد
الف) عدم وجود هماهنگي كامل بين بخش هاي مختلف سامان
ب) عدم ارتباط پيوسته وهميشگي با افراد وموسساتي كه در خروج نهايي شركت نقش مهمي دارند.
ج) تاثيرات شرايط اجتماعي وسياسي واقتصادي حاكم بر جامعه
عمده تلاش ها براي دستيابي به توليد ناب را مي توان در كشور آمريكا وبخصوص در صنعت خودرو سازي مشاهده نمود. با پيدايش وظهور موفقيت آميز تويوتا در قاره آمريكا به عنوان بهترين بازار فروش خودرو براي خودروسازان آمريكايي؛ اين شركت ها مجبور شدند كه سرعت خود را براي پياده سازي رويكرد ناب افزايش دهند.
با وجود موفقيت ها ونتايج مثبتي كه اجراي روش هاي توليد ناب در سازمان هاي كوچك ومتوسط (SME) به همراه داشته است سازمان هاي بزرگ نظير گازوصنايع شيميايي وپتروشيمي هنوز در مورد نتايج مثبت وتاثيرات توليد ناب در سازمان هاي خود دچار شك هستند. متخصصان به اينگونه شركت ها پيشنهاد مي كنند كه براي فراهم آوردن زمينه لازم جهت اجراي توليد ناب،روش هايي نظير 5S ،بازرسي چشمي واثربخشي تجهيزات رادرابتدا بكار ببرند.