در اوقاتی كه حجم كاركم است قطعاً وقت پرسنل تضییع می شود، در عوض شیفت پركار، افراد شاغل با كمبود وقت و زیادی كار مواجه خواهند شد. یا ممكن است تعویض شیفت همزمان با زیادی و تراكم كار صورت گیرد. با توجه به این نكات درمورد تعیین اوقات كار شیفتها باید عمیقا بررسی شود تا تقسیم كار به شکل رضایت بخشی عملی گردد.
باید دانست شیفت بندی دركار هتل نیز امر ساده ای نیست، حساب دقایق كار پرسنل و بازده كار آنان در اوقات مختلف شبانه روز باید طوری در نظر گرفته شود كه از صلاح و صرفه هتل بیرون نباشد و تحمیل خارج از انتظام هم به برخی از متصدیان امور هتل نشود، زیرا بیكار ماندن عده ای در یك شیفت و گرفتاری و اشتغال زیاده از حد پرسنل درشیفت دیگر نه منصفانه و قابل دوام است و نه با منافع و مقتضیات مالی هتل مطابقت دارد. هدر رفتن نیروی انسانی در قسمتی از اوقات و زیر فشار قرار دادن عده ای در قسمت دیگر با هیچ روش عادلانه ای منطبق نیست و جزئیات این نكات به تعمق و تأمل بصیرانه ای نیاز دارد.
البته باید مسأله پرسنل ر اهم مورد مطالعه قرارداد و ساعات كار 2-كارمند نباید به بیماریهای مسری مبتلا باشد، رعایت این نكته از نظر حفظ بهداشت عمومی با توجه به این كه كارمندی هتل یك شغل عمومی است و با طبقات مختلف سروكار دارد كاملا ضروری است؛ 3-كارمند نباید به عرق كردن دائم دچار باشد؛ 4-یك كارمند هتل، در هر قسمتی كه كار می كند باید اطلاعات عمومی منطقه و شهری را كه در آن اقامت دارد به طوركامل داشته باشد. یك پیشخدمت، یك دربان، یك رسپشنیست، یك اتاقدار و حتی یك آشپز كه در هتل كار می كند در حین انجام وظیفه یا در قسمتی از هتل ، ممكن است مورد سؤال یك مسافر قرار گیرد؛ 5- پیشخدمت هتل باید از نحوه غذا و طرز پخت و نوع و مدّت طبخ آن اطلاع كامل داشته باشد و برای به دست آوردن این آگاهی باید مدتی در آشپزخانه كار كند. مثلاً باید بداند كه بیفتك در چه مدتی وبا چه گوشتی تهیه می شود وچه موادی داردتا اگر میهمان در این مورد از او سوال كرد بتواند جواب بدهد و همچنین بتواند هنگام آوردن غذا طوری وقت را رعایت كند كه بین غذای اول و دوم فاصله ایجاد نشود و مسافر منتظر نماند، همچنین پیشخدمت باید قیمت غذاها را بداند تا چنانچه مسافر خواست غذایی با قیمت معین بخورد و از او در این مورد سؤا ل كرد بتواند جواب بدهد؛ 6- دربان هتل باید از میان كسانی انتخاب شود كه علاوه براطلاعات عمومی كامل ، از وضع شهر و خیابانها و كوچه ها آگاهی داشته باشد، زیرا چه بسا كه یك مسافر هنگام خروج از هتل نشانی خیابان یا كوچه معینی را سؤال می كند و دربان باید طوری از نشانه ها مطلع باشد كه فوراً پاسخ مكفی بدهد؛ 7- مسأله رعایت نظافت درهتل بسیار مهّم است. كارمندی كه برای خدمت در هتل استخدام می شود باید شخصاً به نظافت علاقمند باشد وبه تمیز نگاهداشتن لباس وبدن خود خو گرفته باشد تا مثلا هنگامی كه با مسافر روبرو می شود یا برای او غذا می برد، پاها یا بدنش بوی عرق ندهد و همچنین باید كفش و جورابش تمیز باشد. هر روز قبل از شروع به كار دوش بگیرد، و روزی دوبار جورابهایش را عوض كند، برای كسانی كه بوی عرق پاهایشان زننده است، لازم است روزی یك بار پاها را با كمی آب كه درآن زاج یا فرمل حل شده بشویند و بهتر است شبها نیز مقداری فرمل در كفشهایشان بریزندتا خشك شود، چون وقتی چرم كفش از عرق خیس شد و بوگرفت، بعد به مجرد خیس شدن، بوی زننده ای می دهد، 8- بارعایت نكاتی كه گفته شد یك كارمند برای هتل استخدام می شود. بدین ترتیب كه فرم چاپ شد حاوی پرشهای مختلف در اختیار داوطلب خدمت درهتل قرار داده می شود (نمونه فرم) و پس از آنكه فرم را پر كرد با شناسنامه او مطابقت می شود و این ورقه به اضافه برگ عدم سوء پیشینه و كارت بهداشت و برگ پایان خدمت یا معافی نظام وظیفه، جوازكار از اداره اماكن عمومی، فتوكپی مدرك تحصیلی، ضمانت نامه بانكی یا ملكی برای كارمندان صندوق و احیاناً رضایت نامه از محل كار سابق و دو قطعه عكس كه یكی از آنها به فرم نمونه و دیگری به كارت استخدام الصاق می گردد. 9- به طور كلی شرایط جسمی، هنر و فضیلت، هوش و ذكاوت و آگاهی، سلامت كامل، رفتار و منش، تحصیلات و تخصص،حافظه قوی ، حوصله و بردباری، امانت و درستكاری و صفات اختصاصی از دیگر مواردی است كه در موقع استخدام باید مورد دقت و ملاحظه قرار گیرد؛ 10- موضوع حس شنوایی در كلیه كاركنان هتل بی نهایت اهمیت دارد و بی نیاز از توضیح است، روی این اصل، در هنگام استخدام باید در این مورد دقّت كامل نمود كه كاركنان هتل از حس شنوایی خوب و قوی برخوردار باشند و به هیچ وجه دارای ثقل سامعه نباشند؛ 11- دانش كارگری كه انتخاب می شود باید مورد سنجش قرار گیرد و این دانش شامل تحصیلات عمومی، اطلاعات عمومی، تجربه و مهارت می باشد. (از كاری كه قبلا انجام می داده ، می توان تجربه او را دریافت )؛ 12- كارگری كه انتخاب می شود از لحاظ هوش نیز باید متناسب با كار هتل كه یك كار ظریف و دقیق است باشد ، از حیث ذكاوت و خوب فكر كردن و خوب به حافظه سپردن باید مورد تحقیق و مطالعه قرار گیرد؛ 13- از ویژگیهای فردی و شخصی كارگر، باید اطلاع حاصل شود كه به طور مثال چه هنری دارد و چه كاری را بهتر می تواند انجام دهد؛ 14- باید دید كه ذوق و ابتكار كارگری كه انتخاب می شود چقدر است و چه بسا كه با شناختن ذوق و ابتكار ، بتوان كار بیشتر و بهتری از او به سود هتل گرفت؛ 15- توانایی قبول مسئولیت هر یك از كاركنان باید تعیین شود تا به هنگام ارجاع مسئولیت به آنها ، معلوم باشد كه تا چه حدی می توانند، قبول مسئولیت نمایند؛ 16- قدرت ریاست یا بهتر بگوییم لیاقت شخصی هر یك از كاركنان باید تعیین گردد، زیرا چه بسا كه یك نفرواقعاً ازاین حیث از قدرت ذاتی برخوردار باشد و بتوان در كارها از این قدرت او استفاده كرد؛ 17- باید اطمینان حاصل كرد كارمندی كه استخدام می شود بسیار امین و درستكار باشد؛ 18- مسأله ای دیگر كه به هنگام انتخاب كارگران مطرح می باشد این است كه باید از وضع زندگی شخصی و خانوادگی آنان اگاهی یافت كه مثلاً متأهل است یا مجرد، چند فرزند دارد و متكفّل مخارج چند نفراست و میزان هزینه زندگی او چقدر است؛ 19- نكته ای كه در خاتمه این قسمت اشاره به آن كاملاً ضروری است نحوه بكار گرفتن و استفاده از وجود یك كارمنداست واین امر بستگی مستقیم به طرزرفتار وابتكار مسئولان هتل دارد زیرا اگر بتوانند كارمند را دلگرم و علاقمند به كار سازند، بدون شك بهتروبیشتر از وجود او استفاده می كنند و اگركار با دلسردی توأم باشد، خواه ناخواه آن طور كه باید، از وجود كارمند استفاده نمی شود؛
1-كارمندی كه استخدام می شود نباید نقص عضو داشته باشد باید كاملا از وضع جسمی و اندامی سالم و از نقص جسمی عاری باشد زیرا به طور مسلم چنین افرادی قادر نخواهند بود در هتل خدمت نمایند، وضع جسمی سالم ، قیافه و چهره و ظاهرو اندامش متناسب باشد و نیروی كافی برای انجام كاری كه به او سپرده می شودداشته باشد، لازمه خدمت در هتل است؛
منبع : کلوب دات کام