-
آيا CPFR واقعاً موثر است؟
بررسي نگرانيهاي متداول در مورد تکنيک هاي جديد و از آن جمله CPFR به بررسي يا درک موانع مشاهده شده کمک مي کند، اما آيا واقعاً CPFR موثر است؟ و اگر اين طور باشد چگونه و چه مدت طول مي کشد تا شاهد نتايج واقعي اين روش باشيم؟
شک و گماني که تا به امروز در مورد CPFR وجود داشته است، اکثراً ناشي از گرايش به سمت بهرهگيري از راه حلهاي تکنولوژيکي است. اما همانطور که ذکر شد شرکتها مي توانند با ارزيابي فرايندهاي تجاري در سراسر زنجيره تامين تدريجاً به سمت CPFR حرکت کنند و لزومي ندارد فرايندهاي جاري و تکنولوژي هاي اوليه خود را بسرعت دگرگون سازند.بخصوص شرکتهايي که قبلاً اطلاعات مربوط به پيش بيني ها، وضعيت موجودي و پايانه هاي فروش را در قالب استانداردهاي خاصي مبادله کرده اند، ميتوانند از همان اطلاعات در روابط مربوط به CPFR نيز استفاده كنند.
CPFR با ايجاد مزيتهاي رقابتي با استفاده از منابع موجود در شرکت، موثر واقع مي شود. شرکتها ممکن است، اين مسئله را درک نکنند، اما آنها اين توانايي را دارند که هزينه ها را کاهش داده و موجودي و سطوح خدمات را بهبود بخشند.در واقع CPFR کمک مي کند تا شرکتها نقاط مشکل دار خود را تشخيص داده و آنها را رفع كند. بايد توجه كرد که کاهش منابع لزوماً جواب مشکل نيست اما با فرايندهاي بهبود يافته اي که CPFR فراهم مي کند، شرکتها مي توانند از کارمندانشان براي کار کردن با هوشمندي و نه لزوماً به مدت طولاني استفاده کنند.نتيجه اينکه تعداد کمتري از کارمندان با فرايندهاي ناکارآمد مشابه کار مي کنند. پس مي توان گفت کارمندان اولين منابعي هستند که بهبود خواهند يافت.
بررسيهاي مختلف نشان مي دهد نتايج CPFR را مي توان در کمتر از 12 هفته مشاهده کرد. اين محدوده زماني، توسعه مشخصات فني پروژه که نشاندهنده فرايندهايي براي بهبود ، طراحي فرايند، انجام يک تست در مقياس محدود يا طراحي آزمايشي با يک يا چند شريک زنجيره تامين ، ارزيابي و نمايش نتايج و فوايد مالي خواهد بود و يک نقشه راه در مورد جرئيات گامهاي بعدي که شرکت بايد با توجه به تکنولوژي و توانايي طي کند، را شامل مي شود. اين محدوده زماني، هم بستگي به بنگاه اقتصادي و هم به شرکاي CPFR آنها دارد.
تعهد به فرايند كار مشترك، تعهد به پيشبينيها و تعهد به پاسخگو بودن در مورد سوابق مالي و پولي، تعهدات لازم براي اجراي CPFR هستند.
تعهدات لازم براي اجراي CPFR چيست؟
در صورتي که مديران و اجزاي شرکتها به تعهدات زير پايبند باشند، CPFR مي تواند به صورت پيوسته در حال کاهش اثرات منفي و افزايش سود براي شرکتها باشد :
- تعهد به فرايند کار مشترک؛
- تعهد به پيش بيني ها؛
- تعهد به پاسخگو بودن در مورد سوابق پولي و مالي.
ماموريت ، اهداف و نتايج CPFR
ماموريت CPFR، تغيير پارادايم ارتباطات ميان شرکاي تجاري و ايجاد اطلاعات دقيق و صحيحي است که بتواند زنجيره تامين را به سمت فروش و سود بيشتر هدايت كند. مهمترين هدف آن تطبيق عرضه و تقاضا به واسطه تبادل اطلاعات صحيــح در بين شرکاي بازرگاني و ايجاد مشارکت منظم و ساختاريافته جهت حذف محدوديتهاي موجود در برآورده ساختن نيازهاي مشتريان است.
پس از اجراي CPFR در برخي از فرايندهاي بازرگاني نتايج زير مشاهده شده است:
_ 10 درصد کاهش در ميانگين موجودي شبکه؛
_ افزايش 10-8 درصدي فروش؛
_ کاهش2-1 درصد در هزينه هاي عملياتي؛
_ 4-3 درصد افزايش ارزش کالاها؛
_ 30-25 درصد کاهش در زمان چرخه توليد؛
_ 10-8 درصد کاهش حسابهاي دريافتني؛
_ 30-20 درصد کاهش خطاهاي پيش بيني؛
_ افزايش 30-12 درصد در سرعت تجديد تدارکات؛
_ 4-3 درصد کاهش در هزينه هاي حمل و نقل؛
_ افزايش 10-5 درصد در ارائه خدمات بهتر به مشتريان.
در يک جمع بندي کلي مي توان گفت، CPFR مي تواند به شرکتها در زمينه رسيدن به اهداف زير کمک کند:
_ کاهش سرمايه جاري به منظور استفاده از آنها در بازار و توسعه محصولات جديد؛
_ کاهش سرمايه هاي ثابت و هزينه هاي زير بنايي؛
_ کاهش هزينه هاي عملياتي؛
_ رشد فروش سالانه متناسب با انتظارات سهامداران؛
_ بهبود خدمات مشتريان و افزايش رضايتمندي آنها؛
_ کاهش خطاهاي کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت؛
_ کاهش کالاهاي معيوب، رد شده و برگشتي.
نتيجه گيري
تلاشهاي قبلي جهت بهبود صحت پيشبينيها - از قبيل برنامه ريزي منابع توليد ، تبادل الکترونيکي داده ها (EDI) و غيره - را نمي توانيم براحتي تا جايي توسعه دهيم که اطلاعات متغير به طور مشترک توسط تعداد زيادي از شرکاي زنجيره تامين مورد استفاده قرارگيرند. از طرف ديگر، تکنيک هاي قبلي به جاي استفاده از رويکردهاي يکپارچه براي حل مشکلات ، يک سري راه حلهاي موردي ارائه مي دادند.
اما همــانگونه که ذکر شد، تکنيک CPFR از بسياري از جهات ميتواند راهگشاي موانع موجود در زنجيره تامين باشد و با ايجاد يکپارچگي مطلوب ميتوانــد بر موانع و مشکلاتي مانند انباشته شدن موجودي انبارها، افزايش هزينــههاي جــاري و توليدي، افزايش هزينههاي حمل و نقــل، موانع فرهنگي و شکــافهاي سازماني و عـدم وجود اعتماد بين شرکا و بسياري موارد ديگر غلبه کند و از سويي ديگر در افزايش فروش و در نهايت افزايش سود کليه شرکاي فعال در زنجيره تامين، افزايش رضايت مشتريان و استــقرار فرهنگ مشارکت مفيد باشد.
منابع
1 - Branko Pecar & Maria Cleci Martins , University of Gloucestershire(2004)."The levels of CPFR deployment".
2- Sung Min Kim, Joseph T. Mahoney (April 7, 2006). "Collaborative Planning, Forecasting, and Replenishment (CPFR) as a Relational Contract : An Incomplete Contracting Perspective"
3- Syncra Systems (March 1, 2004). "Introduction to CPFR"
4- Kurt Peters (2002). "The Long Road to CPFR"
5 - Johanna Sm?ros & Dr Kary Framling (2003): Helsinki University of Technology. "Peer-to-Peer Information Systems - An Enabler of Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment"
6 - Yossi Sheffi (October 13, 2002). "The value of CPFR"
7- Vera Chin Miao Hsu (June 21, 2003). "CPFR, Its Related Topics and Goal Programming Model on Collaboration of Common Objectives "
8 - KJR Consulting (August 24, 2001). "CPFR Baseline Study Manufacturer Profile"
9- Scott H. Williams (2002). "Will you sell out or outsell? Collaboration can make the difference"
10 - Fliedner, G. (2003). "CPFR: an emerging supply chain tool." Industrial Management and Data Systems 103(1): 14-21.
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن