-
امیر جعفری: گلزار هرچقدر پول گرفته، نوش جاناش!
از ما بدبختتر و تو سری خورتر پیدا نمیکنند. تا اتفاقی میافتد میگویند آقای گلزار انقدر دستمزد گرفته است. ما معضل نیستیم. تعارف که نداریم سینما مرده است. یکی نیست بگوید مدیران بر اساس چه متری انتخاب میشوند؟
امیر جعفری معتقد است دستمزد بالای بازیگران برای ایفای برخی نقشها، بخاطر فیلمنامههای نامناسب و فیلمهای بد است.
برنامه «هفت» جمعه ششم اردیبهشت میزبان امیر جعفری بازیگر سینما و تلویزیون بود. جعفری به نقد شرایط حاکم در سینما ایران و دفاع از بازیگران پرداخت.
این بازیگر در ابتدای برنامه، درباره تفاوت حضور بازیگران در تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: «هر بازیگری دوست دارد دیده شود و این دیده شدن در ذات اوست. برای بازیگر فرقی نمیکند مدیوم دیده شدن سینما باشد یا تلویزیون.»
او با اشاره به حضور بازیگران در برخی فیلمهای ضعیف و توجیه این مساله از سوی آنان توضیح داد: «بازیگری که میگوید فلان فیلم کار خوبی نبود و به خاطر پولش در آن بازی کردم، جک میگوید. من خودم هم این جوک را میگویم. اما باید علتش بررسی شود . من سال گذشته تئاتری داشتم که برای آن یک میلیون و 700 هزار تومان گرفتم و واقعا آفرین به این مملکت به خاطر این دستمزد.»
بازیگر فیلم «قاعده تصادف» ادامه داد: «به جز «سیزده» هومن سیدی و «قاعده تصادف» بهنام بهزادی همه فیلمهای سینمایی که در یکی دو سال اخیر پیشنهاد شد، رد کردم. گفتم یا باید آبرویم را وسط بگذارم یا پول بگیرم. اما همیشه به خودم میگویم پس فردا که پسرم بزرگ شد میخواهد به هنرم افتخار کند یا پولم؟ واقعا در برزخ گیر افتادم و نمیدانم چه چیزی درست است.»
امیر جعفری همچین تاکید کرد: «اگر کار را به دست کاردان بسپارند و فیلنامه خوب را دست متخصص ساخت آن بدهند این برزخ برای بازیگر به وجود نمیآید. من نیامدم بازیگری کنم که پول دربیاروم. آمدم به هدفم برسم و پول هم دربیاورم. اگر فیلمی خوب نباشد، معلوم است رقم بالا پیشنهاد میدهم چرا که وقتی فخری برایم ندارد، حداقل پول داشته باشد. من میتوانم یک بار فیلمنامه رد مکنم، دو بار رد کنم، بار سوم دیگر این کار را نمیکنم چون شغلم است و به خودم میگویم باید پول دربیاورم. فیلمنامههای خوب ما ممکن است چهار، پنج سال پشت درهای بسته بماند و ساخته نشود. اگر فیلمنامه خوب باشد بازیگر ممکن است یک سوم دستمزدش را بگیرد یا اینکه 50 درصد تخفیف دهد.»
جعفری با نقل قولی از اصغر فرهادی ادامه داد: «اصغر فرهادی در جایی گفت از کسانی که میخواهند وارد سینما شوند امتحان دیکته بگیرید و اگر توانستند 12 به بالا شوند به آنها اجازه ورود به سینما را بدهید. فیلمبردارها هم به خاطر کارهای بیکیفیت دستمزد بالا میگیرند. مگر میشود برای هنر سقف تعیین کرد؟ قانون گرفتن دستمزد تا سقف معین را چه کسی تعیین میکند؟ اگر به عنوان بخشنامه این قانون ابلاغ شود بله، باید پیروی شود اما آیا بیمه بیکاری ما را هم میدهند؟ هیچ کجا بازیگری را به عنوان شغل نمیدانند. متر تعیین این سقف چیست؟ پیشکسوت بودن؟ مدرک؟ نقش اولها یا تعداد فیلمها؟ بر چه اساس میخواهند برای ما متر و معیار قرار دهند؟»
بازیگر فیلم «پستچی سه باز در نمیزند» خاطرنشان کرد: «از ما بدبختتر و تو سری خورتر پیدا نمیکنند. تا اتفاقی میافتد میگویند آقای گلزار انقدر دستمزد گرفته است. ما معضل نیستیم. تعارف که نداریم سینما مرده است. معضل این است که باید ریشهای مشکلات را حل کنند. یکی نیست بگوید مدیران بر اساس چه متری انتخاب میشوند. ما بگوییم، میگویند به شما چه ارتباطی دارد، وزیر انتخاب میکند. از وقتی فیلمنامههای نازل در سینما آمده، بحث دستمزدها پیش آمد. هنر سینما یک چیز وارداتی از آن طرف است. ما نمیتوانیم قانون بگذاریم که با سینما این کار را بکنیم. باید ببینیم آن طرفیها چطور با سینما برخورد میکنند ما هم همان کار را بکنیم.»
او با اشاره به علاقه مردم به داستان جذاب و خوب، گفت: «قصه خوب برای مردم مهم است. من قصه خوبی سراغ دارم که پنج سال مانده و ساخته نشده است اما باقی فیلمنامهها راحت نوشته میشود. سیستم ایمنی سینمای ما ضعیف شده است. وقتی فیلمی دو، سه میلیارد تومان میفروشد چرا گلزار پول زیاد نگیرد ؟ نوش جانش. اصلا به خاطر اوست که فلان فیلم میلیاردی میفروشد. اگر رقابت سالم باشد، هیچ اشکالی ندارد. آن کارگردانان و بازیگرانی که باید در سینما باشند نیستند و این دقیقا همان متر و معیار نادرست است. یک مقدار آزادی بدهند که فیلمنامهها ساخته شود و بحث دستمزدهای بالای بازیگران پیش نیاید. همه فیلمنامههای خوب گیر افتاده است.»
جعفری درباره تجربه حضور در فیلم بهنام بهزادی عنوان کرد: «من به عنوان بازیگر نباید درجا بزنم. بازیگر باید نقشهای مختلف را بازی کند. کار من بازیگری است و با جان و دل ریسک میکنم. البته معتقدم بازی در فیلم بهنام بهزادی ریسک نبود و این نقش را خودم انتخاب کردم. کاش فیلم «قاعده تصادف» در شرایط مساعد اکران میشد. پیش تولید ما هفت ماه طول کشید. در این مدت با هم حرف میزدیم. تا اینکه قرار شد این نقش را بازی کنم. جاا دارد یادی از علیرضا نادری کنم که یکی از فیلمنامه نویسهای قدر ماست. هر جا برای مصاحبه با من تماس میگیرند و میپرسند مشغول چه کاری هستی، میگویم میخواهم در تئاتری از علیرضا نادری بازی کنم. علیرضا به من زنگ میزند و میگوید این چه حرفی است میزنی، من هم به او میگویم انقدر این مساله را تکرار میکنم تا مجبور شوی تئاتر کار کنی.»
او ادامه داد: «هیچ ابایی ندارم از اینکه نقشی را بازی کنم. عطش این را دارم. به بهنام بهزادی هم گفتم دوست دارم این نقش را بازی کنم. گفت به درد تو نمیخورد. من هم گفتم سه روز میآیم سر صحنه اگر مناسب نبودم، میروم که در نهایت نتیجه خوبی داشت.»
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن