مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک سازمانهای کوچک
بررسی جدولمقایسه مدلهای برنامه ریزی استراتژیک سازمانهای بزرگ (9 مدل) و صنایع کوچک (3 مدل) نشــان می دهد که همه آنها به نحوی سه مرحله الف) تعیین رسالت و اهداف شرکت، ب) تجزیه و تحلیل خارجی و داخلی و ج) تعیین استراتژی های شرکت را شامل می شوند. هرچندبرخی از آنها از تعداد مراحل بیشتری برخوردارند و تقدم و تأخر مراحل آنها متفاوت ازترتیب این سه مرحله است ولی قابل دسته بندی در این سه مرحله هستند به طوری که در یکدید کلی، این سه مرحله در کلیه مدلهای موردمقایسه قابل مشاهده هستند.
باتوجه بهاینکه سه مرحله پیش گفته در کلیه مدلهای موردمقایسه وجود دارند، می توان آنها رااساس و یک مدل جدید برنامه ریزی استراتژیک برای سازمانهای کوچک قرار داد و با اضافهکردن برخی مراحل، بسته به ویژگیهای خاص سازمانهای کوچک این مدل مفهومی جدید راایجاد کرد. بنابراین، در توسعه مدل مفهومی، باید به نکات زیر توجه شود:
ارزشها،نگرشها، بینش و نظرات بنیانگذاران و مدیران عالی در سازمانهای کوچک از اهمیت بسزاییبرخوردار بوده و فعالیتها و برنامه های آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
سازمانهای کوچک به خاطر مشکلات مالی، نیروی انسانی، تخصصی و کوچک بودن کهنسبت بــه سازمانهای بزرگ دارند، به مدلی ساده تر، مختصرتر و با تعداد مراحل کمترنیاز دارند که درعین جامعیت (از لحاظ برآوردن نیازهای برنامه ریزی بلندمدت آنها)،با هزینه، زمان و تعداد متخصصان کمتر قابل بکارگیری باشد.
هر مدل برنامه ریزیاستراتژیک چه در سازمانهای بزرگ و چه در سازمانهای کوچک باید درنهایت به یک برنامهاستراتژیک قابل اجرا ختم شود. این برنامه استراتژیک باید شامل استراتژی های شرکت ونحوه اجرای استراتژی ها ازنظر هزینه، زمان و سایر منابع موردنیازباشد.
بنابراین، مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک سازمانهای کوچک در چهار مرحلهو به صـــورت نمودار 3 پیشنهاد می شود. همان طور که ملاحظه می شود در این مدل علاوهبر مــراحل سه گانه که از مقایسه مدلها به دست آمد یک مرحله دیگر با عنوان: «تعیینارزشهای مدیران عالی» با توجه به ویژگی خاص شرکتهای کوچک اضافه شدهاست.