پروژه درس طراحی ایجاد صنایع در گروه­های حداکثر 3 نفره انجام می­شود.

توجه: گروه­­ها باید تا تاریخ ......موضوع انتخاب برای انجام این پروژه باید مشخص شود و پس از این تاریخ دیگر امکان تعیین یا تغییر موضوع وجود نخواهد داشت.

محتوای گزارش
در این درس در مجموع چهار گزارش میانی و یک گزارش نهایی باید تحویل گردد. پیش از تحویل هر گزارش میانی، در زمان­هایی که بعداً مشخص خواهد شد، باید ارایه­ای از فعالیت انجام شده مختص هر گزارش در کلاس ارایه گردد. گزارش نهایی، نیز به همراه تحویل باید توسط همه اعضای گروه دفاع شود. گزارش­های تحویلی عبارتند از:

1گزارش اولیه بررسی: این گزارش شامل موارد زیر می­باشد:

1.1 معرفی محصول/ خدمت انتخاب شده: در این بخش از گزارش باید محصول انتخاب شده معرفی گردد. این معرفی شامل نام و تعریف، عملکرد و کاربردها، عمر مفید، محصولات مشابه و جایگزین، محصولات مکمل، دلیل انتخاب این محصول.

1.2 تحلیل چرخه عمر محصول و صنعت و تاریخچه محصول: چگونه ایده تولید این محصول در ذهن شما شکل گرفته است، تاریخچه این محصول، تاریخچه تولید انبوه محصول در جهان، چگونگی ورود محصول به ایران و تاریخچه آن در ایران، برندهای تجاری معروف در جهان و ایران.

1.3 بررسی اجمالی وضعیت بازار: تولید کنندگان اصلی بازار را شناسایی و معرفی کنید، تحلیل نیروهای حاکم بر بازار و فشاری که شرکت­های موجود در بازار تحمل می­کنند.

1.4 فرایند تولید و تکنولوژی احتمالی مورد استفاده: در مورد فرایند تولید محصول توضیح مختصری بدهید و مشخص کنید که تجهیزات و دستگاه­های اصلی چه هستند و از کجا باید تامین شوند.

1.5مکان اجرای طرح: چه مکان یا مکان­هایی را برای احداث کارخانه در نظر دارید؟

1.6زمان پیش­بینی شده برای اجرای طرح: مراحل اصلی اجرای پروژه تا مرحله بهره­برداری را در جدولی با ارایه زمان­بندی ارایه دهید.

1.7 منابع جمع­آوری داده­ها: در این قسمت مروری بر آنچه باید در گزارش­های بعدی تحویل دهید، داشته باشید و توضیح دهید که اطلاعات اولیه مورد نیاز را چگونه و از طریق چه منبعی می­خواهید جمع­آوری نمایید.

2گزارش تحلیل بازار: شامل موارد زیر

2.1 معرفی محصول و کاربرد آن، اهمیت استفاده از محصول و میزان اقبال در جامعه به آن

2.2 تحلیل چرخه عمر محصول و صنعت و تاریخچه محصول: چگونه ایده تولید این محصول در ذهن شما شکل گرفته است، تاریخچه این محصول، تاریخچه تولید انبوه محصول در جهان، چگونگی ورود محصول به ایران و تاریخچه آن در ایران، برندهای تجاری معروف در جهان و ایران.

2.3 معرفی بازار محصول و بخش­های مختلف آن: گستره استفاده از این محصول را بیان کنید. مصرف کنندگان این محصول و بخش­های مختلف بازار را معرفی نمایید. مشتریان را از نظر تعداد در بخش­های مختلف تحلیل نمایید.

2.4صادرات و واردات: میزان صادرات و واردات را برای محصول انتخاب شده بررسی و تحلیل نمایید.

2.5 تحلیل عرضه: اطلاعات مربوط به تولید کنندگان کنونی را جمع­آوری نمایید. مهم­ترین اطلاعات موجود، عبارتند از موقعیت جغرافیایی، ظرفیت واقعی و اسمی تولیدکنندگان و بازار هدف تولیدکنندگان. همین اطلاعات را برای تولیدکنندگانی که در مرحله راه­اندازی و ساخت هستند و همچنین برای شرکت­هایی که در مرحله مطالعه هستند، جمع­آوری کنید. به کمک اطلاعات موجود و روش­های تحلیلی سعی کنید برآوردی از توان تولید کنونی و بالقوه رقبا داشته باشید.

2.6عوامل اثرگذار بر تقاضا: عوامل موثر بر تقاضاي محصول را شناسايي نموده و تاثير هر يك از آنها را بر محصول بررسي نماييد. در اين بررسي، عوامل تعيين كننده تقاضا در گذشته و در آينده را در نظر بگيريد.

2.7پیش­بینی تقاضا: روش هايي را كه مي توان از آنها براي پيش بيني تقاضا استفاده نمود، شناسايي و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسي نماييد. سپس روش يا روش هاي مناسب را با ذكر دليل انتخاب نماييد. پس از آن، اطلاعات مورد نیاز را مانند جمعیت، اشتغال، درآمد و موارد ضروری دیگر را جمع­آوری نمایید. همچنین اطلاعات مربوط به میزان تولید و مصرف سال­های گذشته را جمع­آوری نمایید. در نهایت به کمک روش­های انتخاب شده و اطلاعات جمع­آوری شده، برآوردی از تقاضای آینده در طول یک دوره 10 ساله داشته باشید .

2.8 قیمت­گذاری محصول: در این بخش به کمک وضعیت فعلی بازار و تحلیل محصولات رقبا و تعیین جایگاه محصول خود قیمت مناسبی را برای فروش محصول خود تعیین نمایید. مزایا و معایب محصول خود را به دقت با رقبا مقایسه نمایید. در واقع باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا محصول شما در بازار قابل فروش است یا خیر و با چه قیمتی؟

2.9 تعیین شکاف بازار: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا میزانی را که قابل پوشش است، شناسایی کنید. در همین حال به صادرات محصول خود در صورتی که تحلیل­های شما آنها را نیز در بر می­گیرد، توجه داشته باشید. بر اساس این شکافی که وجود دارد و البته توان تکنولوژی و میزان سرمایه در دسترس، ظرفیت تولید کارخانه را تعیین و برنامه تولید و برنامه فروش خود را برای سال­های آینده مشخص نمایید.

2.10تعیین بازارهای هدف: در این بخش باید بازارهایی که شرکت می­خواهد بیشتر تمرکز خود را بر آن بازارها اعمال کند، را با ذکر دلیل و تحلیل­های مستدل انتخاب کنید.

2.11تحلیل صنعت: بازار را از لحاظ فشار رقبا، کالاهای جایگزین، خطر ورود رقبای جدید و ... تحلیل کنید. در مجموع برداشت خود را از بازار را بنویسید. در ضمن سعی کنید پیش­بینی کنید که اگر رقیبی جدید به بازار وارد شود، واکنش رقبا چه می­تواند باشد و اصلاً حضور یک رقیب جدید چه اثری بر بازار خواهد داشت.

2.12طراحی ساختار سیستم توزیع: چگونه محصول خود را به دست مشتریان می­رسانید؟ به این پرسش پاسخ دهید که چگونه محصول شما به دست مشتری نهایی می­رسد و شما در این فرایند چه نقشی ایفا خواهید کرد. ساختار سیستم توزیع را در اینجا طراحی نمایید.

3گزارش تحلیل­های فنی

3.1 معرفی محصول: در این بخش از گزارش محصول به طور کامل معرفی گردد. کاربردها، مشخصات عملکردی محصول، ابعاد و ظاهر محصول، نقشه محصول و هر چیزی که به کمک آن محصول معرفی گردد، در این قسمت ذکر شود.

3.2 معرفی قطعات محصول: معرفی قطعات محصول به کمک پارت لیست، فهرست مواد (BOM)، درخت محصول، لیست مواد، عکس و نقشه قطعات و هر ابزاری دیگری که به معرفی قطعات محصول کمک کند.

3.3 تصمیم­گیری برای ساخت یا خرید: برای هر یک از قطعات تصمیم­گیری کنید که آیا می­خواهید مواد یا قطعات محصول را بسازید یا خریداری نمایید. برای این کار بایستی از ابزارهای تحلیلی مناسب استفاده نمایید.

3.4 انتخاب تکنولوژی: برای هر یک از قطعات و مونتاژ محصول تکنولوژی­ها و روش­های تولید مناسب را انتخاب نمایید. همچنین در این بخش در مورد نحوه استقرار بخش­های تولیدی (استقرار بر اساس محصول، فرایند، محل محصول ثابت و تکنولوژی گروهی) تصمیم­گیری نمایید.

3.1 مکان­گزینی کارخانه: با توجه به گزینه­های متعددی که در اختیار دارید و معیارهای تصمیم­گیری برای مکان­گزینی، با استفاده از ابزارهای تصمیم­گیری کیفی و کمی بهترین مکان برای کارخانه را تعیین کنید. معیارهای تصمیم­گیری می­تواند مواردی از قبیل نزدیکی به مواد اولیه، دسترسی به خدمات و امکانات حمل و نقل و ... باشد.

3.2 طراحی فرایند تولید و مونتاژ: روش و فرايندهاي مناسب توليد و تكنولوژي مورد استفاده را تعيين و طراحي نماييد. فرم­ها و جداول مورد نیاز را تهیه کنید. مواردی مانند نمودار مونتاژ، نمودار فرایند عملیات (OPC)، برگ مسیر تولید را تهیه نمایید.

3.3 تعیین ماشین­آلات و تجهیزات مورد نیاز: نوع و تعداد ماشین­آلات و تجهیزات تولیدی و کمک تولیدی را با توجه به تکنولوژی تولید انتخاب شده تعیین نمایید. همچنین لوازم یدکی، ابزارآلات، قید و بست­ها و سایر تجهیزات کمک تولیدی را تعیین نمایید. موارد تعیین شده را در جداول مناسبی نمایش دهید.

3.4 تعیین استقرار: ابتدا الگوی جریان مواد را برای کارخانه مشخص نموده و بر اساس روابط جریان و رابطه فعالیت­ها بین دپارتمان­ها یک دیاگرام روابط تهیه کنید. سپس برآورد فضا برای همه قسمت­ها اعم از تولیدی و غیر تولیدی را انجام دهید. دقت کنید که کلیه واحدهای تولیدی، اداری، خدمات تولیدی و غیر تولیدی، انبار و ... را در نظر بگیرید. در نهایت بر اساس دیاگرام روابط و برآورد انجام شده از فضاها، طرح­های مختلفی را پیشنهاد و بهترین طرح ممکن را با توجه به شرایط کارخانه انتخاب نمایید.

3.5 سازماندهی و تجهیز نیروی انسانی: در این بخش به برآورد نیروی انسانی می­پردازیم. ابتدا نمودار سازمانی مناسب با توجه به حجم و نوع فعالیت­های شرکت را تدوین می­کنیم. سپس، برای قسمت­های مختلف تولیدی و غیر تولیدی برآورد تعداد و تخصص نیروی انسانی می­نماییم. حجم تولید و فعالیت­ها را در آینده مد نظر داشته باشید. ضمناً ممکن است برای تجهیز منابع انسانی لازم باشد فعالیت­های اولیه و مستمری مانند آموزش داشته باشید. این موارد را فراموش نکنید.

3.6 تعیین سیستم­های انتقال مواد و تجهیزات انتقال مواد: حجم حمل و نقل­ها را با توجه به برنامه تولید برآورد نموده و تجهیزات مناسب به تعداد مناسب را برای کارخانه در نظر گرفته و تخصیص دهید.

3.7 برآورد تجهیزات انبار/ تجهیزات آزمایشگاهی/ تاسیسات/ تجهیزات ایمنی/ تجیهزات زیست محیطی: در این قسمت سایر تجهیزات مورد نیاز بخش­های کارخانه را برآورد نمایید و در صورت نیاز به تاسیسات نیز مشخص شوند.

3.8 برآورد وسایل اداری: وسایل و تجهیزات اداری مورد نیاز را مشخص کنید. در صورتی که نرم­افزارها یا استفاده از فناوری اطلاعات در بخش اداری نیز مد نظر است، در این بخش می­توانید در نظر بگیرید.

3.9 طراحی سیستم توزیع: در اینجا امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای سیستم توزیع طراحی شده را مشخص نمایید. امکان برون­سپاری فعالیت­های این سیستم وجود دارد.

3.10 تعیین اقدامات پیش از بهره­برداری: اقدامات لازم برای آماده­سازی و تجهیز و اجرای پروژه تا مرحله بهره­برداری را مشخص نمایید. مواردی مانند خرید زمین، آماده­سازی زمین (مانند خاکبرداری، تسطیح، دیوارکشی و ...)، اخذ مجوزهای لازم، ساخت جاده و محوطه­سازی را در نظر داشته باشید. زمان لازم برای هر یک از این موارد را در نظر بگیرید. گانت چارت مناسب مربوطه را تهیه نمایید. تجهیز نیروی انسانی برای انجام فعالیت­های پیش از بهره­برداری را انجام دهید. به طور کلی برای مدیریت پروژه رسیدن به بهره­برداری برنامه­ریزی انجام شود. در صورت نیاز، از نرم­افزارهای مناسب استفاده کنید.

4گزارش تحلیل­های مالی و اقتصادی

4.1 درآمدهای آتی شرکت را برای سال­های آینده برآورد نمایید. در تعیین این درآمدها به درآمدهای جانبی مانند فروش ضایعات نیز توجه داشته باشید.

4.2 هزینه­های مربوط به هر یک از اقلام استخراج شده در قسمت تحلیل­های فنی را در جداول مناسبی با در نظر گرفتن حجم تولید برآورد کنید. این موارد عبارتند از:

4.2.1هزینه­های سرمایه­ای: این موارد شامل هزینه­های پیش از بهره­برداری، دستگاه­ها و تجهیزات تولیدی و کمک­تولید، تکنولوژی، تجهیزات انتقال مواد، تجهیزات انبار/ تجهیزات آزمایشگاهی/ تاسیسات و سایر تجهیزات، وسایل اداری و سیستم توزیع و تامین. هزینه­های سرمایه­ای را به شیوه مناسب مستهلک نمایید. دقت داشته باشید در صورتی که برخی از سرمایه­ها را خریداری نکنید و اجاره پرداخت کنید، این هزینه تبدیل به هزینه جاری خواهد شد.

4.2.2هزینه­های عملیاتی جاری: مهم­ترین این موارد شامل هزینه­های مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و سوخت، سایر هزینه­های بالاسری اداری و هزینه­های نگهداری و تعمیرات. در مورد هزینه­های مواد اولیه، هزینه­های حمل و نقل را در نظر داشته باشید. هزینه­های خاص مربوط به مواد اولیه و قطعات خارجی را فراموش نکنید. در مورد نیروی انسانی نیز به هزینه­های غیر از حقوق ماهیانه توجه داشته باشید.

4.3 ارزیابی مالی: صورت هاي سود و زيان، گردش جریان­های نقدي و ترازنامه را براي كل بازه زماني تهيه كنيد. مالیات­ و وام و بهره را در ارزیابی خود در نظر داشته باشید.

4.4 برآورد هزینه­های پیش از بهره­برداری

4.5 برآورد سرمایه ثابت مورد نیاز

4.6 برآورد سرمایه در گردش

4.7 برآورد کل سرمایه­گذاری مورد نیاز

4.8 نحوه تامین مالی: مشخص کنید که چگونه باید سرمایه مورد نیاز تامین شود. در صورتی که برای تامین مالی باید وام دریافت شود، میزان اصل و فرع وام باید برآورد شود و در محاسبات در نظر گرفته شود.

4.9 هزینه­های ثابت و متغیر طرح را برآورد نمایید.

4.10تحلیل نقطه سر به سر را انجام دهید. شاخص­های مالی مانند شاخص­های سودآوری، نسبت ارزش افزوده به فروش و ... را در نظر بگیرید.

4.11تحلیل اقتصادی: شاخص­های امکان­پذیری طرح مانند نرخ بازگشت سرمایه، دوره بازگشت سرمایه، ارزش خالص کنونی و ... را محاسبه نمایید. سپس نتایج را تفسیر نمایید. در تحلیل­های خود به تورم نیز توجه داشته باشید.

4.12تحلیل ریسک: عوامل نامعلوم و غیر قطعی را مشخص نمایید. اثر این عوامل و خطرات محتمل و اثر آنها بر موفقیت پروژه را مشخص نمایید. ابزار مهم تحلیل میزان اثر تغییرات عوامل نامعلوم، تحلیل حساسیت می­باشد. استفاده از آن را فراموش نکنید.

5گزارش نهایی

برای تهیه گزارش نهایی نخست موارد زیر باید انجام شود:
5.1 بازنگری: با توجه به تحلیل­های انجام شده ممکن است برخی تغییرات در طرح ضروری باشد. به عنوان نمونه شاید بتوان با کاهش هزینه­ها و تغییرات فنی در برخی نقاط بهبودی در شاخص­های مالی و اقتصادی ایجاد نمود. این پیشنهادها را اعمال نموده و در صورت مثبت بودن نتیجه، کل طرح را مجدداً با اعمال تغییر(ات) بازنگری نمایید.

5.2 به برنامه زمان­بندی پروژه بند 3.9 مراجعه نموده و به گونه­ای برنامه را مجدداً مورد بررسی قرار دهید. آیا منابع مالی شما می­توانند برنامه پروژه را پشتیبانی و تامین کنند. اگر لازم است، برنامه را مورد بازبینی قرار دهید. موعدها و دریافت مبالغ مالی مهم را روی برنامه خود مشخص نمایید.

5.3 تحلیل­های انسانی: به میزان اشتغال­زایی نیروی انسانی توجه کنید. اهمیت طرح خود را از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی و انسانی بیان کنید.

5.4 تحلیل­ صرفه­جویی­های ارزی: در این بخش، تحلیل­ کنید که در صورت تولید در داخل کشور به جای واردات احتمالاً چه صرفه­جویی­های ارزی در پی خواهد بود.

پس از انجام تحلیل­های فوق، گزارش­های پیشین را در صورت نیاز مورد بازنگری قرار دهید. سپس گزارش­ نهایی را که شامل بخش­های زیر و در واقع مجموعه گزارش­های پیشین به صورت یکپارچه است، تهیه نمایید:

  • صفحه روی جلد
  • صفحه مقدمه: شامل توضیحی از آنچه در این مجموعه مد نظر بوده و فصل­بندی مجموعه
  • خلاصه مدیریتی: شامل خلاصه­ای از کل پروژه و نتایج تحلیل­های انجام شده، ترجیحاً در قالب جدول
  • مشخصات شرکت
  • معرفی محصول و تشریح ایده
  • تحلیل­ بازار
  • تحلیل­های فنی
  • تحلیل­های مالی و اقتصادی
  • تحلیل­های انسانی، اجتماعی، فرهنگی و ارزی
  • جمع­بندی و ارایه پیشنهادهای نهایی
  • پیوست­ها


نمره هر یک از گزارش­ها و ارایه مربوط به آن نیز در جدول زیر قابل مشاهده است.

عنوان گزارش آخرين مهلت تحويل نمره
گزارش 1 و ارایه مربوطه 10
گزارش 2 و ارایه مربوطه 20
گزارش 3 و ارایه مربوطه 40
گزارش 4 و ارایه مربوطه 40
گزارش نهایی 30
جمع نمرات 140

توجه: لازم است که هر یک از گروه­ها ارایه­ای از وضعیت هر یک از مراحل پروژه در کلاس داشته باشند. این ارایه پیش از دریافت گزارش کتبی خواهد بود که زمان آن بعداً برای هر یک از گروه­ها مشخص خواهد شد.

فرمت گزارش
گزارشهاي تحويلي مي­بايست فرمت يك گزارش تحقيقاتي كامل را داشته باشد (جلد، فهرست مطالب ، شماره صفحه، توضيحات لازم و فهرست منابع و مراجع در صورت استفاده و....). هر گزارش باید شامل موارد زیر باشد:

  1. صفحه جلد: شامل نام و آرم موسسه، نام پروژه، نام دانشجویان و استاد راهنما.
  2. فهرست مطالب: در صورتی که تعداد شکل­ها و تعداد جدول­ها قابل توجه داشته باشد، پس از فهرست مطالب می­توانید فهرست شکل­ها و فهرست جداول را نیز تهیه کنید.
  3. مقدمه­ای در مورد گزارش تهیه شده: در این مقدمه باید اعضای گروه را معرفی نموده و توضیح دهید که چگونه تقسیم کار شده و هر فردی چه کارهایی را به عهده داشته است. تعداد مراجعات به سازمان­های مختلف، جلسات برگزار شده و مواردی از این دست را تا حد امکان به کمک جدول، شکل و نمودار نمایش دهید.
  4. مطالب اصلی گزارش (شامل مواردی که در قسمت محتوای گزارش آمده است).
  5. جمع­بندی: در این قسمت خلاصه کار را توضیح دهید؛ مشکلات و موانع و نکات قابل ذکر را بیان نمایید. هر گونه پیشنهادی که در متن اصلی گزارش نیامده است و به ذهن شما می­رسد نیز در این قسمت ذکر گردد.
  6. مراجع مورد استفاده: همه مراجع مورد استفاده اعم از کتاب، مقاله، مصاحبه با افراد، سایت­های اینترنتی و ... را در این قسمت ذکر نمایید.
  7. پیوست­­ها


برای نحوه نگارش گزارش خود به فرمت مشخص شده برای پایان­نامه که در دفتر گروه موجود است، مراجعه کنید. با این وجود نکات زیر مورد تاکید قرار می­گیرد:

  1. قلم (فونت) های انتخاب شده باید مناسب باشند. ترجیحاً قلم­های انتخاب از نوع B مانند B Nazanin یا B Mitra یا... باشند. تفاوت این قلم­ها با قلم­هایی مانند Nazanin یا Mitra در این است که قلم­های نوع B به هنگام تبدیل فایل به pdf مشکلی ایجاد نمی­کنند؛ این در حالی است که برخی از نرم­افزار­ها در تبدیل قلم­هایی مانند Nazanin (قلم­های بدون B) مشکل دارند.
  2. اندازه قلم­ها مناسب باشند. قلم­های بیش از حد بزرگ یا کوچک انتخاب نشوند.
  3. عناوین شماره­گذاری شوند و زیر عناوین نیز با توجه به عناوینی که در زیر آنها قرار می­گیرند، شماره­گذاری شوند.
  4. تا جایی که امکان دارد آیین نگارش فارسی را رعایت کنید و واژه­های فارسی را مورد استفاده قرار دهید.
  5. دقت داشته باشید که در گزارش پیش از استفاده از علایمی مانند نقطه (.)، ویرگول (،)، دونقطه (:) و ... هیچ فاصله­ای بین متن و آنها نباید باشد. همچنین پس از این علایم باید یک فاصله قرار داده شود و سپس متن نوشته شود. به عنوان نمونه "باشد. همچنین" درست است؛ اما "باشد.همچنین" و "باشد . همچنین" نادرست می­باشند.
  6. شکل­ها و جداول حتماً باید شماره و توضیح داشته باشند. در ضمن هیچ شکل و جدولی نباید در گزارش وجود داشته باشد، مگر آنکه در متن به آن ارجاع داده شده باشد و در مورد آن توضیحی ارایه شود.
  7. تا جایی که امکان دارد، در متن واژه­ها با الفبای لاتین ذکر نشوند (به جز علایم اختصاری). در صورتی که در متن واژه­ای را استفاده می­کنید که مایل هستید، معادل لاتین آن نیز ذکر شود، واژه لاتین را به صورت پانویس[1] بیاورید.




نحوه تحویل گزارش­­ها
گزارش­های تحویلی باید روی CD تحویل داده شوند. روی CD دو فایل pdf و doc گزارش خود را قرار دهید.
تمام فایل­های اضافی دیگری که استفاده نموده­اید را در یک پوشه (فولدر) با عنوان Material قرار دهید. این موارد اضافی، شامل هر گونه مرجع یا گزارش یا فایل است که در جستجوهای خود با آن­ها برخورد نموده­اید. از آنجا که برخی از مراجع شما اینترنتی هستند، فایل­های مربوط به صفحات اینترنتی را در این پوشه ذخیره نمایید. اگر فیلم یا عکس یا صدایی که از یک مصاحبه به دست آمده است را در اختیار دارید، آنها را نیز در این پوشه قرار دهید.
در ضمن بهتر است در پایان گزارش (در قسمت پیوست) فایل­های داخل این پوشه را معرفی نمایید.

توجه: گزارش نهایی علاوه بر آنکه به شکل گفته شده روی CD باید تحویل شود، باید به صورت Hard Copy نیز تحویل شود. در مورد گزارش­های میانی، نیازی به تحویل گزارش به صورت Hard Copy نیست.
توجه: بهتر است برای تهیه گزارش­ امکان­سنجی، محاسبات خود را در نرم­افزاری مناسب مانند COMFAR یا EXCEL انجام دهید. این فایل (ها) که محاسبات شما را نشان می­دهند، در فولدری مشخص قرار دهید.
توجه: نام فایل­ها و پوشه­ها را فارسی انتخاب نکنید.


[1] Footnote