پیشنهاداتی برای توسعه فرهنگ بهره وری و کارافرینی
ترویج فرهنگ کارآفرینی از طریق موسسات فرهنگی و رسانه های جمعی.
تاسیس مراکز توسعه کار آفرینی جهت برنامه ریزی، آموزش، تحقیق و مشاوره در خصوص کار آفرینی
اگر بدنبال راه حل های جدید هستیم، فضای کشور باید به گونه ای طراحی شود که کار آفرینان رشد کنند. در اغلب موارد مدیریت با تصمیم گیری متمرکز ضد روحیه کارآفرینی است. کار آفرینی در جایی رشد می کند که تمرکز تمام عیار نباشد. امروزه در جهان برای جوانان آموزش کار آفرینی گذاشته اند. در سطح دبیرستانها همه را تشویق می کنند. به نظر می رسد، در جهان امروز بدون داشتن دانش ومهارت کار آفرینی، صرف اینکه ایده ای داشته باشید ولی دانش لازم را ندانسته باشید، با شکست مواجه می شوید.
فرهنگ کارآفرینی در سطح ملی
فرهنگ جامعه در سطح ملی با تاثیرات قابل توجهی که بر ویژگیهای اکتسابی فرد می گذارد، وهمچنین محدودیتها و فرصتهایی که برای سازمانها ایجاد کند، اثرات قابل توجهی بر فرایندکارآفرینی می گذارد.
فرهنگ گروه گرایی از جمله عوامل مهم مشوق کارآفرینی میباشد ، کارل ج .سامسوم و میخائیل آگوردون(1999 )تحقیقی درباره تفاوت فرهنگ دانشگاهیان و بازرگانان وتاثیر آن بر کارآفرینی انجام دادند. محققان دربررسی ویژگیهای فرهنگی دانشگاهیان ، فعالیت آنان در یک محیط گروه گرا را به عنوان پدیده موثربر کارآفرینی مطرح می کنند. گروه گرایی درویژگیهای فرهنگی کشوری مانند ژاپن دربارزترین حالت خود، در ایده زایی متبلورمی شود. حل گروهی مسایل چه در زمینه تجاری ، یا غیرتجاری منجر به نوعی فرایندطوفان مغزی و به دنبال آن ، ارائه ایده های جدیدمی گردد. این ایده ها زمانی که با همفکری افراد بادیدگاههای مختلف به نتایج جدیدی منجر شود،عامل تقویت کننده کارآفرینی به حساب خواهدآمد. گسترش چنین ویژگی فرهنگی دریک جامعه از یک طرف به دلیل اثراتی که برنگرش فردی به جای می گذارد، و از طرف دیگربا ایجاد فرصتها یا محدودیتها و تغییر ارزشهای سازمان به طور غیرمستقیم ، پدیده کارآفرینی رامتاثر می کند. بسط عناصر فرهنگی کارآفرینی در جامعه به تقویت روحیه کارافرینی در کل جامعه میانجامد .
عناصر فرهنگی کارآفرینی
راهکارهای توسعه عناصر فرهنگ کارافرینی عبارتند از:
1- ترغیب افراد به مشارکت همگانی، کارگروهی و تشکیل مراکز رشد و پیش رشد و کارافرینی
2- تکریم و تجلیل کارافرینان محقق و مبتکران 3- ایجاد فرهنگ رفتاری نوین جهت پذیرش سلایق و عقاید منتقدین
4- آموزش‌های اثربخش فنون کارافرینی ،خلاقیت، نوآوری و حل مسئله
5-تشویق کنجکا ویها و ایده پردازیها و طرح مسائل
پیشنهاداتی برای تغییر فرهنگ سنتی به فرهنگ کارافرینانه ( خواسته فرهنگی ملی )
.:1آموزش کار آفرینی وایفای نقش نقش مراکز علمی دانشگاهی در این زمینه : مراکز علمی دانشگاهی نقش بسزایی در تغییر فرهنگ سنتی به فرهنگ کارافرینانه دارند .آموزشهای اصولی و خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی اساتید کارافرینی همراه با خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی اساتید سایر گروههای تخصصی بهترین راهکار فرهنگ سازی بشمار میرود .
2تغییرو بهبود نگرش عموم مردم نسبت به مفهوم کار و اشتغال : بهبود نگرش عموم به کار بجای اتکا به کسب و کارهای رایج(بازاری )و دولتی (استخدام دولت ) به راه اندازی بنگاههای اقتصادی کوچک و زود بازده
3-بسیج ملی در زمینه کارافرینی همانند بسیج ملی در زمینه انرژی هسته ای : کارافرینی در تمامی حوزه های علوم و تحقیقات خود یک مدل سر آمدی است ، لذا همانگونه که استراتژی کشور ما ایجاب میکند که انرژی هسته ای را یک امر حیاتی بدانیم " کارافرینی " را نیزبعنوان حرکتی عظیم و پشتیبانی کننده ، عامل بسیج ملی میدانند .

سخن پایانی :
اگر از دید فرهنگی به زندگی و هستی بنگریم ، زندگی یک" مبارزه مداوم " بین دیدگاههای« ثابت و ایده های نوین »است ، لذا نوآوری فرهنگی با چالش و مقاومت محافظه کارانه مواجه میشود و بهره مندی از "نیروی ذهنی و تفکر خلاق " نقش تعیین کننده در این میان دارد . البته الگوهای ذهنی ما غالبا به سمت الگو گیری سوق داده میشود و از اینرو در مباحث فرهنگی سخن ار "تاثیر پذیری فرهنگی با تساهل و تسامح " هم مطرح میشود . ولی آنچه مهم است الگوهای ذهنی مبتنی بر ارزشها ، باورها ی اعتقادی و یا در مقابل الگوهای ذهنی مبتنی براخساسات و کلیشه ها و ساختارهای مشخصی است که اوج تکامل ذهنیش "هوش عاطفی " هم نام میگیرد ، آنچه اهمیت دارد نقطه تعادلی است که اوج تکامل ذهنیش "هوش هیجانی " است و بر تکامل خلاقیت و نوآوری و شکستن احساسات و کلیشه ها و ساختارها تاکید دارد . در هر دو صورت تفکر فرهنگ ساز است اما مورد اخر " تفکر واگرایی است که به "توسعه فرهنگی مبتنی بر نوآوری " میانجامد .