با توجه به تهديد هاي موجود در فضاي مجازي ،5 مرکز تحقيقاتي ويژه به منظور تحليل رفتار بد افزار ها وتوليد آنتي ويروس هاي بومي در دانشگاه ها راه اندازي شده است که با حمايت هايي که از اين مراکز وهمچنين شر کت هاي دانش بنيان فعال در اين زمينه به عمل خواهد آمد ،در صدد يم بحث توليدآنتي ويروس ها و ضد بد افزارهاي بومي را گسترش دهيم. اين اقدام همچنين با هدف مقابله با تحريم ها در دستور کار قرار گرفته است . مهندس حکيم جوادي معاون وزير ار تباطات با بيان اين مطلب به خراسان گفت: ضد بد افزار ها يکي از نياز هاي پايه کشور و جزو محصولات پايه و کليدي حوزه فناوري اطلاعات است و ما نبايد در اين زمينه به کشور هاي ديگرمتکي با شيم به ويژه اين که در حال حاضر با شرايطي مواجهيم که برخي توليد کنند گان بد افزار طراحي وتوليد بدافزارهاي خاص کشورهايي از جمله کشور ما را در دستور کار قرار داده اند؛ بنابراين ما نيز متقابلا براي شناسايي و رفتار سنجي اين بد افزار ها وتوليد ضد بد افزار ها ي بومي بايد به طور جدي وارد عمل شويم . بر اين اساس علاوه بر حمايت از توليد ضدبدافزار بومي، مراکزي نيز براي تحليل بدافزارها به ويژه ويروس‌هايي که مختص کشورهاي مانند ايران طراحي شده‌، در دانشگاه ها شکل گرفته‌‌است .وي با اشاره به اين که شر کت هاي دانش بنيان توليد کننده ضدبدافزار بومي حمايت مي شوند، تصريح کرد : اگر بخواهيم در بحث توليد ضد بد افزار ها موفق عمل کنيم بايد از اين شر کت ها را حمايت کنيم، هدف اين است که به سمتي برويم که دستاورد هاي اين شرکت ها در کشور کاربردي شود به نحوي که اگر قرار با شد در برخي نقاط حساس از ضد بد افزار استفاده کنيم ،ضد بد افزار هاي بومي توليد شده در کشور در اولويت باشد.



بازار آينده ضد بدافزار ايران بايد در اختيار توليد داخل باشد
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران همچنين در گفت و گو با فارس تصريح کرد: هدف ما اين است که با حمايت از اين شرکت‌ها و استفاده از محصولات آن ها بتوانيم زمينه تقويت اين شرکت‌ها را فراهم کنيم تا بتوانند بازار آينده ضد بدافزار کشور را در اختيار بگيرند.وي افزود: ضد بدافزار جزو محصولات پايه و کليدي حوزه فناوري اطلاعات است که به اين دليل در اين زمينه نبايد به بخش خارجي متکي بود، بلکه بايد توان عملياتي آن به داخل کشور منتقل شود که اين مهم بايد با کمک بخش خصوصي انجام شود.


ايجاد مراکز متعدد تحقيقاتي براي تحليل رفتار بدافزارها
وي تصريح کرد: همچنين در کنار توليد ضد بدافزار داخلي، مؤسسه هاي تحقيقاتي، آموزشي و دانشگاهي خوبي نيز در اين حوزه شکل گرفته‌است که فعاليت اين مؤسسه ها نه در زمينه توليد ضد بدافزار بومي، بلکه در زمينه تحليل بد افزارها و ضد بد افزارهاست؛ به ويژه تحليل برخي ويروس‌هايي که ويژه کشورهايي مثل ايران طراحي شده‌است.وي تأکيد کرد: در کنار توليد داخلي ضد بد افزار، وجود اين مؤسسه ها يکي از نقاط قوت مهم کشور در حوزه تحليل رفتار بدافزارهاست.وي درباره مراکز آموزشي، تحقيقاتي و دانشگاهي تحليل ضد بدافزارها گفت:‌ گاهي مواردي پيش مي‌آيد که نيازمند تحليل و شناسايي رفتار ويروس هستيم که اين گروه‌ها اين کار را انجام مي‌دهند.



براي مقابله با تهديدها تمام توان کشور را به کار مي‌گيريم
وي درباره سطح کار تحقيقاتي اين مراکز گفت: همکاري همه‌جانبه‌اي بين مرکز" ماهر" و بخش‌هاي تحقيقاتي کشور شکل گرفته است. معاون وزير ارتباطات افزود: در اتفاقات اخير نيز از کمک اين مراکز در کنار مرکز "ماهر "استفاده کرديم و همواره تلاش مي کنيم از کمک آن ها استفاده کنيم. وي تأکيد کرد:‌ در مواجهه با رخدادهاي امنيتي، نه تنها از مرکز "ماهر" بلکه از تمام توان کشور براي مقاومت و مقابله در برابر اين تهديدها استفاده مي‌کنيم.