-
فرهنگ واژگان مديريت کيفيت - سومين واژه : تجزيه و تحليل داده ها
الف) تعريف :
تجزيه و تحليل داده ها به معناي استخراج اطلاعات و نتايج واقعي از داده هاي بدست آمده به منظور استفاده در تصميم گيريها ميباشد
سومين واژه : Analysis of data (تجزيه و تحليل داده ها)
ب) الزامات و توصيه هاي مرتبط با آن در ISO 9001:2000 (استاندارد مديريت كيفيت) :
1- بند 8 - 4 – تجزيه و تحليل داده ها :
سازمان بايد داده هاي مناسب را تعيين ، جمعآوري و تجزيه و تحليل نمايد تا تناسب و اثربخشي سيستم مديريت كيفيت را نشان دهد و ارزيابي نمايد كه در كدام مكانها ميتواند بهبود مستمر اثربخشي سيستم كيفيت صورت پذيرد .
اين موضوع بايد شامل داده هاي به وجود آمده به عنوان نتايج پايش و اندازهگيري و ساير منابع مرتبط باشد .
تجزيه و تحليل دادهها بايد اطلاعات مربوط به موارد زير را فراهم آورد :
الف) رضايت مشتري (رجوع كنيد به بند 8-2-1)
ب) انطباق با الزامات محصول (رجوع كنيد به بند 7-2-1)
ج) ويژگيها و جهتگيريهاي فرآيندها و محصولات و از جمله فرصتهايي براي اقدامات پيشگيرانه
د) تامين كنندگان
2- بند 8 - 5 - 1 – بهبود مستمر :
سازمان بايد به طور مستمر اثربخشي سيستم مديريت كيفيت را از طريق بكارگيري خط مشي كيفيت ، اهداف كيفيتي ، نتايج مميزيها ، تجزيه و تحليل دادهها ، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه و بازنگري مديريت بهبود بخشد .
ج) الزامات و توصيه هاي مرتبط با آن درTS 16949:2002 /: ISO(الزامات خاص صنايع خودروسازي) :
بند 8 – 4 – 1 – تجزيه و تحليل داده ها و استفاده از آنها :
روند كيفيت و عملكرد عملياتي بايد با پيشرفت به سوي اهداف مقايسه گرديده و منجر به اقدامي براي پشتيباني از موارد ذيل شود :
- تعيين اولويتها براي اجراي راه حلهاي فوري در مورد مشكلات مرتبط با مشتري .
- تعيين روندهاي كليدي مرتبط با مشتري و همبستگي داده ها براي بازنگري وضعيت ، تصميم گيري و طرح ريزي بلندمدت تر .
- يك سيستم اطلاعاتي براي گزارشدهي به موقع از اطلاعات به دست آمده از مصرف محصول .
يادآوري : دادهها بايستي با دادههاي رقبا و يا الگوهاي مناسب مقايسه شوند .
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن