موفقيت، بصورت تصادفي يا اتوماتيك حاصل نمي شود.
شواهد نشان مي دهد كه استراتژي تكنولوژي، تعهدي برنامه ريزي شده است، نه نوعي قمار.
صرفاً دنبال تكنولوژي هاي نوين بودن نمي تواند استراتژي باشد. مثالهاي فراواني وجود دارند كه نشان مي دهند اين كار چقدر هزينه بر است. همچنين دنبال كردن مسيرهاي تكنولوژي ظاهراً آينده دار بدون تجربه و زمينه قبلي، ممكن است كارساز نباشد. مثلاً ورود ناگهاني يك شركت فلزكاري به حوزه بيوتكنولوژي به دليل تنوع طلبي، استراتژي مناسبي نمي تواند باشد.

در دهه 1980، شور و شوق زيادي براي بكارگيري تجهيزات كامپيوتري در برنامه ريزي و اجراي انوع فعاليتهاي توليدي از طراحي گرفته تا توليد، بوجود آمد. در اين برهه، نرخ رشد تأمين كنندگان تكنولوژي هاي توليدي پيشرفته (AMT) تا 30 درصد هم مي رسيد، چرا كه توليدكنندگان با هدف ايجاد كارخانه هاي اتوماتيكي كه در آنها از رباتها و آخرين تكنولوژي هاي يكپارچه كامپيوتري استفاده شود، مبالغ هنگفتي را صرف پروژه هاي سرمايه گذاري كردند. براي مثال، برآوردها نشان مي دهد كه تا سال 1989، انگلستان ساليانه در حدود 2 ميليارد پوند (تقريباً 20 درصد از كل سرمايه گذاري هاي توليدي) در AMT سرمايه گذاري مي كرد. اما بررسي موشكافانه تجربه كاربران AMT نشان داد كه بازگشت سرمايه گذاري آنها اغلب پايين بوده است. مثلاً در يك تحقيق ميداني، پاسخ دهندگان (كه جزو كاربران AMT بودند) عنوان كردند كه حداكثر به 75 درصد از اهداف برنامه ريزي شده، دست يافته اند، در حاليكه در ساير موارد، اين رقم تا 50 درصد هم تنزل داشته است.

استراتژي شامل برنامه اي دراز مدت براي مواجهه با عدم قطعيت ها است.

چگونگي اثر تكنولوژي بر كسب و كار

نوع نوآوري مزيت استراتژيك
نوظهور امكان ارائه چيزي كه هيچ كس قادر به ارائه آن نيست
جابجايي ملاك‌هاي ارزشي بازنويسي قواعد بازي در دنياي رقابت
پيچيدگي دشواري تكنولوژي، موانع ورود تازه واردين به عرصه رقابت را دشوارتر مي‌كند
طراحي قوي مدل اوليه محصول يا فرآيند مي‌تواند در طول عمر با تغييراتي بكار گرفته شود و هزينه‌هاي كل را كاهش دهد
نوآوري پيوسته در جهت بهبود مستمر حركت مداوم جبهه‌هاي هزينه / كارآيي


تغيير تكنولوژيكي ماهيتاً با عدم قطعيت همراه بوده و همچنين شامل فرآيند يادگيري است.
اگر شركتي قصد دارد به رقابت تكنولوژي –چه در محصولات و چه در فرآيندهاي خود- بپردازد، بايد قابليتهاي تكنولوژيكي را در خود انباشته كند. بعبارت ديگر بايد دانشي (چه دانش رسمي يا آشكار و چه دانش پنهان) كه سبب مي شود در يكي از ابعاد تكنولوژي، متمايز شود را ياد گرفته و در خود جذب كند.بعنوان مثالهايي از قابليت تكنولوژيكي مي توان به توانايي سوني در كوچك سازي، رولز رويس در موتورهاي هواپيما، سامسونگ در ساخت نيمه هاديها و امريكن اكسپرس در سيستمهاي اطلاعات مالي، اشاره كرد. قابليت تكنولوژيكي، چيزي نيست كه فقط شركتهاي بزرگ بتوانند آن را طلب كنند. بلكه بسياري از شركتهاي كوچك نيز، استراتژي هاي مناسبي براي دستيابي به توانمندي هاي تكنولوژيكي خاص، تدوين كرده اند. براي مثال، شركت Richardsons به موقعيتي جهاني در توليد چاقو، دست يافته، در حاليكه ديگر شركت انگليسي يعني J&J Cash در توليد منسوجات ظريف مورد استفاده در آرمها و برچسبها، موقعيت خود را تثبيت كرده است.

مطالعه قابليت هاي تكنولوژيكي شركتهاي مختلف به ما مي آموزد كه قابليت تكنولوژيكي يك شبه بوجود نمي آيد، بلكه بايد آن را ياد گرفته و هضم كرد.

حتي در حالتي كه شركتي، شركت ديگر را براي كسب قابليتهاي جديد مي خرد، مدت مديدي طول مي كشد تا بتواند قابليتهاي جديد را كاملاً در خود جذب كند.

لذا ايجاد و بكارگيري قابليت تكنولوژيكي براي دستيابي به مزيت رقابتي، موضوعي استراتژيك و دراز مدت است، موضوعي كه به مديريت و توسعه دانش در طول زمان، مربوط مي شود.

فرآيند نوآوري توأم با عدم قطعيت و ريسكهاي فزاينده است. مديريت بسياري از پروژه هاي بزرگ كنوني، فراتر از توانايي هاي شركتهاي منفرده بوده و شبكه اي از بازيگران يا شركت هاي مختلف را مي طلبد و حتي آن پروژه هايي كه در حيطه توانايي شركتهاي منفرد است، نيز داراي هزينه هاي سنگين و محدوديت زماني ميباشند كه مشاركت شركتهاي مختلف را توجيه مي كند. براي مثال، صنعت داروسازي ممكن است بطور متوسط روزانه بيش از يك ميليون پوند براي ساخت دارويي جديد كه ممكن است 3 سال طول بكشد تا به بازار بيايد(و ممكن هم است هرگز به بازار نيايد) هزينه كند. امروزه خودروهاي معمولي داراي بيش از 10.000 قطعه مي باشد و حتي ماشينهاي ساده لباسشويي نيز داراي نرم افزار كامپيوتري پيچيده اي هستند كه فعاليتهاي مكانيكي ماشين را كنترل مي كند.

البته اينطور نيست كه همه نوآوري ها داراي ريسك و پيچيدگي بالايي باشند، اما روند نوآوري ها قطعاً در جهت افزايش ريسك و پيچيدگي است و اين امر بدين معني است كه شركتها بايد ديد دراز مدت داشته و رويكردي استراتژيك، اتخاذ كنند.