3- نتيجه گيري
همان گونه كه ملاحظه شد با توجه به تعريف مديريت كيفيتوسيستم مديريت كيفيت ومفهوم و ويژگيهاي پروژه مشخص گرديد، اهميت اجراي كارها به شيوههاي پروژه اي در سازمانها، روز به روز گسترش بيشتري در دنيا مييابد. اما مهمترين مساله در اجراي پروژه ها پرداختن به كيفيت و مديريت كيفيت در آنهاست.
به مزاياي مستقيم و غيرمستقيم استقرار سيستم مديريت كيفيت در پروژهها اشاره شد. براي به كارگيري مديريت كيفيت در پروژهها، اثبات شده است كه دو جنبه وجود دارد: يكي فرايندهاي مديريتي پروژهوديگري فرايندهاي مرتبط با محصول پروژه. قصور در فراهمآوردن هر يك از اين جنبهها، اثرات نامطلوبي بر محصول پروژه، مشتري، ساير طرفهاي ذينفع و سازمان پروژه باقي ميگذارد.
بررسي استاندارد ايزو 2003: 10006، نشان داد كه اين استاندارد به راهنمايي در خصوص كيفيت در فرايندهاي مديريت پروژه ميپردازد و راهنمايي در خصوص فرايندهاي مرتبط با محصول پروژه را به استانداردهاي سري 9000 (خصوصاً ايزو 2000، 9004) ارجاع ميكند. همچنين مشخص شد ايزو 2003: 10006، استاندارد محصولي نبوده، و نگرش نوين را در كيفيت در فرايندهاي مديريت پروژه مطرح ميسازد، و شامل مطالب جديدي در خصوص اصول مديريت كيفيت در فرايندهاي مديريت پروژه است.
اين استاندارد به توجه به فرايندهاي مرتبط با محصول پروژه و فرايندهاي مديريت پروژه به صورت توام تاكيد دارد و تعامل بين آنها را ضروري ميداند.
با توجه به اينكه نگرش استانداردهاي موجود در خصوص سيستمهاي مديريت كيفيت (همچون سري 9000) درپروژهها، محصولگرا بوده، و به كارگيري آنان در پروژهها فقط جنبه محصولي مديريتي كيفيت را پوشش ميدهد، ميتوان با رويكرد به اين استاندارد جديد، خلاء موجود در زمينه كيفيت در مديريت پروژه را پر كرد و با دو نگرش محصولي و مديريت پروژهاي، مديريت كيفيت پروژه را بهبود بخشيد. با اين تفاسير ميتوان بيان كرد كه رويكرد به استاندارد جهاني ايزو 2003: 10006 به عنوان يك الگو ميتواند به بهبود كيفيت در مديريت پروژهها و به تبع آن بهبود مديريت كيفيت در پروژهها منجر شود. ˜
مراجع 1- ارلينگ اس، اندرسون (1382)، مديريت پروژه در راستاي هدف، ترجمه بهروز داداش زاده، سوزان عيسي زاده و رضا زنجيراني فراهاني. انتشارات ترمه، تهران.
2- استاندارد ايران- ايزو 9000- سيستم هاي مديريت كيفيت، مباني و واژگان (آبان 1380)، انتشارات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، تهران.
3- مجموعه مقالات سومين كنفرانس بين المللي مديريت كيفيت (پاييز 1382)، گروه كارشناسان ايران، تهران.
4- مجموعه مقالات چهارمين كنفرانس بين المللي مديريت كيفيت (پاييز 1383)، گروه كارشناسان ايران، تهران. 5- مرندي، وحيد (1382)، نقش كارآمدسازي در مديريت كيفيت و ايجاد مزيت رقابتي در پروژه هاي عمراني، مقاله ارايه شده در سومين كنفرانس بين المللي مديريت كيفيت، تهران.
6- A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK) 3rd ed. , (2004), Pennsylvania: Project Management Institue.
7- Iso 10006: 2003 (Quality Management System Guidelines for Quality Management in Projects) (2003), Geneva: ISO
8- ISO 9000: 2000 (Quality Management System Fundamentals and vocabulary), (2000). Geneva: ISO
9- Turner, J Rodney. (1999) The Handbook of Procet-Based Management 2nd ed, Berkshire: Mc Graw-Hiall