درهنگام خرید سرویس های اینترنت ،مدیران شبکه با انبوهی از معیارهایی کهفراهم کنندگان سرویس ازآنها برای نمایش اندازه کارآیی شبکه های IP خوداستفاده می کنند .

تعداد نقاط حضور ، تعداد کشور های پشتیبانی شده میزان بستههای (Packet) قابل حمل ، تعداد دامین های متصل . فراهم کنندگان سرویس بابیان این معیارها ادعا می کنند که دارای بزرگترین یا گسترده ترین یا منسجمترین backbone ها ی IP هستند .
اما آیا این موارد واقعا ادعا های مطرح شده را برایمشتریان عملی می سازند؟ تحلیلگران صنعتی می گویند ، بله و خیر . طبق گفتهمتخصصان ، خریداران بایستی کمیت ها یی که شرکت های فراهم کننده سرویس ازآنها برای پیگیری شبکه های IP خود استفاده می کنند را مد نظر قرار دهند ،اما آنها باید در هنگام گزینش یک فراهم کننده سرویس ، نیازهای خود را درنظر داشته باشند .



Browenlee Thomas ، یک تحلیلگر ارشد در شرکت Forrestor Resear ، پیشنهاد می کند که خریداران فراتر از پهنای باند و معیارهایترافیک را بنگرند تا در یابند که فراهم کنندگان سرویس ، نیازها ی خود راچگونه طراحی و پیکر بندی نمو ده اند .
Thomas می گوید : " برای من مهم نیست که شما بیشترین POP را دارید ، بلکه قرار داشتن POPها در جایی که به آنها نیاز دارم برایماهمیت دارد ، به همین شکل مهم نیست که شما گستر ده ترین مجرای ارتباطی رادارید ، بلکه حاضر بودن این ماجرا های گسترده در جایی که به آنها نیازدارم اهمیت دارد . بین داشتن بزرگترین شبکه و داشتن بزرگترین شبکه برایپاسخگویی به نیاز های من تفا وت وجود دارد
" .
خریداران همچنین با یستی خبر داشته باشند که هیچ متدولوژیاستا نداردی برای شبکه های IP وجود ندارد . هیچ آژانس دولتی یا گروه صنعتیآماری در مورد اندازه و کارایی شبکه ، IP منتشر نساخته است . در عوض ، هرفراهم کننده سرویس ، کا ر آیی خود را در مقابل معیا رهای دلخواه خودسنجیده و منتشر نمو ده است . از این رو خریداران باید دقت نمایند که سیبرا با پرتقال مقایسه نکنند
.
Fred Briggs ، مدیر عملیاتی وتکنولوژی شرکت MIC ، می گوید : " هیچ انجمنی وجود ندارد که شرکت های فراهم کننده سرویس در آن عضویتداشته باشند و تمام داده های خود را با یک متد ولوژی سازگار به اشتراکبگذارند " .
اغلب فراهم کنندگان سرویس بر روی دو نوع معیار تمرکز میکنند : آنهایی که کارآیی شبکه را جستجو می کنند . در موردنوع دوم نیزنگاهی خواهیم داشت به نحوه سنجش کار آیی شبکه از سوی شرکت ها ی فراهم ففکننده سرویس .
اغلب شرکت های فراهم کننده سرویس بزرگ ، دارای backbone مشابه (از لحاظ اندازه ) هستند ( لوله های OC-۱۹۲که با سرعت ۱۰ گیگا بیتدر ثانیه می کنند معمول هستند ) و آنها رو تر های top-of –the –line خودرا از فروشندگانی همچون ، رکت Cisco Sys tem و شرکت Juniper Networks تهیهمی کنند ، از این رو پهنای باند یا اندازه روتر تمایز چندانی ایجاد نمیکنند . جایی که خریداران با تمایز ایجاد می شوند، دسترسی جغرافیایی شبکههای IP گونا گون است .



یک معیار کلیدی کشور هایی است که یک فراهم کننده سرویسمالک ، یا کنترل کننده پیگردی شبکه در آنهاست . فراهم کننده سرویس که معمولا در این مورد برنده است Equant NV می باشد ، که سرویس های IP را در ۱۴۵کشور در دست دارد .
در اوایل ماه جاری Equant ، بدلیل دسترسی عمومی به شبکه IP خصوصی Equant ، موفق به امضای یک قرارداد عمده با فراهم کننده سرویس تلفنماهوارهای Globalstar Telecommunications گردید .Globalstar از سرویس های IP *** متعلق به شرکت Equant در ۱۵کشور واقع در آمریکای شمالی ، آمریکا یلاتین ،‌ اروپا ،آسیا ، خاور میانه استفاده می کند .
Macjeffery، مدیرارشد بازاریابی در Globalstar که عملیاتهای ارتش ایالات متحده در افغانستان و عراق را نیز بر عهده دارد ، می گوید " توانایی Equant ناشی از دسترسی جهانی و قیمت های مناسب آن است . بزرگترین بزرگترین تجارت ما در دو نطقه افغانستان وعراق است ".



Jeffery می گوید :Globalstar قصد دارد در طی سا ل آیندهمناطق IP *** را در پرتریکو ، آلاسکا و هند بیافزاید . او می گوید :" مامطمئنیم که هر زمان قصد گسترش شبکه خود را داشته باشیم ،Equant مارا یاریخواهد داد ".
معیار دیگری که شرکت های فراهم کننده سرویس ادعا ی آن رادارند، تعداد POP ها ی IP در شبکه هاشان است . MCL همه جا فریاد می زند کهشبکه IP عمومی آن POP ۴۵۰۰را در شش قاره جهان تحت پوشش دارد . این تصویریاست که MCL از آن برای تبلیغ خود به عنوان بزرگترین IP backbone در دنیااستفاده می کند .
Briggs می گوید : " چیزی که از دیدگاه یک مشتری اهمیت دارد،تعداد POP است که شما در جهان دارید . این معیار نشان دهنده تعداد مکانهایی است که من می توانم بر روی شبکه شما در یافت کنم و شما می توانیدقابلیت هایی را برای من فراهم آورید " .
دسترسی به یک شبکه فراهم آورنده سرویس ، ( جه به عنوان POP وچه به عنوان تعداد شهر های پشتی بانی شده در نظر گرفته شود )دارای اهمیتاست ، چرا که اغلب توافق های سطح سرویس (SAL ) با مشتری بر روی شبکه حاملوجود دارد ، نه در یک شبکه دارای دسترسی محلی .



Briggs می گوید :" هنگامی که آنه به شبکه ما دسترسی پیداکردند ، به توافق های SAL که ما ارائه می دهیم ، مناسب و مرتبط می شوند ،شرکت هایی که کار تولید یا اعمال سرویس مشتری در سرتاسر دنیارا انجام میدهند می توانند یک کیفیت سازگار از سرویس را دریافت کنند " .
برای خریداران شرکتی ، دارا بودن امکان دسترسی اینترنتی ازیک کشور مخصوص بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد . اخیرا شرکت های فراهمکننده سرویس بزرگ ، در حال رقابت با یکدیگرهستند تا بدانند با چه کسانیتوانایی عرضه سرویس Multi-protocol Label Switching (MPLS) در اکثر کشورهارا دارند .
Christine Sorenson ، یک مشاور تکنو لوژی در شرکت AT&T ، می گوید :"این ها تنها POP ها نیستند که اهمیت دارند ، چیزی که مهم استجایی است که شما می توانید سرویس مورد نیاز خود را دریافت نمایید . شمانیازمند آن هستید که در مورد تعداد POP قابل استفاده با یک MPLS *** پرسوجو نمایید " .



معیار دیگری که شرکت ها ی فراهم کننده سرویس ار آن برایتوصیف اندازه شبکه های IP استفاده می کنند ، میزان ترافیک بسته قابل حملاست .
به عنوان مثال شرکت AT&T اظهار می دارد که IP backbone آن در آمریکا ی شمالی بر یک پایه ماهانه بیشترین ترافیک را حمل می نماید. سال گذشته ، AT&T در کسب بالاترین جایگاه در یک رای گیری ترافیکاینترنت که توسط نمایشگاه تحقیقات ارتباطات RHK برگزار گردید ، از MCI پیشی گرفت .



Craig Uthi، رئیس مدیریت محصول شبکه IP در AT&T ، میگوید :" دلیل اینکه ما به میزان حمل ترافیک توسط خود می بالیم آن است کهاین امر یکی از شاخص های اقتصادی است . حدود ۳/۱ پتا بایت داده در هر روزاز شبکه ما عبور می کند ".
AT&T می گوید: کمیت های مربوط به ترافیک مهم هستند،چرا که این کمیت ها نشاندهنده میزان استفاده گسترده از شبکه IP شرکت AT&T است .


Sorenson می گوید : " این موضوع بر می گرددبه قانون Metcalfe، که بیان می کند ارزش یک شبکه با تعداد گره ها (node) افزایش مییابد ، اگر بر روی یک شبکه ترافیک بیشتری وجود داشته باشد ، افراد بیشتریسعی دارند به یک دیگر دسترسی داشته باشند ، بر روی آن شبکه حضور خواهندداشت ، و ترافیک در آنجا بیشتر خواهد شد ".
در این اثنا ، MCI از معیار دیگری برای جلب مشتری استفادهمی نماید ( تعداد اتصالات شبکه سیستم مستقلی که دارد ) تا ارزش شبکه IP backbone خود را نشان دهد . MCI براساس این معیار مقام نخست را نظر TeleGeography Research کسب نمود، می گوید : این آمار بیانگر میزان اتصالیک شبکه IP به سایر قسمت های اینترنت است .
Briggs می گوید :" ما از گذشته به اغلب دامین هامتصل بودهایم ". او می افزاید این معیار مهمی است ، چرا که نشانگر اتصال MCI بااغلب فراهم کننده سرویس دنیا است
.
Brayn Van Dussen ، مدیر استراتژی ارتباطات در Yankee Group ، می گوید : نحوه اتصال یک شبکه IP backbone مهم است ، زیرا این امربر سرعت ارتباطات میان شرکت های فراهم کننده سرویس تاثیر می گذارد
.
Van Dussen می گوید :" اگر من یک خریدار شرکتی بودم ، ازفراهمکنندگان سرویس می پرسیدم که چه تعداد مسیر را منتشرمی کنند ، و ازآنها می خواستم که شما ره های سیستم مستقل سیستم مستقل خود را به من نشلندهند. سپس من تعداد زیادی تست Ping انجام می دادم تا متوجه شوم که چهتعداد hop در ارتباطات من درون اینتر نت انجام می شود
".
با اینکه سرویس دهندگان بزرگ اینتر نت ، میزان زیادی وقت وانرژی خود را صرف بحث در مورد اینکه شبکه آنها بر طبق معیارهای خاصیبزرگترین است می کنند ، اما خریداران شرکتی ، معمولا کار آیی شبکه رابیشترازاندازه مد نظر قرار می دهند .
Briggs می گوید :" زمان انتظار ، قابلیت دسترسی و از بینرفتن بسته ها : این هاچیزی است که مشتری می ببیند و آن را می سنجد ".نگاهدقیق تر به این سه موضوع کلیدی برای کار آیی شبکه IP و نیز چند مورد جدیدکه در هنگام خرید سرویس های نو ظهور همچون VoIPمفید واقع می شوند ، اهمیتخاصی دارند .