نرم‌افزاری برای عبور از دیوار

وقتی كه سن و سال كمتری داشتم عاشق ماجراهای روبوكاپ یا همان پلیس آهنی بودم، این موجود تخیلی با یك نگاه به محیط، تمام جزئیات آن را بررسی و تحلیل می‌كرد و به این ترتیب حتی از این‌كه چه چیزی پشت دیوار است نیز خبر داشت.

همیشه این خیال برای افرادی كه مانند من به فیلم‌های علمی و تخیلی علاقه‌مند بودند، وجود داشته است، ولی هیچ‌گاه بعد حقیقی ماجرا چندان برایمان قابل لمس نبوده است.

این عادت دیرینه انسان است كه با دیدن یك دیوار این حس را دارد كه بداند در پشت آن چه ماجرایی در حال رخ دادن است؛ از بعدی دیگر نیز بیشتر آثار باستانی، گردشگری و تفریحی جهان خارج از مدار دید روزمره انسان‌ها قرار گرفته است، چه بسا مسیری را كه هر روز طی می‌كنیم، به‌خوبی بشناسیم، ولی ندانیم كه تنها دو كوچه آن طرف‌تر از خیابان محل عبور ما یك موزه با دنیایی از دیدنی‌ها قرار گرفته است.

به این ترتیب برای یافتن دیدنی‌های اطرافمان به دردسر خواهیم افتاد و البته این موضوع در سفرهایمان بیشتر مشخص است، برای مثال ممكن است بسیاری از خوانندگان از اتوبان قزوین ـ زنجان عبور كرده باشند، ولی بسیاری از آنها نمی‌دانند كه در میانه راه و در فاصله چند كیلومتری اتوبان، اثری زیبا به نام «ویر» وجود دارد كه در نوع خود یكی از دیدنی‌ترین آثار باستانی در ایران محسوب می‌شود.

از این دست مثال‌ها برای تمامی ما یادآور سفرهایمان در طول سالیان است، ولی دیگر لازم نیست تا نگران دیدنی‌های دور از دید باشیم، چشم جدید ما در جیب ما قرار گرفته است و تنها كافی است تا تلفن همراه هوشمند خود را از جیب خارج كنیم و یك عكس از زاویه دید مورد نظر خود بگیریم، در این لحظه تلفن همراه ما درست مانند غول چراغ جادو عمل خواهد كرد و تمامی دیدنی‌های روبه‌رویمان را به‌ما نمایش خواهد داد، چه آنها كه در دید ما هستند و چه آنهایی كه توان دیدنشان را در مكان فعلی نداریم، این غول چراغ نرم‌افزاری به‌نام Layar Reality Browser است كه تمامی نكات گفته شده را برای صاحب خود تامین می‌كند.



Layar Reality Browser چیست؟

از یك نقطه عكسبرداری كنید و باقی موارد را به Layar Reality Browser بسپارید، در این لحظه نرم‌افزار با استفاده از توانایی‌های منحصر‌به‌فرد‌خود، شروع به ارزیابی عكس شما می‌كند و پس از تحلیل محتوای عكس به شما گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌كند كه در حقیقت در عكس دیده نمی‌شود، ولی با همان زاویه می‌توانید به آنها دست یابید.
برای مثال اگر در یك نقطه از شهر پاریس از این نرم‌افزار استفاده كنید و در زاویه‌ای كه «برج ایفل» قرار گرفته است (ولی شما قادر به دیدن آن نیستید) با دوربین تلفن همراه خود یك عكس بگیرید، آن‌گاه Layar Reality Browser روی عكس گرفته شده یك عكس كوچك از برج ایفل را نمایش می‌دهد و فاصله تقریبی شما با این برج نیز به معرض نمایش گذاشته می‌شود، در دومین گام این نرم‌افزار، می‌تواند از تلفن همراه هوشمند شما به عنوان یك راهنمای جیبی برای یافتن مسیر منتهی به محل مورد نظر استفاده كند كه معمولا با توجه به‌وضعیت شهر می‌تواند بهترین گزینه ممكن را در اختیار شما قرار دهد.

مكان‌هایی كه این نرم‌افزار برای شما می‌یابد، دارای طبقه‌بندی‌های متنوعی است.

برای مثال می‌خواهید در یك شهر به دنبال یك رستوران غذاهای گیاهی بگردید، كافی است چند عكس از شهر بگیرید و در‌عین‌حال در قسمت طبقه‌بندی این نرم‌افزار، دسته رستوران ‌های گیاهی را به عنوان دسته مورد جستجو به سیستم معرفی كنید تا پس از چند بار عكسبرداری به نتیجه دلخواه برسید، دیگر امكان ویژه این برنامه این است كه شما به‌عنوان كاربر Layar Reality Browser می‌توانید لیستی از لایه‌های مورد علاقه خود را روی تلفن همراه هوشمند خود ذخیره كنید و به این ترتیب در ادامه می‌توانید بارها و بارها بدون عكسبرداری مجدد از این لایه ‌ها استفاده كنید، در عین حال امكان ساخت لایه توسط شما نیز وجود دارد؛ هرچند كه این امكان كمی پیچیده و دارای بازدهی نسبتا ضعیف در مقایسه با سیستم اصلی نرم‌افزار است.

این نرم‌افزار در حقیقت یك سیستم تطبیق عكس با اطلاعات از پیش ذخیره شده است. به این ترتیب كه می‌توانید از یك نقطه عكسبرداری كنید و باقی موارد را به Layar Reality Browser بسپارید، در این لحظه نرم‌افزار با استفاده از توانایی‌های منحصر‌به‌فرد‌خود، شروع به ارزیابی عكس شما می‌كند و پس از تحلیل محتوای عكس به شما گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌كند كه در حقیقت در عكس دیده نمی‌شود، ولی با همان زاویه می‌توانید به آنها دست یابید

از دیگر مزایای این نرم‌افزار می‌توان به سیستم دقت عكس اشاره كرد، پس از گرفتن هرعكس از هر‌لایه می‌توانید در گوشه بالای سمت راست این نرم‌افزار به میزان دقت عكس خود پی ببرید و نكته جالب اینجاست كه دقت‌های

زیر 10 متر نیز در این نرم‌افزار به‌وفور دیده می‌شود، از طرف دیگر در زاویه‌های دید باز می‌توانید به میزان مسافت پوشش داده شده توسط عكس نیز پی ببرید.

با این امكانات به‌خوبی می‌توانید از محیط اطراف خود دركی جدید داشته باشید و در عین حال یافته‌های خود را در قالب اطلاعات یك ‌لایه جدید در اختیار سایر كاربران قرار دهید.

برای مثال ممكن است از محل فیلمبرداری یك فیلم مشهور عكسبرداری كنید كه نرم‌افزار اطلاعات خاصی درباره آن ندارد، ولی شما از این موضوع آگاه هستید، به این ترتیب و با كمك امكانات برنامه می‌توانید اطلاعات خود را در‌قالب نقاشی گرافیكی و اطلاعات متنی در اختیار نرم‌افزار بگذارید تا با سایر كاربران نرم‌افزار به صورت دائمی به پیشرفت روزمره Layar Reality Browser كمك كنید. همچنین می‌توانید از داشتن یك چشم جدید و همه‌جابین در جیب خود مطمئن باشید.
نحوه كار Layar Reality Browser

این نرم‌افزار برای اجرا شدن نیاز به رعایت ‌نكاتی دارد:

در اولین گام، تلفن همراه شما ‌‌باید به یكی از سیستم‌های عامل زیر مجهز باشد.

ـ سیستم عامل iOS شامل گوشی‌های iphone

ـ سیستم عامل اندروید (android) با قابلیت تمامی گوشی‌های دارای این سیستم عامل در شركت‌های موتورولا

Motorola) ‌، ‌HTC) ، سامسونگ و...

ـ سیستم عامل سیمبین (symbian) شامل مدل‌های c7، c6-01، E7، N8، N97

ـ سیستم عامل بلك‌بری (blackberry) شامل تمامی گوشی‌های شركت بلك‌بری

این نرم‌افزار در دومین گام به تلفن‌های همراه هوشمندی نیاز دارد كه سیستم موقعیت‌یاب جهانی (جی.پی.اس) را روی دستگاه در‌حال اجرا داشته باشد بنابراین اگر جی.پی.اس تلفن همراه شما فعال نیست، پیش از نصبLayar Reality Browser برای فعال‌سازی این سیستم روی دستگاه خود اقدام كنید.

شبكه می‌تواند شبكه‌های پرسرعتی مانند wi-fi یا شبكه‌های دارای سرعت محدودتر مانند GPRS باشد.

برای دانلود این نرم‌افزار از درگاه اینترنت می‌توانید به وب سایت http:‌/‌‌/‌www.layar.com‌/‌download‌/‌ مراجعه كنید تا به صورت مستقیم مدل همخوان با تلفن همراه خود را دریافت كنید.

نحوه كار این نرم‌افزار به این ترتیب است كه همزمان با گرفته شدن عكس توسط شما، نرم‌افزار شروع به دریافت موقعیت روی كره زمین می‌كند كه این كار با كمك سامانه جی.پی.اس روی تلفن همراه هوشمند شما امكان‌پذیر می‌شود.

در ادامه سیستم قطب‌نمای دیجیتال تلفن‌همراه شما اطلاعات مورد نیاز درباره جهت ایستادن شما را به سرور این نرم‌افزار مخابره می‌كند و نرم‌افزار به‌خوبی می‌تواند از زاویه تقریبی عكس انداخته شده توسط خودتان آگاه گردد.

در گام بعدی این اطلاعات به صورت یكجا پردازش شده و با پایگاه داده‌های مركز نرم‌افزار مقایسه می‌شود و تا نتیجه دلخواه و میزان دقت و تطابق نتیجه با زاویه عكس برای شما یافته شود و اطلاعات مورد نظرتان روی تلفن همراه شما فرستاده شود، البته تمامی عملیات فوق تنها در زمانی یك‌ثانیه‌ای به‌انجام می‌رسد و به این ترتیب مشكل چندانی برای كار با این نرم‌افزار ندارید.

البته Layar Reality Browser در حال حاضر روند تكامل را پشت سر می‌گذارد و برای مثال اطلاعات كمی درباره ایران در پایگاه داده‌های آن قرار دارد، ولی می‌توان با استفاده درست از این نرم‌افزار در كشورمان به‌خوبی مكان‌های زیبای ایران را برای جهانیان به معرض نمایش گذاشت تا همگان از زیبایی این كشور كهن لذت ببرند و پایگاه داده‌های این نرم‌افزار برای ایران به صورت روزانه و به دست ایرانیان تكمیل شود تا اطلاعات حقیقی به توریست‌ها ارائه گردد.

در پایان پیشنهاد می‌كنم كه این نرم‌افزار را روی تلفن همراه خود نصب كرده و از امكانات ویژه آن بهره ببرید.