بارسلونای اسپانیا این روزها میزبان کنگره جهانی موبایل است. شرکت‌های سازنده موبایل از سراسر جهان در این نمایشگاه گردهم می‌آیند و جدیدترین دستاوردهای خود در صنعت فناوری‌های همراه را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند. نگاهی داريم به برخی از مهمترین محصولات ارائه شده در این نمایشگاه که توانسته اند نظر بازدیدکنندگان و رسانه‌ها را به خود جلب کنند.


گلکسی نوت سامسونگ: سامسونگ در کنگره جهانی موبایل از رایانه لوحی گلکسی نوت 10.1 اینچی خود رونمایی کرده است. این رایانه لوحی با سیستم عامل اندروید 4.0 (Ice Cream Sandwich) کار می کند و دارای یک پردازنده دو هسته ای 1.4 گیگاهرتزی است. این رایانه لوحی قابلیت اتصال به شبکه داده های بسته ای پرسرعت یا HSPA+ را نیز داراست. یکی از ویژگی های جالب این رایانه لوحی نرم افزار کاربردی اس نوت است که بیشتر در محیط های آموزشی کاربرد دارد. کاربران به کمک این نرم افزار می توانند همزمان ویدئوی یک سخنرانی را ببینند و از آن یادداشت برداری کنند.




گوشی‌های اُپتیموس ال جی: شرکت ال جی از اولین گوشی هوشمند چهارهسته ای خود در نمایشگاه بارسلونا کهLG Optimus 4X HD نامیده می‌شود، رونمایی کرد. محصول جدید ال جی دارای یک صفحه نمایش HD IPS است و از وضوح تصویری بسیار بالایی برخوردار است. اپتیموس 16 گیگابایت حافظه داخلی دارد و مجهز به جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید است. ضخامت آن 8.9 میلی متر است. ال جی محصول دیگری را نیز در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است که اپتیموس مکس تری دی (Max 3D) نامیده می شود. این گوشی هم از فرمت های دوبعدی پشتیبانی می کند و هم از فرمت‌های سه بعدی.




رایانه‌های لوحی ویوسونیک: ویوسونیک که بیشتر به عرضه راهکارهای ارتباطی و الکترونیکی مصرفی شهرت دارد، در این نمایشگاه از عرضه دو رایانه لوحی جدید خبر داده است. بنا بر اعلام شرکت ویوسونیک این رایانه های لوحی از مجموعه محصولاتی با نام ویوپد هستند که در آینده مدل های بیشتری از آنها وارد بازار خواهد شد. این مجموعه هم اکنون دارای مدل های 10e، 7e و 10Pro است و در آینده نیز مدل های E70/G70 و E100/P100 نیز بدان افزوده می شود. ویوپدهای G70 و E70 تحت سیستم عامل اندروید و دارای رابط های کاربری سه بعدی است. ویوپد E100 نیز که برای اولین بار در نمایشگاه بارسلونا عرضه می شود 9.7 اینچی است و با آخرین نسخه اندروید کار می کند. ویوپد 10e نیز از نظر اندازه شبیه E100 خواهد بود و عمر باتری آن 200 ساعت است. ویوپد P100 نیز یک رایانه لوحی تحت ویندزو فون است که بیشتر برای کاربری های شرکتی و تجاری ساخته شده و بویژهدوربین آن برای استفاده در کنفرانس های ویدئویی مناسب است.





گوشی‌های هوشمند اکسپریای سونی: شرکت سونی نیز در این نمایشگاه دو مدل اکسپریا پی و اکسپریا یو را عرضه کرده است. هر دو این گوشی‌های اندرویدی و دارای پردازنده‌های دو هسته ای یک گیگاهرتزی هستند. گوشی اکسپریا یو اولین محصول سونی است که در ساخت آن از فناوری صفحه نمایش وایت مجیک این شرکت استفاده شده است. وایت مجیک فناوری شرکت سونی است که تصاویر را به صورت شفاف تر و واضح تر نمایش می‌دهد. کاربران این گوشی همچنین می‌توانند به کمک هدست های هوشمند اندرویدی موسیقی‌های مورد علاقه خود را با کیفیت بهتر گوش کنند.



محصولات هواوی: شرکت چینی هواوی نیز با دست پر به نمایشگاه بارسلونا آمده است. هواوی در این نمایشگاه یک رایانه لوحی با نام مدیاپد را معرفی کرده است که اندازه آن 10 اینچ و پردازنده 1.5 گیگاهرتزی آن 4 هسته ای است. مدیا پد هواوی یک رایانه لوحی اندرویدی است و در ساخت آن از پردازنده های گرافیکی GPU استفاده شده است. این پردازنده های گرافیکی هم سرعت پردازش دستگاه را افزایش می دهند و هم رابط کاربری سه بعدی به آن می بخشند. هووایی یک گوشی هوشمند نیز به این نمایشگاه آورده است که از مجموعه Ascend D است. این گوشی دارای یک پردازنده 1.5 گیگاهرتزی 4 هسته ای است و ضخامت آن 10.9 میلی متر است.



تازه‌های نوکیا: گوشی هوشمند پیورویو 808 مهمترین محصول نوکیا در این نمایشگاه است. پیورویو (PureView) فناوری عکاسی جدید نوکیا است که در آن از لنزها و فناوری های نوری کارل زیسیس و الگوریتم منحصربه فرد نوکیا استفاده شده است. نوکیا در این نمایشگاه محصول دیگری نیز عرضه کرده است که لومیا 610 نام دارد. این گوشی همانند دیگر همتای خود ،لومیا 900، با سیستم عامل ویندوز فون کار می کند. نوکیا چند مدل از گوشی‌های کوچک را نیز در کنگره جهانی موبایل عرضه کرده است: مدل‌های 202، 203 و 302 از سری آشا. این گوشی‌های کوچک دارای صفحه نمایش 2.4 اینچی است و در آن ها هم از فناوری سنتی صفحه کلید استفاده شده است و هم از فناوری مدرن صفحه لمسی.



سه گانه اچ تی سی: شرکت تایوانی اچ تی سی که پنجمین سازنده گوشی در جهان به شمار می‌رود، چند گوشی از سری وان خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. این گوشی‌ها به ترتیب وان ایکس، وان اس و وان وی نام دارد و هرسه تحت سیستم عامل اندروید است. این گوشی ها دارای پردازنده های بسیار قوی هستند و جنس بدنه آنها از پلی کربنات و یا فلز است که به گفته اچ تی سی بسیار مقاوم هستند. اچ تی سی در این گوشی‌ها از فناوری‌های و قابلیت‌های جدیدی در زمینه عکاسی و موسیقی استفاده کرده است. به نظر می رسد اچ تی سی قصد دارد با گوشی‌های سری وان خود رقابت شدیدتری را با سامسونگ و اپل از سر بگیرد.





الوگای پاناسونیک
: شرکت پاناسونیک در نمایشگاه اسپانیا گوشی هوشمند Eluga Power خود را به نمایش گذاشته است. این گوشی صفحه نمایشی 5 اینچی و یک پردازنده دو هسته 1.5 گیگاهرتزی دارد. الوگا پاور با نسخه جدید اندروید کار می کند و در برابر آب و گردوغبار مقاوم است.