فرض کنید که یک روز قرار است به دانشگاه بروید و همه فایل های مورد نظر خود برای پروژه ها را داخل یک فلش دیسک ذخیره کرده اید . صبح از خواب بیدار شده و میبینید که به شدت دیرتان شده است و با عجله به سمت دانشگاه میروید . شما رفته اید اما فلش دیسک تان در منزل جا مانده است . اوه ، چقدر بد !!! حالا باید چه کار کرد ؟ نه میتوانید به منزل بازگردید و نه فایل های خود را در اختیار دارید .
این دقیقا مشکلی بود که برای یکی از بنیانگذاران دراپ باکس پیش آمده بود و همین موجب شد تا او و دوست ایرانی اش ایده ساخت ابزاری که بتواند فایل ها را در هرجایی از طریق اینترنت در اختیار کاربر بگذارد ، به ذهنشان برسد . همین باعث شد تا دراپ باکس که تا چندی قبل حدود ۲۵ میلیون کاربر داشت ، ایجاد شود .
دراپ باکس سرویسی است که میتواند فایل های شما را در یک فضای ابری ذخیره سازی کند تا از هرجای این کره خاکی به آن دسترسی پیدا کنید . به عنوان مثال اگر یک موزیک را از طریق لپ تاپ خود توسط دراپ باکس به فضای ذخیره سازی ابری این شرکت انتقال دهید ، همان موزیک در سیستم دسکتاپ و یا حتی موبایل تان نیز در دسترس خواهد بود . بنابراین تنها کافیست فایل خود را به دراپ باکس بسپارید تا از هرجای دنیا بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید .
دراپ باکس سرویس بسیار عالی است و یا شاید بهتر است بگوییم عالی
بود . چون مدتی قبل این سرویس نیز مورد لطف مسئولین محترم قرار گرفت و دسترسی به آن برای کاربران ایرانی به صورت عادی غیر ممکن شد !!! از این رو بر آن شدیم تا سرویس جایگزینی برای دراپ باکس به شما معرفی کنیم . اما این سرویس قبل از هر چیزی باید چند خصوصیت داشته باشد :
۱- قدرتمند بوده و از نظر کارایی کم و کسری از دراپ باکس نداشته باشد .
۲- مورد اعتماد باشد . این روزها نمیتوان به هر سرویسی اعتماد کرد و فایل های خود را درون آن قرار داد .
۳- کار کردن با آن ساده باشد و همچنین یک کلاینت به منظور دسترسی خارج از محیط وب در اختیار کاربر بگذارد .
همه این موارد را ما فقط در یک جا پیدا کردیم . Ubuntu One محصولی از شرکت قدرتمند و نام آشنای کنونیکال .
شاید قبلا نام ابونتو را شنیده باشید . ابونتو یکی از مشهورترین توزیع های لینوکس میباشد که در حال حاضر کاربران بسیاری زیادی دارد . سرویس ابونتو وان نیز یکی از سرویس هایی میباشد که توسط شرکت سازنده این سیستم عامل ارائه شده است . ابتدا این سرویس بروی توزیع ابونتو در دسترس قرار گرفت . اما بعدها به دلیل استقبال کاربران ، شرکت کنونیکال تصمیم گرفت تا این سرویس را گسترش دهد . اکنون شما میتوانید از این سرویس بروی ویندوز ، توزیع ابونتو و سیستم عامل های موبایلی مشهور مثل iOS و Android استفاده کنید .
با گویا آی.تی همراه باشید تا بیشتر با این سرویس آشنا شوید …….
نکته : در طی این مطلب هرگاه کلمه U1 را مشاهده کردید ، منظور همان Ubuntu One میباشد .
به طور کلی از قابلیت های U1 میتوان به همگام سازی فایل ها بین فضای ذخیره سازی ابری مخصوص این سرویس و دستگاه های شما اشاره کرد . در این صورت اگر شما یک لپ تاپ ، یک کامپیوتر دسکتاپ ، گوشی آندرویدی و یک آیفون داشته باشید ، فایل های خود را در هر ۴ دستگاه مشاهده خواهید کرد . در هر صورت فایل های شما در یک فضای ذخیره سازی ابری قرار میگیرند . هر وقت یک برنامه یا اپلیکیشن U1 به اکانت شما متصل شود ، میتواند فایل های شما را همگام سازی کند . حتی از طریق U1 میتوانید فایل های مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید . از دیگر مزایای این سرویس ، فضایی با حجم ۵ گیگابایت میباشد که در اختیار هر کاربر قرار خواهد گرفت .
برای شروع کار ابتدا یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید . از طریق
این لینک میتوانید یک حساب کاربری ایجاد کنید . پس از ایجاد حساب کاربری شما تقریبا ۵۰ % راه را پیموده اید .
از طریق
وبسایت اصلی این سرویس میتوانید آخرین نسخه از برنامه Ubuntu One مخصوص ویندوز ( نسخه ۲٫۰٫۳ در زمان نوشته شدن این مطلب ) را دریافت کرده و نصب کنید .
پس از نصب این برنامه و اجرای آن با تصویر زیر روبرو خواهید شد .
به دلیل اینکه شما قبلا یک حساب کاربری در U1 ایجاد کرده اید ، پس در این مرحله کافیست روی دکمه نارنجی که با عنوان Sign me in with my existing account مشخص شده است ، کلیک کنید . اما اگر هنوز حساب کاربری نساخته اید ، متیوانید روی دکمه دوم که با عنوان I don’t have an account yet – Sign me up مشخص شده است کلیک کرده تا بتوانید یک حساب کاربری بسازید .
در مرحله بعدی باید اطلاعات حساب کاربری خود یعنی آدرس ایمیل و کلمه عبور را وارد کرده و دکمه Sign in را بزنید .
تمام شد ! در صفحه بعدی روی دکمه Start Setup کلیک کنید .
در قسمت بعدی متیوانید فولدری را اضافه کرده تا همگام سازی شود . البته با کلیک بروی دکمه Next میتوانید از این مرحله بگذرید و به قسمت داشبورد U1 بروید تا انعطاف پذیری بیشتری در اختیار داشته باشید . صفحه داشبور U1 را در تصویر زیر مشاهده میکنید .
اکنون از اینجا میتوانید فولدرهای مورد نظر خود را اضافه کنید تا عملیات همگام سازی انجام شود . شما میتوانید تمام فایل ها و فولدرهای مورد نظر خود را درون فولدری که با نام Ubuntu One مشخص شده است بریزید . این فولدر همیشه در وضعیت همگام سازی قرار دارد و هر وقت که فایل یا فولدری به آن اضافه شود ، بلافاصله همگام سازی شروع خواهد شد . اما به غیر از این فولدر شما میتوانید فولدرهای مورد نظر خود را نیز اضافه کرده و وضعیت همگام سازی را برای آنها مشخص کنید . کافیست در زیر لیست فولدرها روی دکمه Add a folder from this computer کلیک کنید تا پنجره انتخاب فولدر برای شما باز شود . از طریق این پنجره میتوانید فولدر مورد نظر خود را انتخاب کنید .
بحث امنیت را جدی بگیرید : شاید مهمترین مورد برای شما امنیت باشد . ممکن است شما قصد داشته باشید تا تصاویر شخصی و یا فایل های خصوصی خود را در U1 قرار دهید . پس مقوله امنیت بخشی از ماجراست که فوق العاده مهم میباشد . در تب دوم در قسمت داشبورد U1 که با عنوان Devices مشخص شده است ، شما میتوانید دستگاه هایی که به حساب کاربری شما دسترسی دارند را مشاهده کنید . در تصویر زیر مشاهده میکنید که تنها یک دستگاه با نام CortexA7 به این حساب کاربری دسترسی دارد .
اکنون فرض را بر این میگیریم که دستگاه دیگری نیز به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کرده است .
در این هنگام چه باید کرد ؟
پس از اطمینان حاصل کردن از اینکه این دستگاه متعلق به شما نیست ، کافیست در ردیف دستگاه مورد نظر در قسمت Other Devices رفته و دکمه Remove را بزنید تا دسترسی آن دستگاه به حساب کاربری شما قطع شود . لازم به ذکر است که پس از انجام این کار ، کلمه عبور حساب کاربری خود را تغییر دهید . چون ممکن است دوباره دسترسی به حساب شما صورت گیرد . همچنین عوض کردن کلمه عبور ایمیلی که در هنگام ثبت نام U1 استفاده کرده اید نیز ضروری به نظر میرسد .
موارد بالا مربوط به امنیت حساب کاربری شما بودند .
اما برای تامین امنیت خود فایل ها چه راهکارهایی را میتوان به کار برد ؟
شما میتوانید فایل های خود را رمزنگاری کرده و سپس ارسال کنید . با استفاده از این روش حتی اگر فایل ها به دست دیگران بیفتند نیز هیچ مشکلی نخواهد بود . چون فایل ها رمزنگاری شده اند و تنها فرد یا افرادی میتوانند به داده های موجود در آن دسترسی داشته باشند که کلمه عبور را بدانند . یکی از بهترین برنامه هایی که شهرت زیادی در زمینه رمزنگاری اطلاعات دارد ، برنامه قدرتمند TrueCrypt میباشد . قبلا آموزش مفصل این برنامه را در گویا آی.تی قرار داده ایم که از
اینجا میتوانید مطالعه کنید . به شما پیشنهاد میکنیم که حتما فایل های خصوصی خود را با استفاده از این برنامه رمزنگاری کرده و بعدا در U1 قرار دهید .
تنظیمات : اکنون سری هم به بخش تنظیمات میزنیم تا بیشتر با این بخش که گزینه های کمی نیز دارد آشنا شوید . در اولین قسمت از بخش تنظیمات ، شما میتوانید سرعتی که برای دانلود و آپلود این برنامه در نظر گرفته شده است را تغییر دهید . هر دو مورد ۲۰۴۸ کلیوبیت است که در واقع همان ۲ مگابیت میشود . البته این سرعت در کشور ما برای ۹۹% کاربران خانگی در حد یک رویاست . پس شما میتوانید این مقدار را به سلیقه خود تغییر دهید . توجه داشته باشید که اگر سرعت دانلود و یا آپلود فایل ها را ۰ در نظر بگیرید ، هر دو بخش از کار می افتند .
قسمت دوم از بخش تنظیمات بیشتر مربوط به تنظیمات همگام سازی فایل هاست .
Connect automatically when computer starts : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، U1 به محض شروع به کار سیستم به سرورهای خود متصل خواهد شد .
Automatically sync all new cloud folders to this computer : اگر این گزینه فعال باشد تمام فولدرهای جدیدی که به فضای ذخیره سازی ابری اضافه شده باشند با کامپیوتری که در حال حاضر از آن استفاده میکنید ، همگام سازی خواهند شد .
Automatically sync all folder shared with me to this computer : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، فولدرهایی که با شما به اشتراک گذاشته شده اند به صورت اتوماتیک با کامپیوتری که در حال حاضر از آن استفاده میکنید همگام سازی خواهد شد .
Allow all notification to this device : اگر این گزینه فعال باشد تمامی پیغام های اطلاعاتی که به دستگاه شما میرسند ، تایید خواهند شد .
تغییر اطلاعات و سرویس شما : اگر فضای ذخیره سازی که با حجم ۵ گیگابایت به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است جوابگوی نیازهای شما نیست و قصد دارید تا حجم های بالاتری را خریداری کنید ، میتوانید از تب آخر یعنی Account information وارد عمل شوید . همچنین در این قسمت میتوانید اطلاعات کاربری خود را نیز تغییر دهید .