اغلب مخاطبین خوب باشگاه دوست‌داران دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات هستن. چقدر خوبه که اگر ما به IT علاقه‌مند هستیم، مثل یه IT-MAN واقعی رفتار کنیم. یعنی اعمالمون بر مبنای امکانات موجود بر بستر فناوری اطلاعات باشه. متخصصین فناوری اطلاعات، به زبون خودشون اصطلاحا می‌گن باید کارامون IT Based باشه. این IT Based بودن فعالیت‌‌های روزانه‌ی ما، کلید رسیدن به دنیای پیشرفته و مرفه آینده است و باید از همین الآن سعی کنیم که مثل حرفه‌ای‌ها زندگی کنیم.
ITMan


ما در طی روز، کارای مختلفی رو با استفاده از رایانه و اینترنت و باقی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دنیای فناوری اطلاعات انجام می دیم. این مطلب می‌خواد بگه چه‌جوری می‌تونیم کارهامون رو با کمک گرفتن از ابزارهای سهل‌الوصول آی‌تی به صورت خیلی حرفه‌ای‌تری انجام بدیم. لطفا برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.
ITMan


فرض می‌کنیم شما قراره رزومه‌ی علمی خودتون رو برای یه شرکت ارسال بکنید تا بتونید توی اون شرکت استخدام بشید. از قضا، این شرکت از شما خواسته که رزومه‌تون رو به زبان انگلیسی بنویسید. در این شرایط یه راه اینه که نرم افزار ویرایشگر متن نصب شده روی رایانه‌تون رو باز کنید و شروع کنید به تایپ کردن، طبق سلیقه‌ی خودتون ترتیب‌بندی و قالب‌بندیش بکنید و بعد هم ارسالش کنید به آدرس ایمیل شرکت مربوطه.
راه بهتر اینه که توی اینترنت به دنبال قالب‌های استاندارد رزومه‌نویسی بگردید. مثلا این عبارت “Standard Resume Template” رو گوگل کنید. بعد بین نتایج جستجو بگردید دنبال مورد دلخواهی که رایگان باشه و بشه دانلودش کرد.
اما راهی که یه IT-MAN واقعی انتخاب می‌کنه ممکنه اینطوری باشه:

  1. به اینترنت متصل می‌شه.
  2. وارد نرم‌افزار Word از بسته‌ی نرم‌افزاری Microsoft Office 2007 می‌شه.
  3. روی گوی جادویی Office که بر روی Ribbon معروف گوشه‌ی “بالا سمت چپ” تمام نرم‌افزارهای آفیس ۲۰۰۷ قرار داره کلیک می‌کنه.
  4. بر روی دکمه‌ی NEW کلیک می‌کنه.
  5. از منوی سمت چپ، عبارت Resumes and CVs رو پیدا می‌کنه و روش کلیک می‌کنه.
  6. صبر می‌کنه تا سرویس Microsoft Office Online جستجو رو تموم کنه و موارد موجود بر روی پایگاه‌داده‌ی وب‌سایت مایکروسافت رو براش به نمایش بذاره.
  7. از قسمت سمت راست پنجره‌، یکی از گزینه‌ها رو که مد نظرش هست انتخاب می‌کنه. (مثلا Job Specific resumes رو)
  8. باز هم صبر می‌کنه تا جستجو انجام بشه و نمونه‌ها براش به نمایش در بیاد.
  9. از بین نمونه‌ها، اونی رو که مطابق خواستش هست انتخاب می‌کنه و روش کلیک می‌کنه.
  10. حالا که دکمه‌ی download فعال شده روش کلیک می‌کنه. فایل که دانلود شد، خود به خود توی word باز می‌شه و حالا باید اونجور که می‌خواد ویرایشش کنه.
  11. اگر هم بین موارد پیشنهادی، قالب مناسبی رو پیدا نکرد، به آدرس http://office.microsoft.com مراجعه می‌کنه. از toolbar بالای صفحه، منوی بازشوی Templates رو انتخاب می کنه و از بین هزاران فایل در دسترس، مورد دلخواهش رو جستجو می‌کنه.

این یعنی انجام کار به روش حرفه‌ای و اصولی. (برای دیدن تصویر در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید)
نمونه ای از قالب‌های رزومه موجود در سرویس Office Online شرکت مایکروسافت


یا مثلا فرض کنید قراره برای ارائه‌ی کلاسی توی دانشگاه برای درس “شیوه ارائه مطالب علمی و فنی” یه فایل اسلاید تهیه کنیم. باز هم راه‌های مختلفی برای این‌کار وجود داره. ولی چون همه‌ی ما طراح و گرافیست نیستیم، می‌تونیم از قالب‌های از پیش آماده شده و استاندارد استفاده کنیم و یه کار حرفه‌ای تولید کنیم. نه یه کاری که توش فقط متن باشه و با پس‌زمینه‌ی سفید خام ارائه بشه. پس بازم دست به کار می‌شیم.

  1. به اینترنت وصل می‌شیم.
  2. نرم‌افزار PowerPoint از بسته‌ی نرم‌افزاری Microsoft Office 2007 رو باز می‌کنیم.
  3. روی گوی جادویی Office که بر روی Ribbon معروف گوشه‌ی “بالا سمت چپ” تمام نرم‌افزارهای آفیس ۲۰۰۷ قرار داره کلیک می‌کنیم.
  4. روی دکمه‌ی NEW کلیک می‌کنیم.
  5. از منوی سمت چپ، عبارت PowerPoint Presentations and Slides رو پیدا می‌کنیم و روش کلیک می‌کنیم.
  6. بعد از تکمیل شدن جستجو و نمایش انواع قالب‌ها، قالب مورد نظرمون رو پیدا می کنیم (مثلا Global Desk Presentation) و بعد از انتخاب کردنش، دانلودش می کنیم.
  7. بازم اگر قالب دندون‌گیری پیدا نکردیم، می‌تونیم بریم توی سایت مایکروسافت قالب های بیشتری رو ببینیم.

نتیجه‌ی کار شگفت‌انگیزه. اگر قرار بود خودمون اسلاید درست کنیم، هیچ وقت به این قشنگی نمی‌شد. چون همه‌ی ما که گرافیست نیستیم !!!
نمونه ای از قالب‌های اسلاید موجود در سرویس Office Online شرکت مایکروسافت


حتی ممکنه بخوایم یه فایل متنی رو به PDF تبدیل کنیم در صورتی که امکان نصب هیچ برنامه‌ای رو هم روی رایانه نداریم (سطح دسترسی کافی نداریم یا اینکه فایل نصب نرم‌افزار رو در اختیار نداریم و نرم‌افزارهای مبدل و پرینتر مجازی و … هم در دسترس نیست). راه حرفه‌ای که یه ITMan به ذهنش می‌رسه ممکنه این شکلی باشه:

  1. فایل متنی رو توسط رایانه‌ای که داره باهاش کار می‌کنه تولید می‌کنه.
  2. به اینترنت متصل می‌شه.
  3. آدرس https://docs.google.com رو توی مرورگر خودش تایپ می‌کنه.
  4. با نام کاربری و رمز عبور گوگلی خودش وارد سرویس Google Docs می‌شه.
  5. از منوی سمت چپ، روی دکمه‌ی Upload کلیک می کنه.
  6. فایل متنی‌ای رو که ایجاد کرده بود، با Drag & Drop توسط ماوس، می‌کشه و می‌اندازه وسط اون قسمتی که براش توی صفحه مشخص شده. یا اگر نخواست روی لینک Select Files to Upload کلیک می کنه و فایل مورد نظرش رو انتخاب می‌کنه.
  7. اگر نیازی هست تنظیمات رو از طریق امکانات موجود در پایین صفحه تغییر می‌ده و فایل متنی رو با کلیک بر روی دکمه‌ی Start Upload توی اکانت خودش بر روی سرورهای Google آپلود می کنه.
  8. بعد از چند لحظه که گوگل آپلود موفق رو با اون نشونه‌ی سبز رنگ کنار نام فایل بهش اعلام کرد، روی نام فایل کلیک می‌کنه.
  9. توی صفحه‌ی جدید، تغییرات مورد نظرش رو روی فایل اعمال می‌کنه (مثلا چون همه‌ی فونت‌های فارسی توی سرویس گوگل پشتیبانی نمی‌شن، ممکنه لازم باشه فونت نوشته‌هاش رو تغییر بده و به tahoma‌یا arial یا times new roman تبدیل کنه).
  10. به منوی File که اولین منو از سمت چپ بالای صفحه است، مراجعه می کنه و ماوس رو روی زیرمنوی Download As می‌بره تا ببینه چه گزینه‌هایی براش فراهمه و بعدش روی PDF کلیک می‌کنه و فایل مورد نظر دانلود می‌شه.

از طریق این سرویس حتی می‌شه یه فایل رو از ابتدا داخل اکانت گوگل ایجاد کنیم و حتی نیازی نیست روی PCمون ویرایشگر متنی مثل word هم نصب باشه. چون تقریبا تمام امکانات مورد نیازمون فراهمه! در ضمن، فایل رو می‌شه به راحتی از همین‌جا با دیگران Share کرد و امکانات زیاد دیگه‌ای که باید خودتون لذت استفاده‌شون رو تجربه کنید.
سرویس google docs


می‌بینید اگر حرفه‌ای رفتار کنیم، زندگی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر ساده است…