26 فن مهم برای تقویت حافظه
متخصصان روانشناسی و دستاندركارانتعلیم و تربیت، فنون، روشها و تدابیر متعددی رابرای پرورش ذهن، تقویت حافظه و یادگیری بهترارائه كردهاند كه در این جا به تشریح آنهامیپردازیم.
تقویت حافظه، همان یادگیری بهتر است.تقویت حافظه یعنی رعایت اصول و قوانین حاكمبر یادگیری. اگر قوانین حاكم بر یادگیری را خوبرعایت كنیم، بهتر یاد خواهیم گرفت و در نتیجهاحساس میشود كه حافظه ما تقویت شده است.
تقویت حافظه یا پرورش حافظه همان عواملموثر بر یادآوری است كه روانشناسان به عنوانروشهای پرورش حافظه پیشنهاد كردهاند(بینایی).
در این بحث به ۲۶ شگرد مهم برای داشتنیك حافظه سالم، نیرومند و از همه مهمتر كارآمدمیپردازیم، تا بتوانید به واسطه آن مطالب راسریعتر به خاطر بسپارید و راحتتر به یاد آورید.
۱) هدف
۲) اعتماد داشتن
۳) علاقه
۴) سلامتی
۵) اكسیژن كافی
۶) دقت
۷)تمركز
۸) استراحت
۹) خواب كافی
۱۰) آرامش
۱۱) برنامهریزی
۱۲) مدت یادگیری
۱۳) یادگیری با فاصله
۱۴) تصمیم به خاطر سپردن
۱۵) خوب درك كردن
۱۶) روش pqgr كهتوضیح خواهیم داد
۱۷) تكرار
۱۸) استفاده ازانواع حافظه
۱۹) تصویرسازی
۲۰) وسایلكمك آموزشی
۲۱) تشریحی و تستی خواندن
۲۲) روش جزء به جزء و روش كلی
۲۳)ارتباط
۲۴) سازماندهی در برنامه
۲۵) برجستگی نكات مهم
۲۶) تقدم و تاخر
● تند خوانی
امروزه خواندن یكی از مهمترین وسایلارتباطی انسان با محیط بیرونیاش است. انسانامروزی میكوشد با مطالعه گوناگون، ارتباطبیشتری با جهان خارج پیدا كند. در این میان،مطالب گوناگون با سرعت غیرقابل وصفی افزایشمییابند; بنابراین نیاز به مطالعه بیشتر نیز ضرورتمییابد. انسان امروزی میخواهد با خواندنمنابع مختلف، همگام با دیگران پیشرفت كند و ازنتیجه تحقیقات و زحمات پژوهشگران بهرهمندگردد، ولی مشكل عمده این است كه برایافزایش اطلاعات خویش باید زمان بیشتری راصرف مطالعه كند. اما متاسفانه زمان محدود استو غیر قابل افزایش; پس چاره چیست؟ تنها راهحل این است كه بر سرعت مطالعه خود بیفزاید. ازهمین جا اهمیت فراگیری شیوههای تند خوانیمشخص میگردد.
● ضرورت آموزش تندخوانی
بدون شك بهترین نام برای دورهای كه در آنزندگی میكنیم، عصر اطلاعات و ارتباطات است.زمانی میپنداشتند كه با پیشرفت ارتباطات ودریافت اطلاعات از طریق صوت و تصویر بهتدریج كتاب، مجله و روزنامه از رده خارجمیشود اما این طور نشد و هنوز هم حدود ۷۰درصد یادگیری از طریق خواندن به دستمیآید. هر فردی كه خواندن را آموخته یا بهعبارت دیگر حروف را میشناسد، چه شیوههاییرا باید به كار گیرد تا بتواند با صرف كمترین نیرو ودر حداقل زمان، مطالب را بیاموزد؟ این پرسشیاست كه علم تندخوانی بدان پاسخ میدهد.
نیاز روزافزون خواندن با سرعت بالا در مقابلتنگی وقت، خواندن را از معنی «شناختنحروف» خارج كرده و آن را به صورت یك فن ومهارت درآورده است.
افرادی كه هیچگونه آشنایی با فنونتندخوانی ندارند، طوری مطالعه میكنند كهگویی دارند زیر زبانی حرف میزنند و متاسفانهسرعت خواندن این افراد از ۱۵۰ كلمه در دقیقهتجاوز نمیكند; در حالی كه همین افراد میتوانندسریعتر بخوانند و بیشتر هم درك كنند.
كسی كه متن را به كندی میخواند، غالبا سرنخمفهوم اصلی را گم میكند. گذشته از این، شخصتا زمانی كه صاحب مهارت كافی در تندخوانینباشد، توجهش به سادگی بر اثر عوامل بیرونیپرت میشود. اغلب افراد كندخوان، مهارتكافی در خواندن مطالب دقیق تشریحی را ندارندو نمیتوانند مفهوم اصلی و كلیدی عبارت راتشخیص دهند.
تحقیقات نشان داده است افرادی كه با روشغلط مطالعه میكنند، تنها پس از گذشت یك روزحدود ۸۰ درصد آموختههای خود را فراموشمیكنند; در حالی كه با فراگیری اصول تندخوانیو روشهای صحیح یادگیری، میتوان مطلب رابهتر درك كرد و در عین حال فراموشی را بهحداقل رساند.
● مهمترین علل كندخوانی و راههای برطرفكردن آنها
برای كسب مهارت تندخوانی، باید عللكندخوانی را مورد بررسی قرار داد; سپسراههای برطرف كردن آنها و سرانجام تمریناتمناسب تندخوانی را ارائه داد. در زیر مهمترینعلل كندخوانی و راههای برطرف كردن آنهاآمده است كه از این راهها میتوان به بلندبلندخواندن، برگشت چشم به عقب، كلمه خوانی،سرگردانی دید، مكث طولانی چشم، محدودیتحوزه دید و تكرار ذهنی كلمات اشاره داشت...