بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 از مجموع 8

موضوع: اين سؤال راچندبار ازخودت پرسيدي ؟!!!

  1. #1
    aram89 آواتار ها
    • 276

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    راه های ارتباطی

    Icon57 اين سؤال راچندبار ازخودت پرسيدي ؟!!!

    همه ما شايد بارهادر يك تفكر ابتدايي به خودمان گفته باشيم خدا كه به همه چيز علم دارد وقتي از اول خدا مي داند من چه كارهاي بد يا خوب انجام خواهم داد ديگر چه فرق مي كند من كار خودم را انجام دهم به بديا خوب ان كار توجه نداشته باشم ؟!!!


    مثل اين بيت

    "مي" خوردن من حق زازل مي دانست *** گر "مي" نخورم علم خدا جهل شود


    پاسخ : علم خدا علم به نظامات

    علم ازلي از نظام سببي و مسببي جهان جدا نيست علم به نظام است باهمين نظاماتي كه هست علم الهي به طور مستقيم نه به وقوع ونه به عدم وقوع حادثه اي تعلق گرفته است بلكه به صدور آن حادثه از علت و فاعل خاص خودش تعلق دارد اين جهان با نظاماتش هم علم باري تعالي است هم معلوم او

    علم ازلي علت عصيان كردن****نزد عقلا ز غايت جهل بود


    پس علم خدا مارا محكوم به انجام هركاري كه پيش بيايد نمي كند

    زيرا علم خدا به اين تعلق دارد كه هر علت وفاعلي حادثه مخصوص به خود را درپي دارد

    منبع :مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي
    اثراستادشهيد مرتضي مطهري

  2. #2
    aram89 آواتار ها
    • 276

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    خدا مي داند و نظام اوست كه به طور مثال علت c يا dانتخابaرا درپي دارد و شما نيزچه در اثر روشن بيني به سلسله علل واقف باشيد يا دراثر غفلت به آن وقوف نداشته باشيددر هر صورت a را انتخاب خواهيد كرد

    براي انتخاب b شما بايد پيش ازآن علتfيا gرا داشته باشيدكه مي تواند علت f يا g راخودتان قبلا چيده باشيد ياشرايطي كه شما به آن آگاهي داريد يانداريد آنرا فراهم كرده باشد

  3. #3
    • 396

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    محل تحصیل
    آسمان آبي
    شغل , تخصص
    دانشجو
    رشته تحصیلی
    مترجمي زبان انگليسي
    راه های ارتباطی

    پیش فرض


  4. #4
    aram89 آواتار ها
    • 276

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    شخصي را درنظر بگيريد كه گندم مي كارد تبعا حاصل او گندم است اين قانون الهي است وخدا به آن عالم است كه گندم از گندم برويد جو زجو فرد هنگام كاشتن گندم پشيمان مي شود وخاك را مناسب كاشتن جو ارزيابي مي كند و جو مي كارد آيا در علم خدا تغييري حاصل شده ؟ بازهم قانون قبلي است خدا مي داند هرفردي بااين شرايط با ارزيابي خاك جو خواهد كاشت نه گندم بازهم ميداند فردي با درك پائين تر در خاك مناسب جو گندم خواهد كاشت و متعاقبا برداشت نامناسب خواهد داشت قانون خداوند قانون بي قانوني نيست خداوند حكيم است در محالات كاري انجام نمي شود همه خلقت در دايره انچه محال نيست حركت مي كنند و به ميزان درك وشعور خود هر چه مي خواهند به دست مي آورند

    شما بگو ؟ خدا مي داند اگر من گندم بكارم گندم بدست مي اورم آيا مي نوانم برعكس علم خدااز جايي كه گندم كاشته ام جو بدست بياورم ؟

    خدا مي داند هرگاه شما جو كاشتي و همه عوامل رشدش را فراهم كردي جو بدست مي اوري

    خدامي داند هر انساني هرآنچه انتخاب مي كند نتايج آن انتخاب را برداشت مي كند

    اگر عواملي را فراهم مي كند دست آورد او حاصل آن عوامل است

  5. #5
    alamatesoall آواتار ها
    • 7,384

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شغل , تخصص
    دانشجو
    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط tall.boy64 نمایش پست ها
    همه ی حوادث (رویدادها، روند ها و ...) نتیجه ی قوانین طبیعت و وضعیت پیشین خودشان هستند، نه چیز دیگر. بنابراین، وقتی رادیاتور یک ماشین در طول شب ترک می خورد، این موضوع دقیقا پیامد ویژگی های ذاتی ساختمان رادیاتور، آب و قوانینی است که در طبیعت برای این دو وجود دارد. (مثلا این که آب هنگام یخ زدن منبسط می شود.) در مورد اعمال انسان ها هم دقیقا همین گونه است :
    اگر کسی کاری انجام دهد، این عمل او دقیقا نتیجه ی قوانین طبیعی، تاریخچه ی شخصی، ویژگی های فیزیکی و زیستی (ژنتیکی) آن شخص می باشد. بنابراین چون همه ی این عوامل از پیش تعیین شده اند، شخص در انجام همه ی کارهایش مجبور است. آن شخص باید آن کار را انجام دهد، آن عمل باید انجام شود و آن شخص از اینکه آن عمل را انجام ندهد ناتوان است.
    با تشکر

    اینکه شما میگی حوادث نتیجه قوانین طبیعت و وضعیت پیشین خودشون هستند درست اما حالا من میخوام از شما یه سوال بپرسم امیدوارم متوجه منظورم بشی من دوتا بوته میکارم یکیو ول میکنم و میسپرم که خود به خود رشد کنه یا بقول شما میسپرمش به طبیعت اما به دومی حسابی میرسم ازش نگه داری میکنم آبش میدم و خاک مناسب و نور کافی و ...
    حالا به نظر شما دوتا بوته با هم چه فرقی کردن آیا هر دوتاشون به هم شبیه هستن ؟
    این که شما میگی انسان ها مجبور به انجام کاری هستن درست نیست این منطق شما عدالت خدا رو میبره زیر سوال و یعنی سرنوشت انسان ها در اون دنیا هم از پیش تعیین شده و حساب شده س پس اختیار چی میشه
    مثالی که من واسه شما زدم نشون دهنده اختیار هستش اگر ما عمل خودمون رو مثل اون بوته در نظر بگیریم و مواظب رفتارمون باشیم خوب نتیجه ی خوبی رو بدست میاریم اما اگه بخوایم خودمونو بسپاریم به حوادث و بگیم هرچه باداباد اون موقه میشیم یه بوته خشک و بی مصرف

    درسته که این جهان قانونمنده و بر اساس نظم از پیش تعیین شده هدایت میشه اما این مورد کاملا شامل حال ما انسانها نمیشه چون خداوند این لطف رو به ما کرده و قوه ای بنام اختیار رو در وجودمون قرار داده که باید از اون تبعیت کنیم نه اینکه خودمونو بسپریم به قضا و قدر

  6. #6
    tall.boy64 آواتار ها
    • 71

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل تحصیل
    فیس بوک
    شغل , تخصص
    فیس بوک
    رشته تحصیلی
    فیس بوک شناسی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    من تو بحثا شرکت می کردم چون تو پیغامی که برام اومده بود از طرف سایت خواهش شده بود تو بحث شرکت کنم منم سوال پرسیدم
    برا اینکه متهم نشم دیگه سوالی نمی پرسم پست های هم که نوشتم پاک کردم دیگه هم تو بحثا شرکت نمی کنم
    موفق باشین بدروووووووووووووووووووود برای همیشه

  7. #7
    alamatesoall آواتار ها
    • 7,384

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شغل , تخصص
    دانشجو
    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    بله خدا از اختیار ما آگاهه
    و اینو هم میدونم که پاسخ من به این سوال شما حتما این سوال رو هم در پی خواهد داشت که پس اگه خدا از انتخاب ما آگاهه پس نمیشه اسمش رو بذاریم اختیار و میشه همون اجبار
    اما این درست نیس خدا هیچکسو مجبور به انجام کاری نمیکنه و آگاهی خدا به مسائل هیچ ربطی به اجبار نداره و اگه اینطور بود دیگه چه نیازی به اختیار بود و مطمئمنا شما نمیتونید اختیار انسان ها رو انکار کنید چون در غیر این صورت ممکنه متهم بشین به...

  8. #8
    aram89 آواتار ها
    • 276

    عنوان کاربری
    کاربر باشگاه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    علم الهي به طور مستقيم نه به وقوع ونه به عدم وقوع حادثه اي تعلق گرفته است بلكه به صدور آن حادثه از علت و فاعل خاص خودش تعلق دارد اين جهان با نظاماتش هم علم باري تعالي است هم معلوم او

    شما دوفرزند داري به خوبي انهارا مي شناسي وسايلي در اختيار هردو انها مي گذاري
    مي داني باتوجه به شخصيت آنها هركدامشان چه خواهند ساخت و به هردو آنها مي گويي هز چه دوست داريد بسازيد هردو انها هر آنچه شما ازاول مي دانستي مي سازند، ساختند

    آيا علم شما آنها را مجبور كرد آنچه شما مي دانستي بسازند؟

    حالاسؤال را مثل شما مطرح كنم آيا يكي از آنها مي تواندچيزي غير از انچه پدر مي دانست بسازد؟
    بله اگر پدر در يكي از قوانين و دلايلش دراين آگاهي از فرزندانش اشتباه كرده باشد فرزند چيزي را خواهد ساخت كه شما پدر گرامي فكرش را نمي كردي

    اما

    آنگاه كه عالم محضر خداست و خدا ازهمه آنچه در مورد بنده اش رخ داده بي كم و كاست آگاه است آيا بنده اش هر آنچه خواهد كرد غير از آنچيزي است كه خدا به آن آگاه است

    آيا اين آگاهي خدا او را وادار به انتخاباتش مي كند؟

    با سپاس فراوان

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •