امام خمینی(قدس سره):
فقه، تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.
صحیفة نور، جلد21،ص98
نگاهی به دانشگاه مكتب شيعه از دیدگاه حسینی در دهکده جهاني
ارتباطات، اطلاع رساني، بازاريابي
در دنياي امروز سعي همه بر اين است كه دهكده اي جهاني به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! اين آرزوي تمام انسانهاست و اين موضوع را مي توان سرآغاز باب خداشناسي دانست. البته اينجانب در اين خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلكه با فطرت به اين مسأله نگاه مي كنم كه مواردي از جمله محبت، دوستي و ديگر كمالات انساني است كه همگان به اين امر توجه خاص دارند، بدون اينكه حتي به فطرت خود توجهي داشته باشند كه اين نداي ارتباط از كجاست؟! اگر بيشتر دقت كنيم مي بينيم كه اين ارتباط در تمام آفرينش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده مي شود، ارتباط با خدا به راحتي تمام اين ارتباطات را ميسر مي سازد. اگر نظري به خود و اطراف خود بيفكنيم خواهيم يافت كه مگر نه اين است كه همه براي همين ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است كه انسانها را كنار هم جمع نموده، البته اين عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نيازهاي مادي و معنوي بشري است كه امر واضحي است، البته محصولات و خدمات نيز در خصوص رفع نيازهاي بشر و بهبود رفاه انسانها به همديگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه مي تواند از اين الطاف و بركات الهي استفاده بهينه را ببرد؟!
بايد تمام عواملي كه نيازي را به وجود مي آورند را بررسي نمود. در اينجاست كه حروف و اعداد نيز ابزار ارتباط مي شوند.
ابزاري كه به همه چيز نام و كلام، مقدار و اندازه مي دهد و مبحث اطلاع رساني و بازاريابي را باز مي كند؛ اطلاع رساني بر اين اساس است كه، اين نوع محصولات و خدمات را داريم، بازاريابي نيز بر اين اساس كه چه مقدار از اين محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، اين دو مبحث لازم و ملزوم يكديگر هستند كه در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح مي شوند؛ ارتباطي كه هر انساني و هر شغلي در خصوص رفع نيازهاي مادي و معنوي خود با ديگران دارد و نقش اساسي پيدا مي كند، در اين راستا صداقت، درستي و انسان دوستي فراي همة محصولات و خدمات قرار مي گيرند، چرا كه اين صفات عاليه هستند كه به حروف و اعداد روح و تعالي مي بخشند تا از اين محصولات و خدمات استفادة بهينه را داشته باشيم.
مگر در دهكدة جهاني حساب و كتاب وجود ندارد كه غير از اين تصور كنيم، آري! مديريت و برنامه ريزيهاي صحيح و مدبرانه است كه بر خواسته هاي معقول همه مهر تأييد زده تا اين محصولات و خدمات به دست متقاضي خود برسد، اين مسيري كه در اين راستا طي مي شود راه ما را در خصوص ارتباطات هموار مي نمايد. مسيري كه روزها، ماهها و سالها طول مي كشد، با ارتباطات سازمان يافته جهت اطلاع رساني و بازاريابي به كمترين زمان ممكن برسد تا از اين لحظه، از زمان نيز استفادة بهينه گرديده، در اين جاست كه مكارم اخلاق حرف اول را در دنيا مي زند، اينجاست كه معناي حقيقي رقابت (والسابقون السابقون اولئك المقربون) را مي بينيم.
به عبارتي تمام انسانها در خير (بركت) رساندن به يكديگر از هم پيشي مي گيرند. و آن دهكدة جهاني (مدينة فاضله) را نه در عالم رويا بلكه در بيداري خواهيم ديد، آري! اين پيام حقير است به خود و تمام جهانيان كه بياييم تجديدنظري در آنچه تاكنون گذشته است داشته باشيم و در اصلاح و آباداني دنياي كنوني گامي بلند برداريم و شاهد طراوت و شادابي در تمام مخلوقات خداوند باشيم و در اين دنياي كوچك همگي براي استفاده بهتر از الطاف و بركات خداوند بهره اي كامل ببريم.
هر چند كه نمي توانم بگويم، اين كلام آخر حقير است و حق كلام را آنچنان كه بايد ادا كرده ام، اما سخن را با يكي از ديدگاههاي خود به پايان مي رسانم.
تبليغات؛ يعني مديريت سرمايه براي استفادة بهينه از زمان و امكانات هستي جهت دست يافتن به كمالات انساني در راه رسيدن به خدا.
حسینی،نظام هدفمند،صفحه20-21