بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 15

موضوع: تئوری رنگ برای طراحان – قسمت سوم / ساخت پالتی از رنگ

  1. #1
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    New6 تئوری رنگ برای طراحان – قسمت سوم / ساخت پالتی از رنگ

    در دو قسمت قبلی از سری مطالب تئوری رنگ، ما در باره معانی و واژگانی که در پشت هر رنگ وجود دارد صحبت کردیم . درحالیکه دانستن این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است، افراد زیادی منتظرند که در چه زمانی به بخش مهمی از ساخت یک طرح واقعی می پردازیم.
    بخش سوم را از ابتدا در باره شیوه های ساخت رنگ های خودتان شروع می کنیم. به توضیح نمونه های طرح های سنتی ( تک رنگ ، رنگ های مشابه و مکمل و غیره …) و نیز به شرح طرح های سفارشی که مشابه نمونه های توضیح داده شده نیستند می پردازیم.
    در پایان این مقاله شما ابزار ها و مهارت های خلق پالت های زیبایی از رنگ ها رابرای پروژه های طراحی خودتان دارید.بهترین راه برای بالا بردن مهارت های خودتان تمرین کردن است .بنابراین چرا هر روز برای خودتان یک هدف برای خلق طرح هایی از رنگهای جدید نمی سازید؟

    یادآوری سریع

    بیاید به یادآوری سریع مطالبی که در بخش ۱ و ۲ عنوان شده بپردازیم.رنگهای انتخاب شده توسط شما گاهی برخلاف و یا در جهت مشخصات برندی که شما سعی بر خلق آن دارید می باشد.






    در بخش ۲ ما در مورد مفاهیم و واژگان رنگ ها صحبت کردیم. رنگ خالص ( یعنی چه چیزی چه رنگی است؟ مثل آبی و قرمز) . درصد خلوص رنگ ( درصد خلوص این رنگ چقدر است ، کم بود سفید ، مشکی و توسی به آن اضافه می شود)درصد اشباع رنگ ( قدرت و ضعف رنگ) درجه حجم رنگ ( درجه تیرگی و روشنایی یک رنگ چقدر است) درجه تیرگی و سایه دار بودن رنگ ( با افزودن توسی و رنگ خالص به وجود می آید) سایه ها ( با فرودن رنگ مشکی و رنگ خالص به وجود می اید)درجه افزون رنگ سفید ( با افزودن رنگ سفید به رنگ خالص ایجاد می شود) این موارد با اهمیتی است که برای پیش رفتن و خلق رنگ های جدید مورد نیاز می باشد.
    انواع رنگبندی سنتی

    در اینجا تعدادی رنگبندی استاندارد از پیش تعیین شده وجود دارد که به آسانی به ایجاد رنگ های جدید برای تازه کارها کمک می کند.






    دوازده رنگ اولیه چرخه رنگ که ابزار مهمی در ایجاد رنگبندی می باشند .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  2. #2
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    تک رنگ ها

    تک رنگ ها از درجه های تیرگی، سایه ها و رنگ هایی که با سفید روشن شده اند با رنگ های مشخص تشکیل می شوند. آنها ساده ترین رنگبندی برای ایجاد رنگ های جدید می باشند و نیز از یک رنگ بدست می آیند .این تک رنگ ها برای ایجاد رنگ های نامطلوب یا رنگ های زشت کار ما را سخت میکند.











    در این اینجا سه مثال از تک رنگ ها وجود دارد در اکثر موارد در این رنگبندی ها ، رنگ اول ( اگر به این اشکال از چپ به راست نگاه کنیم) معمولا برای سر تیتر ها استفاده می شود. رنگ دوم برای بدنه زیر متن و احتمالا برای پیش زمینه استفاده می شود. رنگ سوم برای استفاده در پیش زمینه ( یا برای بدنه زیر متن وقتی که از رنگ دوم برای پیش زمینه استفاده شده است ) در نظر گرفته می شود و و دوتا رنگ های آخر برای تاکید و جلب توجه در طرح گرافیکی آن استفاده می شود.
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  3. #3
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    رنگ های مشابه

    رنگ های مشابه رنگبندی آسان دیگری است برای ایجاد طح های جدید. رنگ های مشابه از استفاده سه رنگ بندی که در کنار یکدیگردر ۱۲ رنگی که در چرخه رنگ وجود دارند، ایجاد می شود.عموما رنگ های مشابه درجه خلوص رنگ مشابه دارند و با افزودن درجه تیرگی و سایه و افزودن رنگ سفید،آنها را برای استفاده در طراحی وب سایت تطبیق دهیم.



    این شکل، رنگبندی سنتی از رنگهای مشابه است و تا زمانیکه بین رنگ ها جذابیت بصری وجود دارد به اندازه لازم تضاد برای ایجاد یک وب سایت موثر وجود ندارد .



    در اینجا رنگبندی مشابهی مانند رنگ بندی بالا وجود دارد اما با درجه خلوصی که تنوع بیشتری می دهد. در حال حاضر این رنگ ها برای استفاده در وب سایت مناسب تر هستند.



    مثال دیگری برای رنگ های مشابه رنگ بندی سنتی




    تم های بالا برای استفاده در طرح های وب سایت تعیین شده اند
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  4. #4
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    رنگ های مکمل

    رنگ های مکمل از ترکیب رنگ های سمت مقابل همدیگر در چرخه رنگ به وجود امده است. در شکل اولیه این رنگبندی شامل دو رنگ می باشد ولی امکان گسترش آسان آنها با استفاده از درجه تیرگی و سایه دو درجه افزودن رنگ سفید به رنگ ها وجود دارد. برای هشدار، استفاده از رنگ هایی که دقیقا متضاد و با درجه خلوص مشابه یا درجه حجم رنگ مشابه در کنار یکدیگر ظاهر نامطلوبی ( آنها )را ایجاد می کند.





    محدوده وسیعی از تیرگی و سایه ها و درجه افزودن رنگ سفید ، رنگبندی بسیار متنوعی را ایجاد کرده است.



    رنگ های مکمل دیگر با محدوده وسیعی از درجه خلوص رنگ ها


    فراموش نکنید رنگ بژ و قهوه ای تیره شده و سفید شده رنگ نارنجی هستند
    تقسیم رنگ های مکمل

    رنگ بندی تقسیم رنگ های مکمل مثل رنگبندی رنگ های مکمل ساده است. در این رنگبندی به جای استفاده از رنگ های متضاد از رنگ هایی استفاده می کنیم که از دو سمت متضاد رنگ پایه ما باشد.





    در این شکل رنگ سبز فسفوری (سبز- زرد ) رنگ پایه ما می باشد . داشتن تضاد به اندازه لازم در درجه خلوص رنگ و حجم رنگ بین رنگ های انتخابی برای این رنگبندی مهم است .





    پالت دیگری از محدوده وسیعی از رنگ ها با درجه خلوص متفاوت.
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  5. #5
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    گروه سه تائی

    رنگ بندی گروهی از رنگ هائی ساخته شده است که دارای فاصله مساوی از همدیگر چرخه رنگ دارند. این یکی از متنوع ترین رنگبندی ها می باشد.



    استفاده از رنگ های ، بیرنگ و تیره از یک رنگ خاص در گروه سه تائی به همراه استفاده از دو تا از سه عنصر سایه، درجه تیرگی و درجه افزودن رنگ سفید برای دو رنگ دیگر باعث ایجاد یک رنگ به عنوان رنگ خنثی در رنگبندی می شود.



    در روش دیگر استفاده از رنگ خیلی روشن به همراه دو رنگ خنثی باعث می شود تک رنگ روشن جلب توجه بیشتری بکند.
    مکمل های دوتائی ( گروه چهار تائی)

    گروه های چهار تائی سخت ترین ترکیب رنگی برای به تصویر کشیدن طرح به صورت موثر است



    در اینجا رنگبندی غیرموثر گروه چهارتائی را مشاهده می کنید. بهترین راه برای استفاده از یک رنگیندی مانند این استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ اولیه در یک طرح و استفاده از بقیه رنگ ها به عنوان رنگ تاکید کننده و جذب کننده می باشد.



    گروه چهار تائی رنگ ها در رنگبندی می تواند به ایجاد رنگبندی با درجه خلوص و حجم مشابه منجر شود. فقط یک رنگ خنثی ( مانند توسی تیره یا مشکی ) برای متن ،تاکید و جلب توجه بیافزایید.



    این رنگبندی فقط برای طرح با رنگبندی تیره مناسب است.
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  6. #6
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    رنگ های اختصاصی

    رنگبندی بر اساس رنگ های عرف سخت ترین رنگبندی می باشد به جای استفاده از رنگ های تعیین شده که در بالا صحبت شد رنگبندی عرف ، از هیچ قانونی پیروی نمی کند. در هنگام ساخت این رنگ ها درجه خلوص رنگ، حجم و درجه اشباع رنگ ها را به خاطر بسپارید.





    رنگ ها در اینجا دارای درجه خلوص و درجه اشباع مشابه هستند





    استفاده از رنگ ها با درجه خلوص و اشباع مشابه باعث ایجاد طرح های موثر و به وجود امدن حس پیوستگی می شود.





    استفاده از یک رنگ با درجه خلوص بالا بین رنگ های دیگر با درجه خلوص پائین یک روش موثر دیگر است.( رنگ با درجه خلوص بالا می تواند مثل رنگ های تاکید کننده و جذب کننده رفتار کند)
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  7. #7
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ایجاد یک رنگبندی

    ایجاد رنگ بندی توسط خودتان باعث ایجاد ترس می شود ولی این کار به اندازه ای که پیچیده به نظر میرسد نیست و راه حل هایی برای ایجاد یک پالت رنگی مناسب و عالی برای شروع وجود دارد.






    در مطالب بالا درباره انواع رنگ بندی های مختلف صحبت کردیم. حالا سعی در ایجاد رنگ بندی برای طرح خودتان بنمائید. تعداد زیادی ابزارهای آنلاین برای کمک به شما در ایجاد رنگ بندی وجود دارد اما بیائید آنها را فراموش کنید و فقط از فتو شاپ استفاده کنید.
    بیائید سعی در شکستن قوانین انواع رنگ بندی که قبلا ذکر شده است بنمائید و چند ین رنگ بندی اختصاصی ایجاد کنید با توجه به اینکه دانستن روش های تعامل رنگ ها و چگونگی خصوصیت رنگ بندی سنتی ایجاد شده، از اهمیت بالایی برخوردار است، برای اکثر طرح ها رنگبندی اختصاصی ایجاد می کنید که به سختی با رنگ هایی که از قبل تعین شده است مطابقت دارد.
    بنابراین با توجه به اهداف پروژه ما در اینجا، سه رنگ بندی برای دو طرح وب سایت مختلف ایجاد میکنیم. مشتریان فرضی ما یک بلاگ برای طراحی معماری و فروش لباس زنانه کسی که متخصص در برند Victorian که موثر در صنعت پوشاک سازی است.

    برای اینکه حس بیشتری از رنگبندی تک رنگ ها بگیریم از آنها شروع می کنیم. در حالیکه که من متذکر شدم رنگ بندی سنتی خیلی معمول نیست استفاده از رنگبندی تک رنگ ها استثنا از این قاعده می باشد.
    شما احتمالا به طور منظم و برای اساس کار از رنگبندی تک رنگ ها استفاده می کنید.





    برای لباس فروشی ، از رنگبندی تک رنگ ها ی سنتی استفاده می کنیم با افزودن رنگ سفید به عنوان رنگ خنثی





    برای طراحی وبلاگ ، رنگ بندی ما از سایه ها و درجه افزودن سفید به رنگ توسی ساخته شده است





    این رنگ بندی تقریبا از رنگ های مشابه ساخته شده است ولی ما یک رنگ را حذف می کنیم . آن رنگ از سایه رنگ بنفش و بنفش – قرمز تشکیل شده است. این دو رنگ کنار یکدیگر در چرخه رنگ قراردارند و به خوبی با هم همکاری می کنند مخصوصا وقتی که شما حجم ها و درجه اشباع متفاوت از این رنگ ها را استفاده کنید.





    افزودن دو سایه از رنگ قرمز به رنگبندی توسی جذابت های ظاهری و قدرت زیادی برای تاکید بخش مشخصی به طرح شما می افزاید






    ما در اینجا از دست رنگ های بنفش خلاص شدیم و به سمت رنگ های قرمز تیره رفتیم. این رنگ در کنار رنگ بنفش – قرمز در چرخه رنگ است . ما زرد رنگ پریده و کمرنگی را اضافه کردیم که درست در طرف مقابل رنگ بنفش در چرخه رنگ می باشد. این رنگ به عنوان رنگ خنثی ، و بیشتر شبیه رنگ سفید چرک در مقایسه با سایر رنگ ها است.





    این رنگبندی در نگاه اول پالت دیگری از رنگ های استاندارد توسی و قرمز می باشد ولی اگر شما بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که رنگ توسی درجه تیرگی از رنگ آبی دارد. آبی و قرمز دو رنگ از سه گروه رنگ در رنگ بندی می باشند ولی به خوبی در کنار یکدیگر بدون استفاده از رنگ زرد استفاده می شوند به خصوص وقتی که قرمز به صورت خالص استفاده می شود ولی آبی با درجه تیرگی که دارد به عنوان توسی نمایش داده می شود.
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  8. #8
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    چرا سایه ها، درجه تیرگی و افزودن رنگ سفید به رنگ ها با اهمیت هستند


    همانطور که در رنگبندی که در بالا می بینید استفاده از درجه تیرگی، سایه ها در رنگبندی شما حیاتی و لازم است. رنگ های خالص درجه اشباع و حجم رنگ مشابه دارند . این موضوع در رنگبندی باعث کسل کنندگی و گیج کننده شدن طرح می شود.
    افزودن درجه تیرگی ، سایه ها و درجه افزودن رنگ سفید به ۱۲ رنگ چرخه رنگ باعث ایجاد رنگ های مشخص برای استفاده در طرح ها می شود. یکی از راه های ساده برای ایجاد یک رنگ بندی حرفه ای این است که به رنگ های داده شده درجه تیرگی ، سایه و درجه افزودن رنگ سفید را اضافه کنید ( از استفاده رنگ های خالص بپرهیزید) سپس یک رنگ خالص دیگر ( یا یک رنگ خالص نزدیک به آن رنگ) که حداقل به اندازه سه رنگ از رنگ های چرخه رنگ فاصله دارند را ( بخش از گروه سه تائی و چهار تائی یا تقسیم رنگ های مکمل رنگ بندی ) به عنوان رنگ های تائید و جذب کننده استفاده کنید . افزودن این رنگ ها باعث بالا رفتن جذابیت رنگ بندی شما می شود البته تازمانی که تعادل در این رنگبندی رعایت شود.
    افزودن رنگ های خنثی

    رنگ های خنثی برای ایجاد رنگبندی جدید با اهمیت هستند. توسی، مشکی، سفید ، قهوه ای و خردلی و سفید چرک معمولا به عنوان رنگ های خنثی می باشند. قهوه ای و خردلی و سفید چرک باعث می شوند رنگ بندی طرح گرم تر شود.( البته اگر سایه، درجه تیرگی ودرجه افزودن رنگ سفیدآنها به رنگ های نارنجی و زرد نزدیک باشد.). توسی، سفید و مشکی توجه به رنگ های اطرافش هم تاثیر گرم و هم سرد بر طرح می گذارد.






    رنگ های خنثی مشکی و سفید آسان ترین رنگ برای افزودن به رنگ بندی های مختلف می باشند برای افزودن جذابیت ظاهری می توان از سایه روشنی از توسی به جای رنگ های مشکی و سفید استفاده کرد افزودن رنگ های خالص قهوه ای، خردلی و سفید چرک تا حد زیادی سخت به نظر می رسد . البته در می یابید که افزودن آنها با کمی تمرین بیشتر ، بسیار ساده است.
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  9. #9
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    استفاده از تصاویر با توجه به رنگبندی

    یکی از راه های مورد علاقه من برای ایجاد رنگ بندی طرح ها افزودن عکس می باشد. ابزار های خودکاری برای این کار وجود دارد (Adobe Kuler یکی از این ابزار می باشد و ابزار مورد علاقه من است.) می توان از فتوشاپ نیز برای ایجاد رنگ بندی به سادگی استفاده نمود.در صورت استفاده از Adobe Kuler شما می توانید تصاویر خودتان را لیست یا جستجو کنید و یا اینکه تصاویر خودتان را آپلود کنید . بعضی اوقات به رنگ هایی دست می یابید که خودتان به آن فکر نکردید.
    بیائید از این دو روش (Kuler و فتو شاپ) استفاده کنیم. عکسی را در نظر بگیرید ، تصویری که فکر می کنید احسا س طرحی را که شما در نظر دارید را منتقل می کند. من این عکس را انتخاب می کنم.





    در اینجا رنگ های اوریجینالی که Kuler به ما پیشنهاد می دهد هنگامی که از این عکس استفاده می کنیم را می بینید.





    یکی از جالب ترین امکانات Kuler برای ایجاد رنگبندی برای این عکس امکان select mood می باشد . که شامل پر رنگ، براق، عمیق، و تیره می باشد. اینها مواردی هستند که هنگام استفاده از این حالات در kuler برای عکس های مشابه بدست می آید.





    رنگارنگ





    براق





    چرک





    عمیق


    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  10. #10
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    تیره
    حالا به ایجاد رنگبندی در فتو شاپ برای همین تصویر می پردازیم. که از ابزار Kuler علمی تر است. من یک رنگ را با ابزار نمونه گیر (eyedropper ) انتخاب می کنم و بعد در نقاط مختلف بر روی عکس کلیک می کنم تا زمانی که رنگ های دیگری را پیدا کنم که به طرح بیاید. نتیجه اش ( این کار کمتر از ۵ دقیقه در فتوشاپ طول می کشد بنابراین آنجوری که به نظر سخت می رسد نیست.):





    ایجاد رنگبندی برای یک تصویر با یک رنگ آسانتر از ایجاد رنگبندی برای یک تصویر رنگارنگ می باشد.
    بیایئد یک تمرین دیگر انجام دهیم این بار کمی رنگی تر. در اینجا تصویری وجود دارد که ما با اون کار خواهیم کرد:





    ۵ رنگی که با ابزار Kuler بدست امده است





    رنگارنگ





    براق





    چرک





    عمیق


    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •