من فرض را بر این می گیرم که شما می توانید توسط CSS یک navigation بسازید، مواقعی که از include ها در PHP استفاده می کنیم ممکن است به این مشکل برخورده باشیم که بخواهیم navigation نسبت به صفحه ای که در آن هستیم highlight شود اما به خاطر include شدن header نمی توانیم این کار را انجام دهیم. ما در این قسمت این کار را توسط PHP و CSS انجام می دهیم .

من بر روی صفحه HTML قبلی که گفتم کار خواهم کرد. از PHP برای مشخص کردن صفحه فعلی استفاده می کنم. پس نسبت به صفحه ای که قرار دارم این کد PHP را که متغیر cur_page را معرفی می کند را می نویسم :
<?php $cur_page = "home"; ?>
این کد را در بالای صفحه قرار می دهم، مطمئن شوید که پسوند .html را به .php تغییر می دهید. شما این کد را می توانید به هر صفحه دیگری هم بدهید، برای مثال در صفحه about :
<?php $cur_page = "about"; ?>
و همینطور برای بقیه صفحه ها…
حرکت بعدی قرار دادن جمله شرطی PHP در تگ anchor است، برای مثال :
کد:
<a href="index.php" <?php if ($cur_page == "home") echo 'style = "color:#FF6600;"'; ?>> home</a>
این خط متغیر cur_page را چک می کند، اگر مقدار آن برابر home بود سپس style مورد نظر را به تگ anchor می دهد. بقیه لینکها :
<
کد:
li><a href="index.php" <?php if ($cur_page == "home") echo 'style = "color:#FF6600;"'; ?>> home</a></li>
    <li><a href="about.php" <?php if ($cur_page == "about") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> about</a></li>
    <li><a href="portfolio.php" <?php if ($cur_page == "portfolio") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> portfolio</a></li>
    <li><a href="contact.php" <?php if ($cur_page == "contact") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> contact</a></li>
حال می توانیم کد بالا را در فایل navigation.php قرار دهیم و آنرا در صفحه های مختلف include کنیم. بنابراین فایل navigation.php به این صورت خواهد بود :


کد:
<div id="nav"> <ul> <li><a href="index.php" <?php if ($cur_page == "home") echo 'style = "color:#FF6600;"'; ?>> home</a></li> <li><a href="about.php" <?php if ($cur_page == "about") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> about</a></li> <li><a href="portfolio.php" <?php if ($cur_page == "portfolio") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> portfolio</a></li> <li><a href="contact.php" <?php if ($cur_page == "contact") echo 'style = "color:#FF6600"'; ?>> contact</a></li> </ul> </div>
دقت کنید که شما باید همه این 4 صفحه را بسازید و آنها را به درستی به هم لینک کنید تا این کد به درستی کار کند، شما می توانید این کد زیر را کپی کنید و هر بار به نام یکی از فایلهای index.php, about.php, portfolio.php, contact.php ذخیره کنید. سپس کد مربوط به cur_page را در ابتدای آنها قرار دهید و آنها را متناسب با صفحه نامگذاری کنید. کل کد مربوط به صفحه index.php :




کد:
<?php $cur_page = "home"; ?> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> <title>Hightlight with PHP and CSS</title> <style type="text/css"> <!– * { margin:0; padding:0; } div#nav { width:550px; margin:0 auto; padding:5px; } #nav ul li { margin:0; display:inline; padding:5px 20px; text-align:center; } #nav ul li:hover { background-color:#FF9900; } –> </style> </head> <body> <?php include("navigation.php"); ?> <div id="container"> Here you can put your contents </div> </body> </html>
به اولین خط که متغیر cur_page تعریف شده است و خطی که فایل navigation.php در آن include شده است دقت کنید.