 
 
 
 
 
	
		
		
	
	
	
	
		
	
	
		
			
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							خداحافظي با منطقي و  سلام به رانا
 خبرگزاري فارس: رانا ( با معني رونده) به عنوان  سومين خودروي ملي ايران صبح امروز هم زمان با مراسم توديع و معارفه مديرعامل ايران  خودرو رونمايي شد تا كاروان خودروهاي صادراتي كشور با توليد خودروي رونده ايران  خودرو شتاب بيشتري گيرد.
 
  
 
 
 به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،  رونمايي رانا كه تا امروز با نام "ايكس 12 " شناخته مي شد در حالي اتفاق افتاد كه  سكان هدايت ايران خودرو پس از شش سال توسط منطقي به نجم الدين سپرده ميشود.
 در  مراسم رونمايي "رانا " دومين برند ملي ايرن خودرو، محرابيان وزير صنايع و معادن،  مصري وزير رفاه، ابوترابي نائب رئيس مجلس، داوود احمدي نژاد بازرس پيشين رياست  جمهوري، كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي مجلس، بذرپاش مدير عامل سايپا، منطقي و نجم  الدين مديران عامل سابق و فعلي ايران خودرو ، رويانيان رئيس پليس راهور ناجا و  اعضاي كميسيون صنايع و معادن و انرژي مجلس حضور داشتند اما نشاني از قلعه باني رييس  سازمان گسترش نبود.
 
 * نجم الدين: سكان كشتي بزرگي را در دست دارم
 
 جواد نجمالدين، مديرعامل جديد ايران خودرو كه پس از مدير پروژه رانا در  اين مراسم سخنراني ميكرد، ضمن بيان اينكه با مديريت ايران خودرو سكان كشتي بزرگي  را در دست گرفته است گفت: حدود 20 سال در شركت ايران خودرو مشغول فعاليت بودم و به  عنوان مدير پروژه پيكان، اولين پيكان ساخت داخل در سال 77 به من اهدا شدهاست.
 وي ادامه داد: بعد از اين مدت به شركت مگا موتور سايپا رفتم و حال پس از گذشت 7  سال كه در سايپا خدمت كردم با شناخت دقيق وضعيت صنعت خودروي كشور، مورد توجه  مسئولين نظام قرار گرفته و مجددا به خانه اول خود يعني ايران خودرو بازگشتهام تا  پرچم هدايت اين شركت را به عنوان دوازدهمين مديرعامل ايران خودرو از منطقي تحويل  بگيرم.
 نجمالدين با اشاره به افزايش حجم تهديدات داخلي و برون مرزي عليه شركت  ايران خودرو و همچنين وجود برخي مشكلات بر سر راه اين شركت از جمله سياست انقباضي  بانكها، توقعات مشتريان از محصولات مدرن، كمبود نقدينگي، قيمت سوخت و استانداردهاي  سختگيرانه محيط زيست تصريح كرد: در مقابل اين تهديدها فرصتهاي مناسبي مانند كاهش  قيمت مواد اوليه، برخورداري از منابع عظيم انساني و امكان بهرهبرداري از ظرفيتهاي  توليدي نيز وجود دارد كه بايد از طريق اصلاح الگوي مصرف زمينه را براي بهرهگيري از  آنها فراهم كرد.
 وي در توضيح اولويتهاي كاري شركت ايران خودرو نيز گفت: اصلاح  ساختار مالي، تامين نقدينگي و همچنين مديريت صحيح منابع موجود و هدايت آن به سمت  توليد از جمله اولويتهاي اصلي اين شركت است كه با تحقق آن ميتوان بيشترين  بهرهوري و توليد را براي ذينفعان ايجاد كرد.
 به گفته وي فروش و خدمات پس از  فروش دومين اولويت كاري ايران خودرو است و علاوه بر اين سرعت بخشيدن در طراحي و  توسعه محصولات جديد در بازارهاي مختلف از جمله مواردي است كه مورد توجه مسئولين  ايران خودرو قرار دارد.
 مديرعامل جديد ايران خودرو در ادامه از تهيه برنامه  جامعي جهت كاهش مصرف سوخت خودروهاي موجود و سرمايهگذاري در بخش موتورسازي با هدف  افزايش تنوع سوختي و كاهش مصرف سوخت خودروها خبر داد و گفت: تمام فعاليتهاي  قطعهسازي ايران خودرو به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
 وي كوچك سازي سازمان  ستادي ايران خودرو و همكاري با ساير خودروسازان را از ديگر اولويتهاي كاري خود  عنوان كرد و گفت: سياست ما همكاري با همه خودروسازان براي استفاده از تمامي مراكز  تخصصي موجود در كشور است تا به اين ترتيب نسبت به كشورهاي ديگر بينياز شويم.
 وي در واكنش به بحثهاي مطرح شده مبني بر احتمال ادغام ايران خودرو و سايپا نيز  گفت: فقط در كيفيت و خدمات قابل ارايه به مشتري با ساير خودروسازان رقابت خواهيم  كرد و هيچگونه ادغامي با ديگر خودروسازان در كار نيست و اميدوارم هرچه زودتر به طرح  اين گونه مسائل خاتمه داده شود.
 
 * ابوترابي: حتي يك گزارش منفي عليه منطقي  مطرح نشده است
 
 ابوترابي، نايب رئيس اول مجلس نيز در مراسم رونمايي رانا با  اشاره به اينكه فاصله صنعت خودروي ايران با خودروسازان معتبر جهاني طي مدت زمان  مديريت منطقي در ايران خودرو از 30 سال به كمتر از 5 سال رسيده است گفت: امنيت ملي  و اقتدار برآمده از دانش و مديريت و تعهد و ايمان و همچنين تجارب 8 ساله دفاع مقدس  توانسته جايگاه بالندهاي را براي اسلام خلق كند، اين دستاوردهاي گرانسنگ ثمره  تربيت چهرههاي عالم و دانشمند در عرصه انقلاب است كه منطقي يكي از برجستهترين اين  افراد است.
 وي ادامه داد: با اين دستاوردها ميتوان به تحقق دستآوردهاي  ارزشمندتري در دهه چهارم انقلاب اميد قطعي داشت.
 ابوترابي ادامه داد: اميدوارم  با حضور منطقي به عنوان رئيس هيئت مديره ايران خودرو، اين شركت به جايگاه بهتري  ارتقا يابد و با تحقق برنامههاي پيشبيني شده شركت تا سال 95 شاهد شكوفايي صنعت  خودروسازي كشور باشيم.
 وي افزود: بر اساس برنامهريزي انجام شده ايران خودرو تا  سال 95 بايد به صادرات بيش از 50 درصدي محصولات خود دست يابد كه اميدواريم با حضور  نجمالدين در راس اين شركت، تكيه بر تجارب گذشته و استفاده از ظرفيتهاي تعيين  كننده مديريتي زمينه دستيابي به اين هدف فراهم شود و در اين راستا از تجارب منطقي  نيز به نفع صنعت خودروسازي كشور بهرهبرداري شود.
 نايب رييس مجلس در ادامه  تاكيد كرد: در طول مديريت منطقي در ايران خودرو كمترين گزارش و فشار براي نفي  عملكرد وي و همكارانش در مجلس مطرح بود و كميسيون صنايع و انرژي مجلس از وي حمايت  مناسبي را كردند.
 به گفته وي با وجود اينكه ايران خودرو بزرگترين گردش پولي و  مالي را در مجموعه صنايع كشور داراست ولي حتي يك گزارش منفي نيز در مورد منطقي به  كميسيون اصل 90 مجلس نرسيده كه اين افتخاري در كارنامه وي و همكارانش محسوب مي شود.
 ابوترابي با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب عنوان پدر موشكي را به منطقي داده است  گفت: شايد بتوان لقب پدر توليد خودرو در سايتهاي خارجي را نيز به منطقي نسبت داد.
 وي در پايان خواستار كنار گذاشتن برخي مسايل جانبي در صنعت خودروي كشور شد و  گفت: همه بايد ضمن همكاري با مديرعامل جديد ايران خودرو راه را براي توسعه صنعت  خودروي كشور هموار كنند زيرا همدلي با نجمالدين به معني همدلي با منطقي و نظام  اسلامي است.
 
 * محرابيان: نجم الدين را به شرطي انتخاب كردم كه خدمات بعد از  فروش را بهتر كند
 
 به گزارش فارس، علياكبر محرابيان وزير صنايع و معادن نيز  در مراسم رونمايي رانا با بيان اينكه حدود 2 ماه پيش از روند توليد اين خودرو  بازديد كرده است گفت: رانا علاوه بر مشخصات فني مناسب داراي ظاهري زيبا نيز ميباشد  و اگر اين خودرو در سبد كالاهاي صادراتي ايران قرار گيرد، كشور از جهشي مناسب در  بخش صادرات خودرو برخوردار خواهد شد.
 وي ادامه داد: عليرغم ركود جهاني و هجوم  كالاهاي خارجي به كشور، ميزان صادرات خودرو از ايران به كشورهاي ديگر تقريبا برابر  با ميزان واردات آن است كه اين مسئله نشان ميدهد خودروسازان ايراني نقش فعالي را  در بازارهاي جهاني دارند.
 وي در تشريح دليل تغيير مديرعامل ايران خودرو نيز  گفت: برخي عنوان توديع يك مدير را مطرح ميكنند در حاليكه توديع يعني بدرقه فردي كه  بطور كلي از يك بخش كنار ميرود در حاليكه چنين چيزي در مورد منطقي مدنظر نيست و  به هيچ وجه كشور از خدمات و تجربه مديري توانمند بيبهره نخواهد ماند.
 محرابيان  ادامه داد: منطقي همچنان رئيس هيات مديره ايران خودرو باقي خواهد ماند و هيچ تغيير  حكمي در رياست هيات مديره صورت نگرفته است.
 وي اظهار داشت: برخورداري از دانش  خودروسازي حدود 15 سال پيش كار دشواري محسوب ميشد و اگر آن وقت ميخواستيم زماني  را تصور كنيم كه خودرويي را با برند ملي از پايه طراحي، نمونهسازي، قالبسازي،  قطعهسازي و توليد كنيم، اين زمان حدود 10 سال ديگر تصور ميشد.
 محرابيان  افزود: امروز ايران تصميم جدي گرفته با استفاده از تجارب صنعتي، صنعت هوايي را در  كشور بومي كند، هرچند وزارت دفاع و دستگاههاي ديگر تجارب موفقي را در صنعت هوايي  داشتهاند ولي در بخش صنعت نيز وزارت صنايع بايد به صورت كاملا جدي و با برنامهاي  حساب شده وارد عرصه شود كه بر اين اساس حكمي در دولت صادر شد و مسئوليت كار به  منطقي سپرده شد.
 وي افزود: بررسيهاي مختلفي بر روي مديران كشور داشتيم و در  برخي از جلسات كه با حضور مصري وزير رفاه برگزار ميشد در بين مديران كشور به دنبال  كسي بوديم كه در صنعت هوايي با تجربه باشد و هم در بخش علم و فنآوري صنعت حرفي  براي گفتن داشته باشد.
 وزير صنايع ادامه داد: سال قبل بايد براي برخي بخش ها  مدير انتخاب ميكرديم و در اين راستا جلساتي را با منطقي داشتم و از وي خواستم كه  در يكي از دو پست پيشنهادي مشغول به كار شود اما وي اعلام كرد كه در بخش هاي ستادي  خيلي نميتواند موفق باشد ولي مديري عملياتي است و از من خواست تا يك پروژه بزرگ  ملي را به او بسپارم و تعهد كرد كه از عهده آن به خوبي برآيد.
 محرابيان افزود:  وقتي بحث توسعه صنعت هوايي كشور مطرح شد موضوع مديريت اين بخش را با منطقي مطرح  كردم و او نيز بدون درنگ اين پيشنهاد را پذيرفت هرچند نگرانيهايي را نسبت به ايران  خودرو داشت كه بالاخره با همفكري به گزينه مناسبي براي مديريت اين شركت رسيديم.
 وي با بيان اينكه منطقي به عنوان ركن شوراي سياستگذاري صنعت خودرو در اين شورا  حضور دارد گفت: در مدت زماني كه از انتصاب نجمالدين ميگذرد كوچكترين انتقادي نسبت  به اين انتخاب صورت نگرفته است.
 وي ادامه داد: طي چند ماهي كه نجمالدين نزد من  آمده و رفته و برنامه خود را ارايه داده يك شرط را با وي گذاشتم و آن اين استكه در  بخش رضايت مشتري و خدمات پس از فروش در سال جاري به جهش و رشد بينظيري دست يابيم  كه البته اين جهش فقط نبايد نموداري باشد، زيرا رضايت ميلهاي مدنظر نيست.
 
 * منطقي: صادرات خودرو به 39 كشور جهان
 
 منوچهر منطقي، مدير عامل  سابق ايران خودرو نيز در اين مراسم رشد 100 درصدي توليد، افزايش تنوع و واريانت  محصولات، رشد 32 برابري صادرات به 39 كشور، توسعه سايتهاي توليدي استاني و  بينالمللي و تحقق خودكفايي 100درصدي در توليد اكثر محصولات را از دستاوردهاي اين  شركت طي 7 سال گذشته برشمرد.
 وي گفت: روند توليد در شركت ايران خودرو به  گونهاي بوده است كه از تيراژ 300 هزار خودرو در سال 81 كه سال آغازين مديريت من بر  اين شركت بوده است به تيراژ بيش از 600 هزار خودرو در سال 87 رسيديم كه ميانگين رشد  توليد معادل 16 درصد در طي 7 سال اخير و رشد توليد 11درصد در سال گذشته را نشان  ميدهد.
 وي با بيان اينكه در طول ده سال گذشته، برنامهريزيهاي لازم جهت خروج  پيكان از سبد محصولات توليدي صورت گرفته است، به نحوي كه تنوع ساير محصولات توليدي  بتواند جايگزين مناسبي براي خروج پيكان باشد، افزود: در سال 81 بيش از 48 درصد  توليدات ايران خودرو پيكان بوده است و 52 درصد مابقي نيز بين 6 محصول توليدي تقسيم  مي شد.
 منطقي اضافه كرد: اين در حالي است كه در سال 87 هشت محصول متفاوت غير از  پيكان شامل سند، پژو 206، پژو 405، پژو پارس، روآ، تندر، باردو و سوزوكي در اين  شركت توليد شده است.
 وي تصريح كرد: با وجود از رده خارج شدن پيكان، سير صعودي  تنوع بخش محصولات ايران خودرو سرعت گرفت و تنوع محصولات از 7 محصول در سال 81 به 10  محصول در سال 87 رسيد و تنوع واريانتها نيز از 12 واريافت در سال 81 به 54 واريانت  در سال 87 افزايش يافت.
 منطقي در بخش ديگري از سخنان خود به توسعه تيراژي و  ارزي صادرات محصولات سواري ايران خودرو با گسترش تنوع بازارهاي صادراتي ( صادرات به  39 كشور) و ايجاد توان توليد در سايتهاي خارج كشور اشاره كرد و گفت: مجموع صادرات  محصولات ايران خودرو از عدد صفر در سال 81 به بيش از 43 هزار خودرو در سال 87 رسيد  و برنامه افزايش صادرات به بيش از 92 هزار خودرو در سال 88 نيز طراحي شده است.
 مديرعامل سابق ايران خودرو با اشاره به اينكه طي دوره 7 ساله اخير صادرات شركت  ايران خودرو حدود 32 برابر شده است، افزود: گروه ايران خودرو يك صد هزارمين خودرو  صادراتي خود را در سال 87 به بازارهاي جهاني صادر كرد.
 به گفته وي، گروه صنعتي  ايران خودرو جمعا " 72 درصد صادرات ايدرو را در اختيار دارد و كل صادرات خودروهاي  سواري سال 87 اين شركت بالغ 350 ميليون دلار ميباشد.
 وي در ادامه در تشريح  توسعه استاني سايتهاي توليدي گروه صنعتي ايران خودرو به بهرهبرداري از سايت توليد  وانت پيكان در آذربايجان شرقي در سال 86، بهرهبرداري از سايت توليد پژو پارس، پژو  405 و سوزوكي در استان خراسان با ظرفيت توليد 150 هزار دستگاه در سال 83، آغاز  ايجاد سايت توليد مدل جديد سمند (SE) در مازندران، آغاز مطالعات براي توليد ون مدرن  در سايت كرمانشاه و سايت توليد كاميون هوو و سواري در استان فارس اشاره كرد.
 منطقي ايجاد سايتهاي توليدي در كشورهاي ونزوئلا، مصر، سنگال، سوريه، آذربايجان  و بلاروس را نيز از طرحهاي توسعه برون مرزي گروه صنعتي ايران خودرو طي مديريت خود  بر اين شركت عنوان كرده است.
 به گفته مديرعامل سابق ايران خودرو، اين شركت طي  اين سالها 166 نمايندگي فروش بينالمللي در اروپا، آمريكا، آفريقا، آسيا، خاورميانه  و كشورهاي مستقل مشترك المنافع CIS ايجاد كرده است كه ارزش نمايندگيهاي ايجاد شده  حداقل معادل 43 ميليون دلار است كه همه آنها توسط شركتهاي خارجي هزينه شده است.
 مديرعامل سابق ايران خودرو در ادامه سخنان خود به جايگاه شركت ايران خودرو در  بين 100 شركت برتر كشورهاي اسلامي اشاره كرد و گفت: ايران خودرو با كسب جايگاه 24  بين صد شركت برتر اسلامي به همراه شركت ملي نفتي ايران و شركت ملي پتروشيمي، ايران  را در جايگاه هفتم بين كشورهاي اسلامي قرار داده است.
 وي همچنين درباره  خودكفايي در توليدات گفت: طي دوره 7 ساله اخير علاوه بر ارتقاء مستمر محصولات در  تمام محصولات به خودكفايي كامل نايل شديم و در توليد پژو 206 نيز تا آذر 88  خودكفايي كامل محقق خواهد شد.
 به گفته منطقي، ميزان توليد داخل انواع محصولات  ايران خودرو شامل روآ، سمند، پژو پارس و پژو 405 از 71 تا 93 درصد در سال 81 به مرز  100 درصد در سال 87 رسيد و ميزان توليد داخلي 41 درصدي پژو 206 در سال 81 به 81  درصد در سال 87 رسيد كه طبق برنامه در سال 88 خودكفايي كامل در توليد اين محصول نيز  محقق خواهد شد.
 
 * رانا، خودروي 10 و نيم ميليون توماني
 
 به گزارش  فارس خودرو "رانا " در راستاي توسعه برند ملي ايران خودرو با طراحي و استانداردهاي  روز ، مناسب براي خانواده ، ارزان قيمت و دركلاس C خودرو صندوقدار و با قيمت پايه  10 تا و 10نيم ميليون تومان تعريف شده كه قيمت آن با برخورداري از تمام آپشنها  حدود 2 و نيم ميليون تومان بالاتر از قيمت پايه خواهد بود ، اين خودرو اواخر امسال  يا اوايل سال آينده به توليئ انبوه مي رسد.
 توليد و عرضه همزمان خودرو "رانا "  درايران و درچهار قاره جهان از ويژگيهاي دومين خودرو بابرند ملي ايران خودرو است و  اين خودرو اولين خودروي ايراني در تطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پياده  در هنگام تصادف و همچنين اولين خودروي برخوردار از استانداردهاي آلايندگي يورو 4 و  5 است.
 در راستاي كسب مزيت رقابتي در بازار هاي خارجي ، خودرو رانا علاوه بر  استاندارد هاي روز اروپا جايگاه بسيار مطلوبي در رده بندي ايمني درميان خودرو هاي  همكلاس بر مبناي معيار EUroNCAP 3 ستاره براساس سطح ايمني تعريف شده براي سرنشينان  و عابر پياده دارد.
 با طراحي و توسعه بخش عمده اي از زير مجموعه هاي پلتفرمي ،  خودرو ايكس دوازده برروي پلتفرمي با مالكيت معنوي شركت ايران خودرو به بازار عرضه  خواهد شد.
 دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو با تنوع گسترده در موتورهاي 6/1  ليتري بنزيني و 7/1 ليتري (موتور ملي پايه گازسوز )و تجهيزات جانبي ارائه مي شود  بطوريكه مشتريان ، امكان انتخاب مدل هاي متنوعي از اين خودرو را دارند . اين محصول  در انتهاي سال 1388 روانه بازار هاي داخلي و خارجي خواهد شد.
 تيراژ نهايي توليد  خودرو رانا ، سالانه 150 هزار دستگاه است و در بازاز داخلي اين محصول بدون محدويت  عرضه خواهد شد ضمن آنكه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده ، 25 درصد تيراژ توليد اين  خودرو روانه بازارهاي خارجي خواهد شد.
 
 * حاشيه نگاري مراسم رونمايي رانا
 
 * هرچند اين مراسم در سالن كنفرانس ساپكو كه گنجايش حدود 600 نفر را  داراست، برگزار شد اما استقبال خودجوش كاركنان ايران خودرو باعث شد تا حدود 400 نفر  نيز بصورت سرپايي نظاره گر مراسم باشند تا آنجا كه ديگر جايگاهي براي خبرنگاران  باقي نماند و برخي از نمايندگان رسانه ها، خبرهاي مراسم را بصورت نشسته بر روي زمين  پوشش دادند.
 
 * زماني كه مجري برنامه از منطقي خواست تا براي سخنراني به روي  سن برود حاضرين در مراسم كه اكثر آنها را كاركنان آبي پوش ايران خودرو تشكيل مي  دادند با تشويقهاي پي در پي خود از منطقي استقبال كردند.
 
 * بر اساس اعلام  قبلي قرار بود مراسم رونمايي از رانا در ساعت 10 آغاز شود كه اين مراسم با يك ساعت  تاخير برگزار شد و با حضور وزير صنايع، منطقي و نجم الدين در سالن ، ظاهرا زماني  براي روبوسي عيدانه مسئولان حاضر در سالن فراهم شد!
 
 * بذرپاش آخرين مقام  مسئولي بود كه در لحظات نخست شروع مراسم در سالن حاضر شد و برعكس ديد و بازديد گرم  بقيه مسئولين تنها به يك سلام كلي به رديف اول سالن اكتفا كرد و نشست تا در زمان  مناسبتري در پايان مراسم به احوال پرسي با حاضرين بپردازد.
 
 * پيش از  رونمايي رانا مديران و كاركنان ايران خودرو با اهداي لوح تقدير به منطقي از زحمات  وي در زمان مديريتش در ايران خودرو تشكر كردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	برچسب برای این موضوع
	
	
	
		
		
			
				 مجوز های ارسال و ویرایش
				مجوز های ارسال و ویرایش
			
			
				
	
		- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما  strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-  
قوانین انجمن
 
			 
		 
	 
 
  
 
	
	