تونل برفي نروژ با طول 5/24 كيلومتر نه تنها در زمره طولاني‌ترين تونل‌هاي دنيا به شمار مي‌آيد، بلكه از نظر امنيتي نيز در دنيا منحصربه‌فرد است.



جاده برفي در نروژ با 5/24 كيلومتر طول، طولاني‌ترين و امن‌ترين جاده تونلي دنيا محسوب مي‌شود.
27 نوامبر سال 2000 روزي خاص در تاريخچه جاده‌هاي تونلي دنيا محسوب مي‌شود. در اين روز پادشاه نروژ طولاني‌ترين جاده تونلي دنيا را كه بين لاردال و آئورلند كشيده شده بود، افتتاح كرد. پادشاه نروژ و اطرافيانش اولين كساني بودند كه از اين جاده تونلي عبور كردند.
تونل لاردال ظرف 5 سال با هزينه‌اي معادل 125 ميليون دلار ساخته شد. اين تونل خط ارتباطي اصلي بين برگن و اسلو در شرق نروژ و گذرگاه زمستاني اين منطقه محسوب مي‌شود. ارتفاع كوه‌هاي اطراف اين تونل به 1809 متر مي‌رسد به همين دليل اين جاده زمستاني، جاده برفي هم ناميده مي‌شود كه فقط براي چند ماه در طول زمستان براي تردد خودروها باز است. اين تونل با طول 5/24 كيلومتر نه تنها در زمره طولاني‌ترين تونل‌هاي دنيا به شمار مي‌آيد، بلكه از نظر امنيتي نيز در دنيا منحصربه‌فرد است (دومين تونل طولاني جهان با 92/16 كيلومتر با نام سنت گتارد در سوييس واقع است)
در ساخت اين تونل نخست تونلي به طول 1/2 كيلومتر مجاور اين تونل ساخته شد كه اين امر امكان حفاري از چهار طرف را براي كارگران فراهم ساخت كه در نهايت منجر به كوتاه شدن زمان ساخت و تسهيل در جابه‌جايي صخره‌هاي حفاري شده به نقطه‌اي مطمئن شد.
كيفيت بالاي هواي اين تونل كه با به كارگيري سيستم‌هاي قوي تهويه و تصفيه هوا محقق شده است از ديگر امتيازات آن محسوب مي‌شود. هواكش‌هاي بزرگ هوا را از ورودي‌ها مي‌كشند و هواي آلوده هم از طريق سيستم تهويه به تونل مجاور منتقل و خارج مي‌شود.
تونل لاردال اولين تونل دنيا محسوب مي شود كه مجهز به دستگاه تصفيه‌كننده هواست اين دستگاه كه در حفره‌اي به عمق 100 متر از 5/9 كيلومتري آئورلاند جا داده شده‌اند، گرد و غبار و دي‌اكسيد نيتروژن هواي تونل را جذب كرده و توسط دو هواكش بزرگ و يك ***** الكترواستاتيك هواي آلوده را جابه‌جا و تصفيه مي كنند.
براي استحكام سقف و ديوارهاي تونل از 200 هزار تير فولادي به ارتفاع 5 متر و 35 هزار مترمربع بتن استفاده شده است. همچنين براي پيشگيري از رانندگي بيش از 20 دقيقه در طول اين تونل، مسير آن از چهار قسمت 6 كيلومتري تشكيل شده است.
توجه خاصي به نور درون تونل نيز قابل تامل است به طوري كه درون هتل نور سفيد به كار رفته اما در قسمت‌هاي تفكيك‌شده آن نور آبي و زرد استفاده شده است. اين باعث مي‌شود رانندگي كه در طول اين تونل رانندگي مي‌كنند احساس كنند كه در هر 6 كيلومتر در زير نوروز رانندگي مي‌كنند.
نورهاي طلايي رنگي كه در كف اين تونل به كار رفته هم حالت نور خوشيد را ايجاد مي‌كند براي پيشگيري از خواب‌آلودگي رانندگان را مكان وقوع تصادف در تونل نوارهاي صداداري در هر دو مسير تونل نصب شده است.
نصب تلفن‌هاي امداد با نشان sos در هر 250 متر ،قرار دادن كپسول‌هاي خاموش‌كننده آتش در هر 125 متر ،وجود چراغ‌ها و علايمي كه در صورت اشغال بودن تلفن‌هاي امداد پيغام مي‌دهند ،ايجاد 15 محل توقف براي اتوبوس‌ها و تريلرهاي كوچك ،استقرار سه محل امدادرساني در هر 500 متر ،وجود تلفن كابلي امداد براي پليس، آتش‌نشاني و بيمارستان ،امكان انتقال اطلاعات با مراكز امنيتي در لاردال و برگن ،سيم‌كشي ويژه براي استفاده از راديو و تلفن‌هاي همراه در تونل و امكان تصويربرداري و عكاسي و محاسبه تعداد وسايل نقليه ورودي و خروجي از تونل از مهمترين اقداماتي است كه براي افزايش امنيت در اين تونل برفي انجام شده است.
سالانه هزاران گردشگر و پژوهشگر از سراسر دنيا براي تحقيق تماشا يا تجربه منحصربه‌فرد رانندگي در اين تونل استثنايي به اين منطقه سفر مي‌كنند.