مصرف مولتی ویتامین به زنان کمک می‌کند از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کنند.
دکتر سوزان روتیانن از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد در این باره گفت: البته مصرف مولتی‌ویتامین در زنانی که دچار بیماری‌های قلبی شده‌اند تاثیری زیادی نخواهد داشت.

به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند در کل سالم‌تر هستند. آن‌ها معمولا کم‌تر سیگار می‌کشند، فعالیت بدنی بیش‌تری دارند و رژیم غذایی سالم‌تری را انتخاب می‌کنند. حتی اگر این موارد را در نظر بگیریم باز هم نمی‌توان از تاثیر مستقیم مصرف مولتی‌ویتامین بر سلامت زنان چشم پوشی کنیم. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی به طور مرتب مولتی ویتامین مصرف می‌کنند.

در کشورهای صنعتی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها بسیار گسترده است. اگرچه به طور کلی بسیاری از انسان‌ها معتقدند مصرف مولتی‌ویتامین‌ها از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند، اما هنوز شواهد کافی برای اثبات این مدعا وجود ندارد.

برای بررسی رابطه بین مصرف ویتامین و پیشگیری از بیماری‌های قلبی در زنان روتیانن مطالعه‌ای را روی 31 هزار و 671 زن که سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی را نداشند و 2 هزار 262 زن که به بیماری‌های قلبی دچار شده بودند انجام دادند. این زنان بین 49 تا 83 سال سن داشتند و تقریبا 60 درصد از هر دو گروه از مکمل‌ها استفاده می‌کردند.

این تحقیقات نشان داد زنانی که از مولتی‌ویتامین و دیگر مکمل‌ها استفاده می‌کنند با احتمال 27 درصد کم‌تر به حمله قلبی دچار می‌شند. اما در زنانی که دچار بیماری‌های قلبی هستند میزان پیشگیری از حمله قلبی بر اثر خوردن مکمل‌ها فقط 14 درصد است.

به این ترتیب می‌توان گفت زنانی که دچار بیماری‌های قلبی نشده اند در صورت مصرف مکمل های غذایی با احتمال کم‌تری دچار حمله قلبی می‌شوند، اما تاثیر مکمل‌ها در زنانی که سابقه بیماری‌های قلبی دارند بسیار کم‌تر است.