-
نكات كاربردي Seo (بهينه سازي جستجو) برای طراحان وب
1. SEO تنها یک business آنلاین و یک Package اضافی ارائه شده توسط خدمات hosting نیست. برای یک طراح وب و برنامه نویس در دنیای وب، بهینه سازی پروژه تحت وب جهت موتورهای جستجو امری حیاتی است.
2. چنانچه یک سایت برای اصول و قوانین SEO مساعد نباشد، به احتمال زیاد مقدار زیادی پتانسیل و ترافیک خود را ناآگاهانه از دست خواهد داد.
بخاطر داشته باشید سایت شما علاوه بر تایپ مستقیم آدرس آن و لینک هایی که در سایت های دیگر به آن داده شده است. فقط از طریق جستجوی افراد در موتورهای جستجو قابل دسترسی، معرفی و فهرست بندی است.
-
3. کسب Ranking بالا برای یک سایت فواید زیادی در برخواهد داشت. برای مثال در یک سایت که بطور متوسط در روز 14000 بیننده دارد، براساس آمار 45% تا 60% ترافیک همین سایت بوسیله موتورهای جستجو ایجاد شده است. (پس داشتن Rank بالاتر یعنی شانس قرار گرفتن در صفحات ابتدایی موتورهای جستجو)
چنانچه سایت فاقد ورودیهایی از طریق موتورهای جستجو باشد بسیاری از ویزیتورهای روزانه را از دست خواهد داد. بعبارتی دیگر، ریسک از دست دادن پتانسیل موجود در جهت بدست آوردن تعداد ویزیتور بیشتر.
4. SEO برای خدمات وب، حکم ارزش افزوده یا Value–added را دارد. یک برنامه نویس و طراح وب، میتواند از مهارتهای خود در زمینه SEO بعنوان یک سرویس تخصصی، مکمل و دارای ارزش افزوده برای خدمات وب بهره مالی ببرد.
بدیهی است که منظور از نرخ - Rank - بالای هر صفحه در موتورهای جستجو، بیشتر دیده شدن و کشاندن تعداد ویزیتور زیادتری به آن سایت است ، یعنی همان هدف اصلی هر سایت و موضوع اصلی مبحث SEO یا بهینه سازی موتور جستجو .
-
اصول کلی : موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
نخست باید بدانیم که موتورهای جستجو مبتنی بر روبوت های خزنده در صفحات چگونه کار می کنند. چگونه در اجزای صفحات پیشرفته و اصطلاحا در آن واکاری می کنند. (با این توضیح که هم Google و هم Yahoo در این دست موتورهای جستجو قرار می گیرند).
هر موتور جستجو بمنظور دسترسی، واکاوی و اصطلاحا خزیدن در صفحات وب دارای یک برنامه خودکار بنام "web spider" است. اصلی ترین هدف spider ، خزیدن در صفحات وب، خواندن آنها ، جمع آوری مطالب و تعقیب کردن لینکهاست. (هم لینک های داخلی و هم لینک های خارجی). سپس spider اطلاعات جمع آوری شده را به بانک اطلاعات موتور جستجو باز پس می فرستد تا به اصطلاح فهرست بندی -index- شود.
هر بار که فرد جستجوگر، کلمات مورد نظر خود را در کادر جستجوی موتور جستجو وارد می کند، کار موتور جستجو یافتن بهترین- نزدیکترین نتیجه ی موجود، واقع در فهرست خود است.
اما سوال اینست که موتور جستجو چگونه و بر چه اساسی نتایج جستجو شده شما را پیدا می کند و معیارهای مهم و کلیدی آن چیست؟
در نگاه کلی، پاسخ این سوال به الگوریتمی برمی گردد که هر موتور جستجو بکار می برد. خود این الگوریتم نیز مجموعه ای از فاکتورهائیست که مشخص می کند که صفحه ی واکاری شده، شامل و نزدیک به عبارات جستجو شده هست یا خیر ؟
بدیهی است که هر چه معیارهای موتور جستجو با محتویات هر صفحه ی واکاوی شده، بیشتر Match باشد، احتمال قرار گرفتن آن صفحه در نتایج ابتدایی بازگردانده شده بیشتر است.
-
نقش شما بعنوان یک بهینه گر صفحات در موتورهای جستجو
هر موتور جستجو گر دارای الگوریتم خاص خود برای نرخ دهی (Ranking) صفحات وب است. آشنایی با فاکتورهای اصلی تاثیر گذار در این الگوریتم ها، تاثیر مستقیمی در رده بندی صفحه – سایت و نتایج پرس و جو شده دارد، و این دقیقا همان نقش اصلی متخصصین SEO است.
بطور کلی بایستی در تکنیک های مربوطه به SEO به دو جنبه ی Off-site و On-site توجه داشت.
1. On-site SEO : متدها و تکنیک هایی است که شما در سایت انجام می دهید. از قبیل روش نوشتن HTML و توجه به استانداردها، کلمات کلیدی ، لینک های درون سایت، چیدمان درون سایت و ...
2. Off-site SEO : مواردی هستند که کنترل بسیار کمتری بر روی آنها وجود دارد، از قبیل چگونگی و تعداد لینک های خارجی که به صفحات سایت شما وارد و داده می شود.
هدف اصلی این نوشته آن جنبه های On-site است که در کنترل شما یا بعبارتی، طراح – برنامه نویس سایت است. واضح است اگر طراح – برنامه نویس سایت، کار خود را به درستی انجام دهد و سایت طراحی شده زیبا و استاندارد می باشد و نیز مطالب سایت در زمینه خود معتبر می باشد. باز خورد گرفتن و فهرست شدن سایت بیشتر و بهتر بوده و این همان جنبه ی Off-site خواهد بود.
-
متداولترین اشتباهاتی که طراحان – برنامه نویسان در زمینه ی SEO مرتکب می شوند
1- صفحات Splash
هنگامیکه صفحه ی ورودی یا Home page یک سایت در برگیرنده یک بنر بزرگ گرافیکی شامل انواع و ارقام متنهای خوش آمد گویی و ... است و ویزیتور مجبور است یک یا چند کلیک اضافه تحت عناوین «برای ورود به سایت اینجا را کلیک کنید» یا «لینک ورود به سایت» و مواردی از این دست را اجرا نماید، پتانسیل بازگشت ویزیتور به سایت در همان ابتدایی کار به مقدار زیادی از دست خواهد رفت.
بدترین حالت هنگامی روی می دهد که در ورودی سایت، گرافیک یا انیمیشن "فلش" قرار گرفته که شامل لینک ورود یا enter در آن، در intro فلش است و دسترسی روبوتهای موتور جستجوها را به آن عملا غیر ممکن می سازد.
البته اگر به موتورهای جستجو اهمیتی داده نشود این تکنیک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
حقیقت آن است که صفحه اصلی هر سایت، معمولا بیشترین ویزیتور را داشته، بالاترین Rank را بهمراه دارد و توسط روبوتهای موتورهای جستجو بیشتر مورد دسترسی قرار می گیرد.
صفحات داخلی هر سایتی، بدون لینک دهی مناسب از طریق صفحه اصلی موجب آن می شود که spider موتور جستجو بدرستی نتواند آن صفحات را در بانک اطلاعاتی خود فهرست بندی و ارزش گذاری کند. صفحه ی اصلی هر سایتی، حداقل بایستی شامل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت و لینک به صفحات مهمتر و کاربردی داخلی آن سایت باشد.
-
2- منوهای فلشی که قابل دستیابی توسط موتورهای جستجو نمی باشند
استفاده از منوهای فلش همراه با افکت های چشم نواز و متحرک در سیستم Navigation سایت، گرچه ممکن است زیبا و هیجان انگیز باشد، اما این تکنیک عملا بررسی و فهرست بندی توسط روبوت موتورهای جستجو را مختل کرده و عناوین و لینک های بکار برده شده در آن هیچگاه مورد بررسی و بالطبع صفحاتی که به آنها لینک داده شده مورد ارزش گذاری و فهرست بندی قرار نخواهد گرفت.
-
3- محتویات تصویری و متحرک (Image and Flash content)
بایددر نظر داشت که spider موتورهای جستجو نمی توانند متون بکار برده شده در تصاویر گرافیکی و فلش را بخوانند. روبوت موتور جستجو مانند یک مرورگر متنی، که فقط متن ها را مورد ارزیابی و ارزش گذاری قرار می دهد، عمل می کنند. بنابراین، قراردادن کل یک وب سایت در فایلهای فلش و گرافیکی، اشتباهی بزرگ در طراحی صفحات محسوب می شود.
-
4- استفاده بیش از حد Ajax
بسیاری از برنامه نویسان وب تلاش می کنند با استفاده بیش از حد از تکنولوژی Ajax، مخصوصا در سیستم Navigation سایت، ویزیتورها را تحت تاثیر قرار می دهند، اما این امر یکی از بزرگترین اشتباهات SEO محسوب می شود. توجه داشته باشید چون محتوی Ajax بصورت داینامیک Load می شوند، این محتوی، توسط spider موتورهای جستجو قابل رهگیری و فهرست بندی نخواهند بود. نکته ی دیگر آنکه چون آدرس – URL – در قسمت هائی که از Ajax استفاده شده است، تغییر نمی کند، ویزیتور نمی تواند از این دست محتوی صفحات را برای بازدید دوستان بفرستد.
-
5- نسخه گذاری قالب (theme) طراحی
بدلایلی برخی از طراحان وب دوست دارند که نسخه های طراحی شده سایت را، به ترتیب در زیر شاخه هایی از ریشه سایت قرار دهند (بعنوان مثال
domain.com/v2 , v3 , v4) و صفحه اصلی (Homepage) را هر از چندگاهی، به این زیر شاخه ها ارجاع دهند. تغییر مکان ثابت ریشه ی سایت موجب از دست رفتن لینک های ورودی دیگران به سایت و نیز واگرایی و عدم Rank مناسب برای صفحات سایت می شود.
-
6. متن «کلیک کنید» در لینک به صفحات
در بسیاری از مواقع عبارات «کلیک کنید» ، «بیشتر» ، «ادامه» در متن بکار گرفته شده لینک ها به صفحات آمده است. این می تواند برای دسته بندی عبارات فوق Rank بالایی در موتورهای جستجو کند!، اما اگر منظور شما آنست که به موتور جستجو بگوئید که کدام صفحه، برای یک موضوع خاص در سایت اهمیت بیشتری دارد و شامل کل مطلب آن موضوع است، می توانید عبارت موضوع صفحه را بعنوان متن لینک به آن صفحه بکار ببرید.
مثلا اگر می خواهید به یک صفحه از وبلاگتان لینک دهید، که شامل کل متن یک نوشته باشد بجای استفاده از لینک با واژه های از قبیل «بیشتر» ، «ادامه» یا «متن کامل را بخوانید» بایستی از عنوان آن مطلب و اضافه کردن کلمه ی «ادامه» به ابتدای آن و یا عبارت «متن کامل» با اضافه عنوان مطلب در متن لینک به آن صفحه استفاده کنید.
هشدار : استفاده پر شمار از تکنیک بالا می تواند نتیجه ی معکوس داشته باشد، بدین معنی که اگر بخواهید در هر صفحه ی از وب سایت و به کرات به مطلب موجود در سایت لینک دهید، ممکن است روبوت موتور جستجو آنرا به عنوان اسپم –spam- تشخیص داده و از فهرست بندی و ارزش گذاری آن صرف نظر کند.
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن