وي با بيان اينكه دانشجويان استعداد درخشان مي‌توانند براي حل مشكلات به ما راه حل پيشنهاد دهند، اظهاركرد: آيين نامه‌هاي متعددي در زمينه استعدادهاي درخشان وجود دارد و هر چند كه وضعيت ما در زمينه استعدادهاي درخشان خوب است اما وضعيت ايده آلي نيست، بنابراين تقاضا مي‌شود كه دانشجويان پيشنهادات خود را با مستندات به صورت مكتوب به دفتر بنده يا معاونت آموزشي ارسال كنند تا در جهت بهبود وضعيت قدم برداشته شود.


وزير بهداشت، درمان وآموزش پزشكي با تاكيد بر تشكيل كميته دانشجويي براي دانشجويان استعدادهاي درخشان از آنان درخواست كرد كه پيشنهادات خود را با مستندات به صورت مكتوب ارائه دهند.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در گردهمايي دانشجويان استعدادهاي درخشان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور با اشاره به اهداف بنياد نخبگان به جمع‌آوري دانشجويان نخبه و برتر، افزود: در سال 81 شايد هيچ نخبه‌اي شناسايي نشده بود ولي امسال اين استعدادها شكوفا شده است.
وي با بيان اينكه دانشجويان استعداد درخشان مي‌توانند براي حل مشكلات به ما راه حل پيشنهاد دهند، اظهاركرد: آيين نامه‌هاي متعددي در زمينه استعدادهاي درخشان وجود دارد و هر چند كه وضعيت ما در زمينه استعدادهاي درخشان خوب است اما وضعيت ايده آلي نيست، بنابراين تقاضا مي‌شود كه دانشجويان پيشنهادات خود را با مستندات به صورت مكتوب به دفتر بنده يا معاونت آموزشي ارسال كنند تا در جهت بهبود وضعيت قدم برداشته شود.
وي با اشاره به پيشنهاد يكي از دانشجويان مبني برايجاد كميته دانشجويي گفت: از معاونت آموزشي خواستار شده‌ام تا كميته دانشجويي زير مجموعه وزارت بهداشت به عنوان كميته مشورتي راه اندازي شود و در صورتي كه به اين نتيجه رسيديم كه آيين‌نامه‌اي نياز به بازنگري دارد، بازنگري انجام خواهد شد.
دستجردي با تاكيد بر اينكه اميد است بتوان از ذهن فعال دانشجويان استعداد درخشان استفاده شود، خاطر نشان كرد: در بعضي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ، دانشجويان آموزش‌هاي عمومي را بر عهده گرفته‌اند كه اين مايه افتخار ماست.
وزير بهداشت با اشاره به انتقاد يكي از دانشجويان مبني بر در نظر گرفتن شرط معدل براي معيار استعداد درخشان، تصريح كرد: براي شما كه جزو دانشجويان استعدادهاي درخشان هستيد، كسب نمره بالا كاري ندارد و اگر اين نمره را كسب نكنيد به خودتان جفا كرديد.

برخي افراد از بخشنامه‌هاي تسهيلات استعدادهاي درخشان سوء استفاده مي‌كنند
وزير بهداشت با بيان اينكه گاهي اوقات برخي از افراد بخشنامه‌هاي تسهيلات استعدادهاي درخشان را مورد سوء استفاده قرار مي‌دهند، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال برخي از افراد از تسهيلات سربازي استعدادهاي درخشان استفاده مي‌كنند و به جاي گذراندن خدمت در عرصه پژوهشي فعاليت مي‌كنند كه البته هيچ كاري از آنان ديده نمي‌شود و فقط آنان فرصت پيدا مي‌كنند كه براي ورود به دوره دستياري مطالعه كنند.
دستجردي در ادامه تعداد نخبگان وزارت بهداشت را شش هزار و 100 نخبه دانست و ضمن تاكيد بر اينكه آموزش براي ما بسيار جدي است، گفت: اينكه وزن زيادي براي امور پژوهشي در آيين نامه‌ها در نظر گرفته شود، اشتباه است، چرا كه ركن اصلي آموزش است.

با دانشگاه‌هاي فاقد استاندارهاي لازم برخورد مي‌شود
وي با تاكيد بر انجام رتبه‌بندي دانشگاه‌ها گفت: برنامه ريزي لازم براي رتبه بندي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به ويژه در حوزه آموزشي انجام شده است و اگر دانشگاهي خود را به استانداردهاي ما نرساند برخورد مي‌كنيم.

ابطال آزمون دستياري براي احقاق حقوق داوطلبان بود

برخورد با دانشگاه‌هايي كه آموزش دستياري را به تعويق مي‌اندازند
وزير بهداشت در ادامه با اشاره به صحبت برخي از دانشجويان و انتقاد آنان به ابطال آزمون دستياري گفت: ابطال آزمون دستياري براي احقاق حقوق داوطلباني بود كه براي ورود به اين دوره زحمت كشيده بودند . خوشبختانه آزمون دوم برگزار شد و ظرفيت‌ها نيز افزايش يافت.
وي با اشاره به صحبت يكي از دانشجويان در مورد به تاخير افتادن آغاز دوره آموزش دستياري به دليل محدوديت ظرفيت دانشگاه‌ها، گفت: يك هزار و 900 نفر در اين آزمون پذيرفته شدند كه اين افزايش ظرفيت‌ها با توجه به نيازهاي كشور بود و در اين راستا نيز اعتبارات ميلياردي به دانشگاه‌ها كمك كرده‌ايم تا بتوانند به موقع آموزش پذيرفته شدگان آزمون دستياري امسال را آغاز كنند، بنابراين دانشگاه‌ها حق ندارند با دستياران اين گونه برخورد كنند و دوره آنها را به تعويق بياندازند.
وي افزود: با يكي دو دانشگاهي كه نامبرده شد تماس گرفته و اين دانشجويان از مهر ادامه تحصيل مي‌دهند و بنده گله دارم از اين گونه اتفاقات، بنابراين دانشجويان هر موردي هست را به ما گزارش دهند.
وزير بهداشت با اشاره به بازنگري برنامه آموزش پزشكي عمومي گفت: دو دانشگاه علوم پزشكي در اين عرصه وارد شده‌اند.
وي با تاكيد بر اينكه دانشجويان چشم و گوش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هستند، خاطرنشان كرد: به ويژه شما به دليل استعدادهايتان مي‌توانيد راه حل ارائه دهيد و بر اين اساس بهتر است كه اين كميته دانشجويي تشكيل شود و حتي در اين كميته كارگاهي براي برنامه ريزي پزشكي عمومي ايجاد شود تا در اين زمينه دانشجويان بتوانند به ما كمك كنند.
وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه جايگاه شغلي پزشكان عمومي بسيار مهم است، تصريح كرد: اگر اين موضوع تعريف شود ديگر همه افراد تمايل ندارند كه به دوره‌هاي بعدي وارد شوند. حتي در اين زمينه برنامه‌هايي در نظر گرفته شده است كه از آن جمله مي‌توان به طراحي mph پزشك خانواده اشاره كرد.
وي با تاكيد بر اينكه كليه برنامه‌ها به اين منظور است كه پزشكان توانمند در نظام سلامت داشته باشيم گفت: با برنامه ريزي‌هاي درنظر گرفته شده جهت تقويت كليه دانشگاهها گام بر مي‌داريم.
بررسي امكان استفاده مساوي از تسهيلات رتبه‌هاي برتر كنكور گروه‌هاي رياضي وتجربي در بنياد نخبگان، در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي
وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: از آنجايي كه برخي دانشجويان به اين موضوع انتقاد كردند كه چرا عضويت رتبه‌هاي برتر كنكور در بنياد نخبگان براي گروه آزمايشي رياضي صد نفر اول است ولي براي گروه تجربي 50 نفر اول ، بايد گفت كه اين موضوع مطرح شده تا به صورت مساوي اين دو گروه آزمايشي بتوانند از تسهيلات بنياد برخوردار شوند و اين امر در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد.
وي با تاكيد بر اينكه توجه به علوم پايه مهم ترين اولويت وزارت بهداشت است، خاطرنشان كرد: اگر اين موضوع را ناديده بگيريم رشد و پيشرفت جدي نخواهيم داشت.

هزينه تمام شده دوره آموزشي دندانپزشكي 39 ميليون تومان است
به گزارش ايسنا، دستجردي در ادامه با اشاره به انتقاد دانشجويان به مبلغ زياد وثيقه براي خروج از كشور گفت: وثيقه در نظر گرفته شده بر اساس برآورد هزينه‌هايي بوده است كه يك دانشجو در طول دوره تحصيل از امكانات، وسايل، دوره آموزشي، استاد و غيره استفاده مي‌كند به عنوان مثال در رشته دندانپزشكي حدود 39 ميليون تومان هزينه‌ مي‌شود. بر اين اساس كسي كه بخواهد براي تحصيل خارج شود ما مشكلي نداريم ولي بايد وثيقه 39 ميليون توماني را گرو بگذارد و در صورتي كه برگردد اين مبلغ با سود حاصل از آن به آنان تعلق مي‌گيرد چرا كه ما بايد از اين هزينه‌ها براي تربيت نيروي جايگزين استفاده كنيم.

سهميه استعدادهاي درخشان در مجلس حذف نشده و نگراني وجود ندارد
وزير بهداشت همچنين با اشاره به عدم حذف سهميه استعدادهاي درخشان، گفت: در سال 88 مجلس شوراي اسلامي برخي از سهميه‌ها را چون سهميه زنان و مناطق محروم حذف كرد، ولي سهميه استعدادهاي درخشان از جمله سهميه‌هايي است كه باقي مانده و از اين بابت نگراني وجود ندارد.

برخي تبليغات براي خروج دانشجويان از كشور كاذب است
وزير بهداشت با اشاره به تبليغاتي كه براي خروج از كشور دانشجويان انجام مي‌شود، اظهاركرد: برخي از اين انگيزه‌هايي كه براي خروج نيروهاي انساني تبليغ مي‌شود، كاذب است و وقتي آنها برمي‌گردند سرخورده مي‌شوند و ما مواردي داشته‌ايم كه افرادي پس از چند سال برگشته‌اند و نااميد بوده‌اند.
وي با تاكيد بر اينكه انتخاب مسير آينده شما را رقم مي‌زند، خاطرنشان كرد: اگر كه دانشجويان براي گذراندن دوره‌هاي تكميلي يا آموزش دوره‌هاي جديد تمايل به خروج از كشور داشته باشند و پس از گذراندن دوره برگردند خوب است؛ ولي اگر برنگردند و سرگردان شوند اين امر از بين رفتن و هدر رفتن استعداد آنها هست و فرار مغزها محسوب مي‌شود.
وزير بهداشت با اشاره به انتقاد يكي از دانشجويان به برگزاري دوره‌هاي آموزشي بدون برگزاري آزمايشگاه، گفت: ما نمي‌توانيم آزمايشگاه دوره‌اي را برگزار كنيم؛ چرا كه رشته‌هايي كه نياز به گذراندن واحدهاي آزمايشگاهي دارد بايد آزمايشگاه آنها برگزار شود و در غير اين صورت اگر اين گونه باشد به ما گزارش دهيد آن گروه را تعطيل خواهيم كرد.

در نظر گرفتن سفر حج براي دانشجويان استعدادهاي درخشان پيگيري مي‌شود
دستجردي با اشاره به درخواست دانشجويان به در نظر گرفتن سفر حج براي دانشجويان استعدادهاي درخشان، گفت: اين موضوع را حتما پيگيري مي‌كنيم، چرا كه اگر وزارت بهداشت ثروتمند نيست، اينقدر هم فقير نيست كه نتواند دانشجويان خوب خود را به اين سفر معنوي اعزام كند.
دستجردي با اشاره به انتقاد دانشجويان به هزينه نشدن بودجه‌هاي استعدادهاي درخشان در محل خود گفت: بايد بودجه‌هايي كه به استعدادهاي درخشان تعلق مي گيرد در محل آن خرج شود، در غير اين صورت با آنها برخورد مي‌شود.
وي با اشاره به ادعاي تعدادي از دانشجويان مبني گذراندن برخي واحدهاي درسي دانشجويان واحدهاي بين الملل در پرديس مركزي، اظهاركرد:‌ دانشجويان واحدهاي بين الملل از طريق كنكور وارد اين واحد مي‌شوند و ظرفيت آنان جداي از ظرفيت‌ دانشگاه‌هاي مادر است و حتي در مناطق آزاد و با امكانات جداگانه آنان تحصيل مي‌كنند. اگر گزارشي در اين مورد به ما ارائه شود كه حتي بيمارستان آنان با دانشجويان دانشگاه مادر يكي است، در آن واحد را مي‌بنديم و بر اين موضوع تاكيد داريم.
وي با بيان اينكه ايجاد واحدهاي بين الملل به منظور ايجاد ظرفيت‌هاي جديد است، اظهاركرد: اين واحدها بايد پس از جذب دانشجويان داخلي دانشجويان خارجي را جذب كنند.
وزير بهداشت با اشاره به درخواست دانشجويان به افزايش ظرفيت تسهيلات شركت در آزمون دستياري قبل از گذراندن طرح گفت: در سال 86 براي اولين بار به صد نفر اجازه شركت در آزمون دستياري داده شد، ولي امسال از طريق اين طرح 476 نفر اجازه شركت در آزمون دستياري را داشتند كه حتي بيشترين پذيرفته شدگان ما در اين آزمون استعدادهاي درخشان هستند.
دستجردي با اشاره به تعداد دانشجوياني كه بدون آزمون ارتقاي تحصيلي داشته‌اند، اظهاركرد: در طي دو سال گذشته 84 نفر در دوره كارشناسي و270 نفر در دوره كارشناسي ارشد از اين طريق ارتقاء داشته‌اند.
وي افزود: همچنين تعداد دانشجوياني كه از امتياز 85 درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده براي ورود به دوره استفاده كردند 82 نفر در دوره دستياري پزشكي،10 نفر در دوره دستياري دندانپزشكي، 17 نفر در دوره دكتراي تخصصي و شش نفر در دوره ارشد بودند و همچنين دانشجوياني كه از امتياز90 درصد نمره آخرين فرد براي ورود به دوره استفاده كرده‌اند مي‌توان به 53 نفر در آزمون دستياري پزشكي، 13 نفر در دوره ارشد و 50 نفر در دوره دكتراي تخصصي اشاره كرد.