مدیران نقش کلیدی در سازمان بازی می کنند . محدوده مسولیت آنان از تصمیم گیری تا نوشتن گزارش ها و حضور در جلسه و ترتیب دادن جشن تولدها را دربرمیگیرد . برای درک بهتر وظایف و نقش های مدیریتی می توان مدلهای کلاسیک و معاصر رفتار مدیریتی را بررسی کرد .
توصیف های کلاسیک مدیریت

مدل کلاسیک مدیریت , که توضیح می دهد مدیران چه می کنند , از دهه ۱۹۲۰ برای بیش از ۷۰ سال عمدتا زیر سوال نرفت . هنری فایول ( Henry Fayol ) و دیگر نویسندگان اولیه ابتدا پنج وظیفه کلاسیک مدیران را به شرح زیر معرفی کردند :
۱ – برنامه‌ریزی (پیش‌بینی)
۲ – سازماندهی (تقسیم کار و تفکیک وظایف)
۳هدایت و رهبری (راهنمایی کردن زیردستان و توانایی نفوذ کردن در دل ایشان)
۴ – نظارت و کنترل (ناظر بودن بر اعمال ایشان و اصلاح اشتباهاتشان)

۵ - هماهنگی (برقراری نگرش سیستمی بین کارکنان)
بعدها به این موارد تصمیم گیری هم افزوده شد .
اگر چه این واژه ها در واقع وضایف مدیریتی را شرح می دهند , به عنوان توصیف آنچه مدیران در واقع انجام می دهند رضایت بخش نیست . ما به درک ژرف تری از چگونگی رفتار واقعی مدیران نیاز داریم .