دریانوردی

هدایت و رهبری كشتی و مدیریت نیروی انسانی شاغل بر روی كشتی وظیفه یك مهندس دریانوردی است. به زبان دیگر مهندس دریانوردی مسؤولیت راه‌اندازی كشتی و هدایت آن را بر عهده دارد. به همین دلیل اساتید رشته مهندسی دریا معتقدند كه این رشته را نباید یكی از گرایش‌های مهندسی دریا به شمار آورد چرا كه یك مهندس دریا به عنوان كاپیتان كشتی مسؤولیت راهبری و مدیریت كشتی را بر عهده دارد و حرفه‌اش یك كار فنی یا مهندسی نیست.

دروس دانشجویان گرایش كشتی‌سازی در سه زمینه برق، مكانیك و عمران می‌باشد. واحدهای دانشجویان مهندسی كشتی نیز شامل مكانیك و برق می‌شود چون آنها باید در مورد موتور كشتی اطلاعات دقیقی به دست بیاورند اما دانشجویان دریانوردی با این كه تا حدودی مسایل فنی را می‌خوانند ولی مقدار قابل توجهی از درسهایشان ارتباطی با مسایل فنی ندارد. برای مثال مطالعه آب و هوا، جغرافیا و چگونگی یافتن مسیرها از جمله درسهای این گرایش است كه ارتباطی با دروس رشته‌های مهندسی ندارد.

در این دوره علوم و فنون مربوط به هدایت و اداره امور كشتیها آموزش داده می‌شود و هدف تربیت افراد در حد كارشناسی دریانوردی است طول متوسط این دوره 4 سال است و آموزش این دوره به صورت دروس عملی ، نظری ، كارورزی روی كشتی در دریاست كه ابتدا در دانشگاه سپس روی كشتی و ترم‌ آخر مجددا در دانشكده صورت می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان كارشناس آمادگی و صلاحیت هدایت كشتی‌ها و اداره امور مربوط به شركتهای كشتیرانی را دارا هستند. علاقه‌مندان این رشته باید از سلامتی كامل برخوردار بوده و ناتوانایی‌هایی نظیر كوررنگی كه مانع انجام وظیفه می‌شود، نداشته باشند و نیز مایل به كار و مسافرت در دریاها باشند و این رشته بیشتر برای بورسیه‌های ارگانهای دریایی كشور مناسب است.