کله اسب: طرحی که با نام خودرو همخوانی داشت.
ایران خودرو:اولین نشانه این که در صنعتت خودرو سازی ایران مطرح شد، آرم حک شده برروی پیکام بود.تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب درحال حرکت که این آرم تا زمان توفق تولید پیکان همراه این خودرو بود.پس از توقف تولید پیکان و آغاز تولید سمند، مسئولان ایران خودرو، طراحی آرم جدیدی برای سمند را درمعرض فراخوان عمومی گذاشتند و درنهایت طرح مرحوم استاد مرتضی ممیز که یک کله اسبی زیبا بود به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرارگرفتن بربدنه خودروی سمند برگزیده شد. طرحی که با نام خودرو کاملاً همخوانی داشت.
پیش به سوی بالندگی و توسعه.
پیدا کردن نشان جدید برای سایپا به سالهای دهه 60 بازمی گردد. در آن روزها که محصولات این شرکت هنوز به تنوع امروزی دست نیافته بود، یکی از طراحان برجسته ایران به نام ایراهیم حقیقی آرم سایپا را طراحی کرد.
این آرم به زعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و توسعه را القا می کند که تبدیل به یکی از آشناترین نشانه های صنعتی ایران شده است.
پلنگی به نام جگوار!
درمیان خودروهای انگلیسی، جگوار لوگوی برجسته ای دارد.آنچه ازنام این خودرو برمی آید جگوار نام پلنگ درنده ای است که به دنبال شکار می گردد.
ازکاغذ دیواری تا لوگوی شورولت!
نشان شورولت که شبیه علامت + است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت، موسس این شرکت به پاریس به پاریس باز میگردد، دورانت دراین سفر مجذوب طرح یکی از کاغذهای دیواری شد و چند سال بعد درسال 1913 آن را مینای طراحی لوگوی برخی خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورولت راننده مسابقات عاریت گرفته بود، قرار داد.
سیتروئن، چرخ دنده های صنعتی
علامت رو به بالای سیتروئن، این تصوررا دربیننده به وجود می آورد که آرم سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دوتایی درواقع نماد دنده های چرخ دنده است.
سیزتا: لوگوی افسانه ای!
لوگوی سیزتا به طور آشکار گویای ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سرگرگ به نشانه افسانه قدیمی یتبراست. استفده از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است.
BMW لوگویی به شکل ملخ هواپیما!
نشان شرکت خودرو سازی بی.ام.و اززمانی که این شرکت به تولید موتورهواپیما روی آورد، برگزیده شد.آرم BMW یک ملخ خوش فرم و درحال چرخش هواپیما بوده و رنگ آبی آن یاد آور آسمان است.
آئودی، بی ربط به حلقه های المپیک!
چهار حلقه آئودی برخلاف برخی شایعات، هیچ ارتباطی به حلقه های المپیک ندارد، بلگه نمادی از ادغام چهار شرکت خودرو سازی آلمان درسال 1932 است. این چهار شرکت که د.کا.ووندرو، هورش و آئودی را دربر می گرفتند به دلیل شرایط نامناسب بازار ناچار به ادغام یکدیگر شدند.
بعداز جنگ جهانی دوم، این اتحادیه نام خود را از زبان لاتین که درانگلیس به معنای (می شنوم) است و ازاسم موسس خود اگوسته آئودی گرفته شده، حفظ کرد وتنها حلقه های نشان آن باقی ماند.
فولکس، لوگویی که پنجاه مارک ارزش داشت!
شرکت فولکس واگن درسالهای منتهی به جنگ جهانی دوم، توسط فرانس ریمپیسه در رقابتی درون سازمانی طراحی کرد و به خاطر خلاقیت درنظرگرفته شده درآن 50مارک برنده شده بود، به عنوان لوگوی این شرکت انتخاب شد.لوگوی شرکت فولکس واگن درابندا باچرخ دنده ای که نشان رسمی جبهخ کارگری آلمان بود احاطه شده بود، اما پس ازجنگ جهانی دوم این دنده از لوگو حذف شد.
فراری، نشان خلبانان شجاع!
آرم فراری، درواقع اسب بلند شده برروی دوپا است که نشان خلبانان درجه یک اینتالیایی درجنگ جهانی اول است. لقب(ACE) دربین خلبانان به کسی اطلاق می شود که حداقل پنج فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد.
فرانسیسکو بارگایتی از خلبانان آس ایتالیایی بود که والدینش شرکت فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودرهای مسابقه ای خود قرار دهد.
مرسدس بنز، نشانی از زمین، دریا، آسمان
ستاره سه پر مرسدس بنز، نشان از تسلط آن برزمین ، دریا و آسمان است. سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دورآن بود، اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 میلادی، حلقه ای به دور این نشان اضافه شد.
آرم پورشه، از علامت مزرعه تا نشان سلطنتی!
آرم پورشه، نشان محلی شهر اشتوتگارت آلمان است. دراین نشان، اسب علامت مزرعه اشتاب و شاخه و خطوط مشکی و سرخ نیز بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی ووتمبرگ است.
ولوو، نماد آهنین!
ولوو در زبان لاتین، به معنای (من می گردم) است و دایره پیکان دارنشان قرادادی فولاد است.دایره و پیکان دارنشان قراردادی فولاد است. دایره و پیکان همچنین یاد آور سپر و نیزه مریخ است که نماد شیمیایی برای آهن نیز می باشد.
از:مژگان میرزایی.