ايجاد وقطع ارتباط پدري بين اشيا


ابتدا شي يا اشيا را بعنوان فرزند انتخاب نموده و سپس كليد Shift را نگهداشته وشي پدر را كليك نموده و سپس بترتيب Edit – parent در نوار منو را كليك نموده يا كليد حرف P را نشان مي دهيد تا رابطه پدر و فرزندي بين اشيا ايجاد نماييد.

آنگاه هر تبديلي كه بر شي پدر ايجاد نماييد. در اشيا فرزند نيز اجرا خواهد شد . همچنين براي قطع پيوند رابطه پدرو فرزندي بين اشيا كافي است اشيا را انتخاب نموده و بترتيب Edit – un

parent در نوار منو را كليك كنيد .

تفاوت گروه بندي با رابطه پدري

عمليات parent يك رابطهپدر و فرزندي انفرادي بين اشيا داخل صحنه ايجاد مي كند . ايجاد يك گروه اما منجر به ايجاد يك سلسله مراتب خواهد شد .
هنگاميكه از چند شي يك گروه بسازيد , برنامه Maya يك گره Group transform ايجاد مي كند كه البته رندر نمي شود . نقطه اتكاي اين گروه بطور معمول در نقطه مركزي همه اشيا گروه قرار مي گيرند . اما در حالت ويرايش نقطه اتكا ( كليد Insert ) مي توانيد اين نقطه را جابجا نماييد .
گروه سازي يك رابطه پدر و فرزندي ايجاد مي كند و هر عضو گروه يك رابطه فرزندي با گره گروه ( پدر گروه ) خواهد داشت .
داخل پنجره Out liner نام گروه همواره با يك علامت + سمت چپ آن مشخص مي شود .
اگر
براين علامت كليك كنيد مي توانيد اسامي اعضاي گروه را مشخص نماييد .
آشكار نمودن اشيا

در فصل گذشته روش انتقال نمايش از حالت قاب سيمي به حالت سايه دار (كليدهاي عدد 4 يا 5 ) و تغيير ميزان جزئيات نمايش اشيا از جنس NURBS ( كليدهاي 1 و2 و3 ) را آموختيد . اما گزينه هايي ديگري نيز وجود دارند كه به كمك آنها مي توانيد نمايش اشيا داخل صحنه را بدلخواه سفارشي نماييد .
بعنوان مثال Shading ®Shade options در نوار منو داخل پانل كليك كنيد تا سه گزينه مربوط به تغيير شيوه نمايش اشيا داخل صحنه رامشاهده نماييد. بعنوان مثال گزينه X –ray اشيا را به روش پشت نما نشان مي دهد . يا بترتيب Shading ®interactive shading در نوار منو داخل پنجره ديدگاه را كليك كنيد تا چهار گزينه را مشاهده نماييد . اين گزينه ها نوآوري صحنه بهنگام تبديلات اشيا را تغيير مي دهند.
تمرين : ايجاد , انتخاب , تبديل و تكثير اشيا


1 برنامه Maya 5 را باز كنيد مطمئن شويد كه دكمه Construction history در نوار ابزار فعال باشد . سپس بترتيب Create®nurbs primitives®cube در نوار منو را كليك كنيد تا يك مكعب در نقطه مركزي ايجاد شود .

2 پنجره Channel box را باز كنيد. نام شي منتخب بالاي اين پنجره تحت عنوان NURBS cubel درج شدهاست . بر روي اين نام يكبار كليك نموده و عبارت Door را تايپ كنيد .

3 داخل ديدگاه Persy كليك كنيد تا اين پانل فعال گردد . كليد عدد5 را فشار دهيد .

4- ابزار Scale در كادر ابزار يا كليد ميانبر r را فشار دهيد تا به حالت مقياس دهي شي منتقل شويد . دستگيره سبزرنگ را كليك نموده و بطرف بالا جابجا كنيد . تا داخل پنجره Channel box در فيلد مقابل Scaley كليك نموده و عدد 16 را تايپ نموده و كليد Enter را فشار دهيد .

5 داخل پنجره Channel box بر خصوصيت Scale x كليك كنيد . سپس داخل پنجره ديدگاه دكمه مياني ماوس را كليك نموده و بطرف چپ و راست بكشيد . مقدار Scale x را معادل 8 تنظيم نماييد .

6 در فيلد مقابل Translate x كليك نموده و عدد 4 را تايپ نموده و كليد Enter را فشار دهيد. با همين روش پارامتر Translate را معادل 8 تنظيم نماييد .

7 بترتيب Create ® polygon primitives ®cylinder در نوار منو را كليك كنيد تا يك استوانه با تنظيمات پيش فرض ايجاد نماييد . داخل پنجره Channel box بر نام پيش فرض اين شي يعني Pcylinder 1 كليك نموده و نام Knocker – stub را تايپ كنيد . كليد Enter را فشار دهيد . زير قسمت Inputs داخل همين پنجره بر عبارت Poly cylinder 1 كليك كنيد تا پنج پارامتر ساخت اين شي شامل Radius ( شعاع ) و Height ( ارتفاع ) و سه تنظيمات Subdivision آشكار شوند .پارامتر Radius را معادل 25/0 و پارامتر Height را معادل 5/0 نماييد .

8 سپس بايد مكان استوانه را تغيير دهيد . دكمه ابزار Move را فعال نموده و استوانه را جابجا كنيد نا عمود بر درب باشد . مي توانيد بجاي جابجايي به روش دستي از پارامترهاي داخل پنجره

Channel box استفاده نماييد .
Translate x = 4
Translate y = 12
Translate z = 0.75
Rotate x = 90

9 يك دونات ايجاد نماييد . بترتيب Create®nurbs primitives ®torus در نوار منو را كليك كنيد تايك دونات با تنظيمات پيش فرض ايجاد نماييد .
داخل Channel box نام اين شي را به Knocker تغيير دهيد . داخل پنجره Channel box زير قسمت Inputs بر عبارت Make nurb torus 1 كليك كنيد تا پارامترهاي ساخت اين شي را مشاهده نماييد .

پارامتر Height ratio را معادل 1/0 تنظيم نماييد . سپس در قسمت بالاي پنجره Channel box پارامترهاي زير را تنظيم نماييد :
Translate x = 4
Translate y = 11
Translate z = 0.75
Rotate x = 90

كليد فاصله خالي را فشار دهيد تا به نماي چهار ديدگاه منتقل شويد . داخل يكي از ديدگاهها كليك راست نموده تا فعال شوند و كليد Alt را نگه داشته و دكمه هاي چپ و راست ومياني ماوس را كليك نموده تا نماهاي گوناگون از صحنه را مشاهده نماييد .

__________________
ادامه دارد...