آشنایی با محیط برنامه نویسی دلفی - ارائه شده توسط مسعود اقالیمی

دلفی با ويژگيهای متعددی چون روند شی گرايی و مبتنی بر فرم، كامپايلر فوق العاده سريع، پشتيبانی از تكنولوژيهای روز برنامه نويسی دنيا، پشتيبانی عالی از بانكهای اطلاعاتی و . . . طرفداران بسياری پيدا كرده است. تا آنجا كه بسياری به حق آن را سريعترين محيط برنامه نويسی توليد برنامه های كاربردی تحت ويندوز می دانند.

در دنيای اينترنت منابع بسيار زيادی حتی به زبان فارسی برای دلفی وجود دارد. هدف ما در اين وب سایت اين است كه دانسته های خود و شما دوستان را به صورت منظم و دسته بندی شده و حد الامكان به صورت كامل در اختيار عزبزان قرار دهیم.

دلفی يك ابزار بسيار ايده آل است. اما دارای محيط برنامه نويسی بسيار پيچيده ای است كه عناصر بسيار زيادی در آن مطرح هستند. لذا ابتدا محيط اصلی نرم افزار را بررسی مي کنیم:



Form Designer:

يك ابزار ويژوال برای قرار دادن اجزاء ساخت بر روی فرمهاست. در اين ابزار می توان هر يك از اجزاء ساخت را مستقيما با ماوس انتخاب كرد. زماني كه يك شیء كنترلی بسيار كوچك است يا در پشت يك شیء كنترلی ديگر قرار دارد، می توانيم از Object Inspector يا Object Treeview استفاده كنيم.



Object Inspector:

برای اينكه خصوصيات اجزای ساخت يك فرم را در زمان طراحی ببينيم و يا تغيير دهيم از این قسمت استفاده می كنيم. فهرست بالای Object Inspector كه يك منوی كشويی است نوع شیء رانشان می دهد، و امكان انتخاب اجزاي ديگر را فراهم می كند. اگر بر روي Object Inspector راست كليك كنيم از طريق گزينه Arrange می توانيم نوع طبقه بندی خصوصيات اجزا ساخت را تغيير دهيم.



Object Treeview:

تمام اجزای ساخت و اشياء يك فرم را به صورت يك درخت نشان می دهد، و رابطه های آنها را به تصوير می كشد. آشكارترين اين روابط رابطه "والد - فرزند" است. علاوه بر آن روابطی چون "ساخت - جزء زير ساخت"، "مجموعه - عنصر" و روابط خاصی چون "Datasource/Dataset" را نشان می دهد. می توانيم محتوای Object Treeview را برای مستند سازی (Documentation) برنامه چاپ كنيم. براي اينكار پنجره را انتخاب و از فرمان File → Print استفاده می كنيم.



Source Viewer:

اين قسمت ويراستار كد است، كه كدهای خود را بايد از اين قسمت وارد و يا حذف كنيم. هر Unit كه به برنامه اضافه می شود يك تب به اين صفحه اضافه می شود. با كشيدن و رها كردن تب های نشان دهنده نام Unit ها می توانيم ترتيب آنها را تغيير دهيم. با راست كليك روی اين پنجره و انتخاب Properties پنجره Editor Properties ظاهر می شود كه می توان تنظيمات ويراستار را بر اساس آن انجام داد.



‍Code Explorer:

اين پنجره - كه عموما در يك طرف ويراستار قرار دارد - فهرست تمام متغيرها، انواع داده ها و توابع تعريف شده در يك Unit را به همراه ساير Unit هاي موزد استفاده در عبارات USES را نمايش می دهد. برای انواع داده های مركبی مانند كلاسها اطلاعات كاملی چون فهرست فيلدها، خصوصيات و متد ها نمايش داده می شود.



‍Component Pallet:

براي انتخاب اجزاء ساختی كه می خواهيم به برنامه بيفزاييم مورد استفاده قرار می گيرد. پالت Component زبانه های زيادی دارد كه در آينده درباره آنها صحبت خواهيم كرد. با استفاده از زبانه Pallet واقع در Tools → Environment Option می توانيم نمايش اين اجزا ساخت را تنظيم كنيم.