-
مدير بازنشسته
..صادرات کالا..
مجوزهای صادرات :
کالاهای صادراتی بر حسب مجوز صدور به سه گروه تقسیم می شوند .
۱-کالای مجاز :
کالائی است که صدور آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد . منظور از ( ضوابط ) آن دسته ترتیباتی است که رعایت آن برای صادرات پاره ای از کالاها قانوناً ضروری است مانند ضوابط استاندارد ، گواهی بهداشت انسانی ، دامی ، نباتی
۲-کالای مشروط :
کالائی است که صدور آن با کسب مجوز امکان پذیر است . پس از اعلام نظر موافق وزارتخانه های ذیربط که اصطلاحاً ( موافقت کلی ) نامیده می شود ، و پس از ابلاغ آن به گمرک توسط وزارت بازرگانی برای صدور کالاهای موضوع موافقت کلی ، نیازی به مراجعه متقاضی به وزارتخانه یا سازمان مربوط و اخذ مجوز موردی نخواهد بود .
۳-کالاهای ممنوع الصدور
کالائی است که صدور آن به موجب شرع مقدس اسلام ( به اعتبار خرید و فروش یامصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد. دولت می تواند بنا به مقتضیات و شرایط خاص زمانی با رعایت قوانین مربوطه صدور بعضی از کالاها را ممنوع نماید.
گواهی های مرسوم
گواهی بهداشت نباتی
طبق ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات ، فرآورده های نباتی که از ایران به کشورهای خارج صادر می شود بوسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و درصورت سلامت کالا گواهی بهداشت نباتی صادر می شود .
و در صورت عدم تقاضای خریدار این کار انجام نمی گردد .
گواهی بهداشت دامی (گواهی سازمان دامپزشکی )
طبق ماده ۷ قانون دامپزشکی کشور مصوب سال ۱۳۵۰ ورود و صدور هر نوع دام زنده – تخم مرغ نطفه دار – اسپرم دام – فرآورده های خام دامی – داروها ، واکسن ها ، سرم ها و مواد بیولوژیکی ، مواد ضد عفونی ، سموم دام پزشکی ، مواد غذایی متراکم ، مکمل غذای دام و داروهائی که برای ساختن مواد نامبرده موردنیاز است باید با موافقت وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان دامپزشکی کشور ) صورت گیرد .
گواهی استاندارد
در صورتیکه برای صادرات کالاهائی مقررات استاندارد اجباری وضع شده باشد اخذگواهی استاندارد ازموسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ارائه آن به گمرک ضروری است.
گواهی انرژی اتمی
در مواردی که کالای صادراتی مواد غذایی یا انواع قراضه های فلزات و … باشد ارائه گواهی سازمان انرژی اتمی کشور ضروری است .
صورت عدل بندی:
در مواردی که کالاهای وارده بیش از یک بسته و محتویات بسته ها گوناگون و متنوع باشد ، ارایه یک فهرست که محتویات هر بسته ( خالص و با ظرف ) نشان دهد ، ضروری است.
سایر اسناد مورد نیاز برای صادرات
اسنادی که در ذیل نامبرده می شود برای ارائه به گمرک ایران الزامی نیست لکن ممکن است توسط کشور مقصد یا خریدار خارجی مطالبه شو د .
۱- گواهی مبدا :
برای دریافت گواهی مبدا با در دست داشتن فتوکپی اظهار نامه گمرکی و بارنامه کالا به اتاق های بازرگانی وصنایع و معادن مراجعه شود.
۲- کارنه تیر :
کار نه تیر دفتر چه ای است که برای عبور کالا بوسیله کامیون از کشورهای عضو ، بدون بازرسی دقیق و بدون تامین و دریافت حقوق و عوارض گمرکی صادر می شود .
۳- سیاهه خرید :
سیاهه خرید (Invoice ) یا فاکتور صورتحسابی است که درآن تاریخ ، نام و نشانی خریدار و فروشنده ، شماره سفارش یا قرارداد ، تعداد یامقدار ویا شرح کالا ، قیمت واحد ، قیمت کل ،نوع قرارداد وتعرفه گمرکی کالا ذکر شده است .
۴- بارنامه حمل :
بطور کلی بارنامه سند اصلی انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار است و دارای انواع مختلف می باشد مانند بارنامه هوایی – بارنامه دریایی – بارنامه راه آهن –بارنامه سراسری بارنامه زمینی ( کامیون )
۵- گواهی بازرسی :
سندی است که توسط یکی از شرکتهای بازرسی کننده بین المللی صادر و به موجب آن تایید می گردد که کالای حمل شده با کالای ثبت سفارش شده یکسان است .
مراحل صادرات
۱- بازاریابی
۲- کسب مجوز صدور
۳- تعیین قیمت صادراتی توسط کمیسیون نرخ گذاری
۴- صدور پروفرما
۵- تهیه ، تدار ک و بسته بندی
۶- دریافت گواهی بازرسی کالا
۷- صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
۸- عقد قرارداد حمل و بیمه
۹- اظهار کالابه گمرک
۱۰- ارسال کالا
۱۱- دریافت واریز نامه یا گواهی صدور
بازار یابی:
بازاریابی مهمترین قدم در صادرات است ، شناخت بازارهای خارجی وراههای نفوذ به آن ، شناخت هسته های قدرت ، شناخت رقبا در کشور هدف از مهمترین قسمتهاست که نیازمند داشتن اطلاعات از کیفیت کالا ، قیمت ومیزان مصرف در بازار خریدار است .
راههای کسب اطلاعات به منظور ایجاد در ارتباط با خریداران از طرق ذیل امکان پذیر می باشد .
الف- مذاکره مستقیم با خریداران ب – استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی
ج- شرکت در نمایشگاه های بین المللی د – مراجعه به سوابق قبلی معاملات
ه – تماس با نمایندگیهای ایران و سفارتخانه ها و- استعلام از موسسات بین المللی ومراکز ارتباط
لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی به اطلاعات از طریق سایت های اینترنتی سریعترین راه ممکن می باشد .
از مسائل قابل اهمیت درصادرات تبلیغات است که باید متناسب با اخلاقیات ، فرهنگ مصرف خریداران کالا و کشور هدف باشد در غیر اینصورت ممکن است تبلیغات بازتاب منفی در پی داشته باشد .
کسب مجوز صدور
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن