باتوجه به این امر، باید مدیران و معلمانی مبتکر، خلاق و توانمند برای مدارس برگزید تا قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته، زمینه را برای تجلی و بروز استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان فراهم آورند. امروزه شاهد رقابت های فشرده جوامع گوناگون برای دست یابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم.

افراد تیزهوش، خلاق و صاحبان اندیشه های نو، به مثابه گران بهاترین سرمایه ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردارند. انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و خلاقیت و ابتکار است.

آموزش وپرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت فرزندان از یک سو وظیفه فراهم آوردن زمینه رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و همچنین استفاده صحیح و جهت دار از استعدادها و توانایی های افراد را به عنوان امری مهم به عهده دارد که این خود زمینه ساز توسعه همه جانبه کشور (توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و...) است و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند بهره مندی از خلاقیت و نوآوری مدیران، معلمان و دانش آموزان می باشد.


تعریف خلاقیت

«راجرز» خلاقیت را اظهار وجود و استقلال طلبی و حفظ شخصیت انسان می داند.

شاید به جرئت بتوان گفت که جامع ترین تعریف خلاقیت توسط گیلفورد، دانشمند آمریکایی، عرضه شده است. او خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافت های جدید برای مسایل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ) مترادف دانسته است.

بنابراین، خلاقیت یک فرآیند ذهنی است که در فردی معین و در یک زمان مشخص دیده می شود، فرایندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید، اعم از فکر یا چیز نو و متفاوتی تولید می شود. ممکن است تولید جدید و متفاوت، کلامی یا غیرکلامی، عینی یا ذهنی باشد.