خودروها نیز مانند انسان‎ها دارای اصل و نسب هستند. لوگو یا همان آرم، بیانگر اصالت آن خودرو می‎باشد. ولی فلسفه طراحی این لوگوها چیست؟
خودروها نیز مانند انسان‎ها دارای اصل و نسب هستند. لوگو یا همان آرم، بیانگر اصالت آن خودرو می‎باشد. ولی فلسفه طراحی این لوگوها چیست؟ این هفته به سراغ پنج خودروساز معتبر آلمانی رفته‎ایم.
مرسدس بنز

مرسدس نام دختر آقای Emil Jellinek (امیل یلینک) بازرگان اتریشی بود. این نام اسپانیایی است و به معنی “زیبا” می‎باشد. آقای “یلینک” که بعد از مدتی از اعضای هیئت رئیسه شرکت دایملر شد، در سال ۱۹۰۰ نام دختر ده ساله خود را برای تولیدات این شرکت انتخاب کرد. اما درباره ستاره سه پر (و بعضاً چهار پر) که از سال ۱۹۰۹ بر روی محصولات این شرکت نصب شد، روایات زیادی نقل شده است. برخی منابع ادعا می‎کنند، این ستاره نشان خانوادگی آقای یلینک می‎باشد که بر گردن مرسدس نیز بوده است و برخی نیز می‎گویند، نشانه تسلط بر زمین و آسمان و دریاست. در سال ۱۹۲۶ “دایملر” و “بنز” ادغام شدند و بعد از مدتی نام مرسدس بنز متولد شد.

ب‎ام‎و



Bmw کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke (صنایع موتوری بایرن) می‎باشد. این کارخانه در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد و کارش تولید موتور هواپیما بود. با پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ و توقف تولید موتور هواپیما بود که بر اساس قطعنامه ورسای، مشغول تولید موتورسیکلت تا سال ۱۹۲۳ شد و بعد از آن در سال ۱۹۲۸ به تولید خودرو روی آورد. گفته می‎شود لوگوی این کمپانی، تصویر چرخش پره‎های هواپیما می‎باشد و رنگ آبی به‎منزله آسمان و رنگ سفید همان ملخ هواپیما است.

پورشه


کمپانی پورشه توسط Ferdinand Porsche (فردیناد پورشه) در سال ۱۹۳۱، در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس گردید. لوگوی این شرکت که تشکیل شده از تصویر یک اسب، شاخه‎های مشکی رنگ و خطوط مشکی و قرمز می‎باشد، نشان شهر اشتوتگارت و ایالت وورتمبرگ است. در سال مالی ۲۰۱۱، درآمد این شرکت ۱۰,۹۲۸ میلیون یورو بوده است.


فولکس‎واگن

این کمپانی در سال ۱۹۳۷ به دستور “آدولف هیتلر” تاسیس و توسط “فردیناد پورشه” به اوج رسید. هدف هیتلر، ساخت اتومبیل‎های قابل خرید توسط تمام اقشار جامعه بود و از همین جهت “خودروی مردمی” نام گرفت (Volkswagen). لوگوی این شرکت که متشکل از دو حرف V و W است، توسط آقای Franz Reimspiess (فرانتس رایمسپیس) که خود از مهندسان این کمپانی و طراح موتور فولکس‎واگن بیتل بود، طراحی گردید و او برای طراحی این لوگو در آن زمان ۵۰ مارک نیز پاداش گرفت!

آئودی

آقای August Horch (آگوست هوخ) در سال ۱۹۰۹ کمپانی خودروسازی خود را تاسیس کرد. Horch در زبان آلمانی به معنای شنیدن است (Audio در لاتین). گفته می‎شود لوگوی این شرکت که چهار حلقه است، در اصل نماد ادغام چهار شرکت خودروسازی مستقل به نام‎های Audi، DKW، Horch و Wanderer در سال ۱۹۳۲ می‎باشد. لوگوی این شرکت، آخرین بار در سال ۲۰۰۹ مورد بازنگری قرار گرفت. به نظر شما از میان این آرم‎ها، زیباترین لوگو کدام است؟

منبع 1کار