(بخش 1)

فرمت تهيه طرح تجاري

طرح تجاري مورد تأييد مرکز رشد و فن آوري دانشگاه امير کبير بايستي شامل 18 بند به شرح ذيل باشد و در هر بند به پرسشهاي مربوطه پاسخ گفته شود.
1- خلاصه اجرايي:خلاصه اجرايي طرح تجاري مشتمل بر يک تا سه صفحه از عصاره کل طرح مي­باشد.در اين خلاصه بايستي همه عناصر طرح از جمله شرکت, محصولات، بازاريابي و فروش, توسعه, خروج و مالي و ... در آن پوشش داده شود اين خلاصه بايستي کاملاً مستقل از طرح تجاري باشد و ارجاع به قسمت­هاي مختلف طرح، مجاز نيست.
2- تصوير شرکت: دراين قسمت شما به سوالات زير پاسخ مي دهيد:(يک يا دو صفحه)
· نام شرکت شما چيست؟
· آيا شرکت در حال حاضر وجود دارد يا در آينده تشکيل خواهد شد؟
· محل آن در کجاست؟
· شرکت چگونه ثبت شده و سهامداران اصلي آن چه کساني هستند؟
2-1 بيان تاريخچه و فعاليتهاي جاري شرکت: در اين زيربخش بايستي تاريخچه و فعاليتهاي جاري شرکت به تصوير کشيده شود.اگر شرکت شما هنوز تشکيل نشده است, نيازي به نوشتن اين قسمت نداريد.
3- چشم­انداز:چشم انداز بايد ايده­تان را طوري بيان كند كه داراي شور و هيجان باشد.چشم انداز بايد پر محتوا و آرماني باشد.بايد ذهن را تحريك كند و در عين حال از كار شما تصوير واضحي بدهد.اگر نتوانيد در چشم انداز عمق علاقه­تان را منعكس كنيد، ديگران به راحتي مجذوب طرحتان نخواهند شد.بهتر است چشم­انداز را در قالب يک جمله بصورت زير بيان کرد:
رشد يا تبديل (نام شركت) به يك (نوع يا تعريف تجارت) موفق (محلي، منطقه­اي ، ملي، بين المللي) در مدت (زمان مورد نظر) كه به (تعريف مشتريان)، (توصيف كالا و خدمات) را ارائه كند.
4- مأموريت:شرح مأموريت بيان مي­كند كه چرا اين كالا يا خدمات را توليد مي­كنيم يا اصلا چرا اينكار را شروع كرده ايم.بهتر است چشم­انداز را در قالب يک جمله بصورت زير بيان کرد:
مأموريت (نام شركت) فراهم كردن (توصيف كالا وخدمات) براي مشتريان است. اين (توصيف كالا و خدمات) ميتواند (امتياز كالا و خدمات براي مشتري تشريح شود).
5- اهداف:اهداف را به شكل مقاصد ويژه و قابل اندازه­گيري و دستيابي مي­نويسيم. اين اهداف بصورت موردي بيان مي­شود. دسته­بندي اين اهداف بصورت زير است:
· اهداف فروش و بازاريابي
· اهداف مالي
· اهداف پرسنلي
· اهداف توليد
· اهداف تحقيق و توسعه
در هر دسته، بايد شاخص­هاي سنجش آن هدف نيز بيان و بررسي شود.
6- برنامه ها: بوسيله برنامه مي­توان به اهداف رسيد. در برنامه­ريزي، جدول زماني و هزينه­هاي هر پروژه بايستي مشخص شود.
7- معرفي محصولات و خدمات: محصولات و خدمات بايستي بدون در نظر گرفتن اين که مشتري با آن آشنا هست يا نه، توصيف شود. اين قسمت پاسخ به اين سوالات است:
· محصولات و خدمات دقيقاً چه هستند و چه نيستند؟
· چه کسي آنرا مي­خرد و چرا؟
· ويژگي منحصر به فرد آن­ها چيست؟
· مزاياي حاصل از خريد آن­ها چيست؟
· چه کاربردهايي دارد؟
· محصول در کدام مرحله از عمر خود قرار دارد؟
· تمامي مراحل توليد از ابتداي تحقيقات تا توليد انبوه را بصورت يک برنامه زماني نشان دهيد.
8- محصولات جايگزين: در اين زير بخش مشخص مي­نماييد که محصولات جايگزين محصول شما چه هستند و مزاياي رقابتي (قيمت، کيفيت، ...) محصول شما نسبت به آن­ها چيست و بالعکس
9- تحليل صنعت مادر: در اين قسمت بايستي صنعت مادر محصول خود را شناسايي و آن را تحليل کنيد. به عنوان مثال صنعت مادر توليد بيسکويت مي­تواند توليد مواد غذايي باشد.
· صنعتي که ما در آن کار مي­کنيم, چگونه تعريف مي­شود؟
· چگونه اين صنعت تقسيم بندي مي­شود و چگونه هر بخش تعريف مي­شود؟
· روندهاي جاري و توسعه مهم آن چيست؟
· بزرگترين و مهمترين بازيگردانان آن چه کساني هستند؟
· چه مسائلي را تجربه مي­کند؟
· چه پديده­هاي ملي و بين المللي آن را تحت تاثير قرار مي­دهند؟
· پيش بيني رشد آن چقدر است؟
از آنجا که صنعت مورد نظر شما زيرمجموعه صنعت مادر است، با تحليل آن مي­توان آينده صنعت مورد نظر شما را متصور شد.
10- تحليل صنعت خود: در اين قسمت پس از آنکه جايگاه صنعت مادر مشخص گرديد، بايستي جايگاه صنعت خود را در صنعت مادر مشخص کرده و آينده صنعت خود را ترسيم نمائيد. همچنين در اين قسمت بايستي، محصول خود را از نظر تاريخچه تکنولوژي مورد بررسي قرار دهيد و اينکه محصول شما قبلاً با چه تکنولوژِي توليد مي­شده، اکنون چه تکنولوژي آن را توليد مي­کند و در آينده چگونه توليد خواهد شد و آيا تکنولوژي مورد استفاده شما در آينده نيز استفاده خواهد شد و يا احتمال منسوخ شدن آن وجود دارد.