-
فرمت تهيه طرح تجاري
(بخش 1)
فرمت تهيه طرح تجاري
طرح تجاري مورد تأييد مرکز رشد و فن آوري دانشگاه امير کبير بايستي شامل 18 بند به شرح ذيل باشد و در هر بند به پرسشهاي مربوطه پاسخ گفته شود.
1- خلاصه اجرايي:خلاصه اجرايي طرح تجاري مشتمل بر يک تا سه صفحه از عصاره کل طرح ميباشد.در اين خلاصه بايستي همه عناصر طرح از جمله شرکت, محصولات، بازاريابي و فروش, توسعه, خروج و مالي و ... در آن پوشش داده شود اين خلاصه بايستي کاملاً مستقل از طرح تجاري باشد و ارجاع به قسمتهاي مختلف طرح، مجاز نيست.
2- تصوير شرکت: دراين قسمت شما به سوالات زير پاسخ مي دهيد:(يک يا دو صفحه)
· نام شرکت شما چيست؟
· آيا شرکت در حال حاضر وجود دارد يا در آينده تشکيل خواهد شد؟
· محل آن در کجاست؟
· شرکت چگونه ثبت شده و سهامداران اصلي آن چه کساني هستند؟
2-1 بيان تاريخچه و فعاليتهاي جاري شرکت: در اين زيربخش بايستي تاريخچه و فعاليتهاي جاري شرکت به تصوير کشيده شود.اگر شرکت شما هنوز تشکيل نشده است, نيازي به نوشتن اين قسمت نداريد.
3- چشمانداز:چشم انداز بايد ايدهتان را طوري بيان كند كه داراي شور و هيجان باشد.چشم انداز بايد پر محتوا و آرماني باشد.بايد ذهن را تحريك كند و در عين حال از كار شما تصوير واضحي بدهد.اگر نتوانيد در چشم انداز عمق علاقهتان را منعكس كنيد، ديگران به راحتي مجذوب طرحتان نخواهند شد.بهتر است چشمانداز را در قالب يک جمله بصورت زير بيان کرد:
رشد يا تبديل (نام شركت) به يك (نوع يا تعريف تجارت) موفق (محلي، منطقهاي ، ملي، بين المللي) در مدت (زمان مورد نظر) كه به (تعريف مشتريان)، (توصيف كالا و خدمات) را ارائه كند.
4- مأموريت:شرح مأموريت بيان ميكند كه چرا اين كالا يا خدمات را توليد ميكنيم يا اصلا چرا اينكار را شروع كرده ايم.بهتر است چشمانداز را در قالب يک جمله بصورت زير بيان کرد:
مأموريت (نام شركت) فراهم كردن (توصيف كالا وخدمات) براي مشتريان است. اين (توصيف كالا و خدمات) ميتواند (امتياز كالا و خدمات براي مشتري تشريح شود).
5- اهداف:اهداف را به شكل مقاصد ويژه و قابل اندازهگيري و دستيابي مينويسيم. اين اهداف بصورت موردي بيان ميشود. دستهبندي اين اهداف بصورت زير است:
· اهداف فروش و بازاريابي
· اهداف مالي
· اهداف پرسنلي
· اهداف توليد
· اهداف تحقيق و توسعه
در هر دسته، بايد شاخصهاي سنجش آن هدف نيز بيان و بررسي شود.
6- برنامه ها: بوسيله برنامه ميتوان به اهداف رسيد. در برنامهريزي، جدول زماني و هزينههاي هر پروژه بايستي مشخص شود.
7- معرفي محصولات و خدمات: محصولات و خدمات بايستي بدون در نظر گرفتن اين که مشتري با آن آشنا هست يا نه، توصيف شود. اين قسمت پاسخ به اين سوالات است:
· محصولات و خدمات دقيقاً چه هستند و چه نيستند؟
· چه کسي آنرا ميخرد و چرا؟
· ويژگي منحصر به فرد آنها چيست؟
· مزاياي حاصل از خريد آنها چيست؟
· چه کاربردهايي دارد؟
· محصول در کدام مرحله از عمر خود قرار دارد؟
· تمامي مراحل توليد از ابتداي تحقيقات تا توليد انبوه را بصورت يک برنامه زماني نشان دهيد.
8- محصولات جايگزين: در اين زير بخش مشخص مينماييد که محصولات جايگزين محصول شما چه هستند و مزاياي رقابتي (قيمت، کيفيت، ...) محصول شما نسبت به آنها چيست و بالعکس
9- تحليل صنعت مادر: در اين قسمت بايستي صنعت مادر محصول خود را شناسايي و آن را تحليل کنيد. به عنوان مثال صنعت مادر توليد بيسکويت ميتواند توليد مواد غذايي باشد.
· صنعتي که ما در آن کار ميکنيم, چگونه تعريف ميشود؟
· چگونه اين صنعت تقسيم بندي ميشود و چگونه هر بخش تعريف ميشود؟
· روندهاي جاري و توسعه مهم آن چيست؟
· بزرگترين و مهمترين بازيگردانان آن چه کساني هستند؟
· چه مسائلي را تجربه ميکند؟
· چه پديدههاي ملي و بين المللي آن را تحت تاثير قرار ميدهند؟
· پيش بيني رشد آن چقدر است؟
از آنجا که صنعت مورد نظر شما زيرمجموعه صنعت مادر است، با تحليل آن ميتوان آينده صنعت مورد نظر شما را متصور شد.
10- تحليل صنعت خود: در اين قسمت پس از آنکه جايگاه صنعت مادر مشخص گرديد، بايستي جايگاه صنعت خود را در صنعت مادر مشخص کرده و آينده صنعت خود را ترسيم نمائيد. همچنين در اين قسمت بايستي، محصول خود را از نظر تاريخچه تکنولوژي مورد بررسي قرار دهيد و اينکه محصول شما قبلاً با چه تکنولوژِي توليد ميشده، اکنون چه تکنولوژي آن را توليد ميکند و در آينده چگونه توليد خواهد شد و آيا تکنولوژي مورد استفاده شما در آينده نيز استفاده خواهد شد و يا احتمال منسوخ شدن آن وجود دارد.
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن