جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بعد از مدت‌ها سکوت و بی خبری امروز به تنهایی بسیار خبرساز شده و ماجرای جالبی را خلق کرده است. اول با خبر کپی بودن فیلم‌نامه فیلم‌اش و بعد با انتقادات تند نسبت به داریوش مهرجویی...




جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بعد از مدت‌ها سکوت و بی خبری امروز به تنهایی بسیار خبرساز شده و ماجرای جالبی را خلق کرده است.

الماسی که به تازگی ساخت فیلمی سینمایی در ژانر دفاع مقدس را با عنوان «رنج و سرمستی» آغاز کرده است، پس از بازدید پر سر و صدای احمدی‌نژاد و مشایی از روند تولید این فیلم، این روزها در ایلام به سر می‌برد تا این پروژه سینمایی را با استفاده از افراد بومی و مکان‌های طبیعی که این استان زیبا در اختیارش می‌گذارد، بسازد.

داستان این فیلم که به قول دولتی‌ها و به طور کل مسئولین یک فیلم «ارزشی» است، درباره یک زن آزاده است که پس از گذشت سال‌ها از جنگ قاتل فرزند خود در اردوگاه عراق را هنگام کوچ عراقی‌ها در جنگ عراق و آمریکا می‌بیند.

خبر اول:
در نخستین خبرهای صبح امروز یک خبر عجیب بود اما مستند و شاید تاسف‌بار (به شرط آنکه آنچه در این خبر مطرح شده را بپذیریم). یک نویسنده زن با حضور در خبرگزاری مهر با ارائه مدارکی و گفتگویی مفصل فیلم رنج و سرمستی را کپی برداری از فیلم‌نامه ثبت شده خود با عنوان «یاس‌های پنهان» دانسته بود. این فیلم‌نامه به گفته صدیقه فیروزی قرار بوده است با کارگردانی جمال شورجه ساخته شود اما به دلایل مختلف به تاخیر می‌افتد و نهایتا توسط جمال شورجه به دست جهانگیر الماسی افتاده و ایشان با ایجاد تغییراتی اندک آن را به اسم خود کرده و شروع به ساخت فیلم «رنج و سرمستی» می‌کند.

با آنکه این فیلم‌نامه نویس و جمال شورجه در ابتدای ساخت این پروژه با جهانگیر الماسی بحث‌هایی را مطرح می‌کنند و اعتراض خود را نسبت به تغییرات و کپی‌برداری از فیلم‌نامه نخست اعلام می‌کنند اما نهایتا جهانگیر الماسی به کار خود ادامه می‌دهد...

شرح کامل این خبر و گفتگو را اینجا بخوانید.

خبر دوم:
با توجه به خبر اولی که شرح داده شد، همه منتظر بودند که شاید جهانگیر الماسی واکنشی نسبت به این گفته‌های صدیقه فیروزی داشته باشد اما این بازیگر و کارگردان در اقدامی عجیب و بی ربط در گفتگو با ایسنا به اعتراض و شکایت نسبت به داریوش مهرجویی پرداخت و اینکه مهرجویی فیلم «بمانی» را بر اساس پیشنهاد او ساخته اما نتوانسته فیلم خوبی از آب دربیاورد.

الماسی با اشاره به خاطرات ناخوش مردم استان از ساخته شدن برخی فیلم‌های سینمایی در این استان، ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: «موضوع خودکشی که زمانی در ایلام در اوج خود بود را همراه با مستنداتی در اختیار داریوش مهرجویی قرار دادم تا سوژه فیلم شود اما مهرجویی آن را خوب از آب در نیاورد و فیلم چیز دیگری شد که خاطره تلخی را در استان ایجاد کرد.

الماسی ابراز عقیده کرد: مهرجویی شناخت عمیقی از این پدیده حاصل نکرد و در نتیجه فیلمی با اشکالات متعدد تولید نمود.


الماسی سپس با اشاره به فیلم «رنج و سرمستی» که مشغول به ساخت آن در این استان است، تصریح کرد: امیدواریم با حضور افراد بومی در رنج و سرمستی، خاطرات تلخ فیلم‌های گذشته پاک شود و مطمئن باشند که من به فرهنگ، ارزشها و اصالتهای آنها خیانت نخواهم کرد.

وی ضمن انتقاد از ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی با مضمون طنز که بیشتر جنبه تمسخرآمیز پیدا می کنند گفت: ای کاش به جای پرداختن به این قبیل آثار به دنبال ساختن فیلم‌هائی برای نمایش اصالت‌های چند هزار ساله در استان‌های مانند ایلام باشیم.


خبر سوم:
اما خبر سوم واکنش صریح و به قول معروف دندان‌شکن داریوش مهرجویی به جهانگیر الماسی، بازیگر خبرساز امروز بود.
داریوش مهرجویی با بیان اینکه برای مردم ایلام احترام زیادی قائل هستم، گفت: حرف‌های آقای الماسی نادرست است، ایشان اصلا هیچ نقشی در فیلمنامه و ساخت «بمانی» ندارند.

مهرجویی یادآور شد: جرقه اصلی فیلم «بمانی» از مقاله‌ای بود که در یکی از روزنامه‌ها در خصوص خودسوزی زنان ایلامی خواندم که منجر به تحقیق و سفر به ایلام شد. پس از تحقیقات فراوان فیلمنامه‌ی «بمانی» را نوشته و فیلم با همراهی و همکاری مردم خوب ایلام همچون علی ادیب (رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام) ، دکتر علی قاسمی (مدیر کل بهزیستی استان ایلام) ، طاهر رستمی (معاونت بهزیستی استان ایلام) ، سیف الله مرادی (معاونت برنامه ریزی استانداری ایلام) ، علی آزاد (رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام) ،دکتر جعفر مروارید (رئیس دانشکده علوم پزشکی ایلام) ، نصرت الله مرادی (مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام) ، آقای فتاحی (رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام) ، مصدق طاهری (معاونت شهرداری ایلام) ساخته شد.

او تصریح کرد: این‌ها افرادی بودند که به تاثیر و نقش سینما در حل مسائل اجتماعی واقف بودند و به ما کمک کردند.

مهرجویی در ادامه گفت: براساس آمار و اسناد منتشر شده میزان خودکشی دختران ایلامی پس از ساخت این فیلم کاهش چشمگیری پیدا کرد و این خود یعنی تاثیرگذاری.

کارگردان «هامون» در پایان تاکید کرد: برای فرهنگ و مردم فرهیخته ایلام احترام زیادی قائلم و صحبت‌های آقای الماسی از پایه بی‌اساس است و من این حرف‌ها و این لحن صحبت کردن را از آقای الماسی بعید می‌دانم!