صداقت كامل را موقعی فهمیدم كه کاملا حس كردم همه جواب‌هایش از ته دل است و هیچ جا از من نخواست كه دكمه stop ضبط را فشار دهم. بعضی وقت‌ها نوشتن مقدمه برای مصاحبه با...

صداقت كامل را موقعی فهمیدم كه کاملا حس كردم همه جواب‌هایش از ته دل است و هیچ جا از من نخواست كه دكمه stop ضبط را فشار دهم. بعضی وقت‌ها نوشتن مقدمه برای مصاحبه با بعضی چهره‌هاسهل و ممتنع می‌شود. آسان از این لحاظ كه تو آنقدر با سوژه مورد نظرت همذات‌پنداری می‌كنی و دوستش داری كه با خودت می‌گویی الان بهترین مقدمه را برایش می‌نویسم اما كار وقتی سخت می‌شود كه می‌خواهی جمله اول را شروع كنی و نمی‌دانی كلمه‌ها را چطور كنار هم بگذاری تا واقعیت مطلب را ادا كنی.
برای بهنوش بختیاری هم دقیقا همین اتفاق افتاد فكر می‌كردم برای بازیگر دوست‌داشتنی سینما و تلویزیون خیلی راحت بتوانم بنویسم اما وقتی پای عمل وسط آمد تمام پیش‌بینی‌هایم به هم ریخت. بهنوش بختیاری به تمام سؤال‌ها با صداقت كامل جواب داد. از اول تا آخر این سؤال و جواب‌ها را بخوانید آن وقت راحت‌تر می‌توانید درباره صداقت او قضاوت كنید.


مثبتم، حقه‌باز و منفعت‌طلب!
واقعیت این است كه خودم را خیلی نمی‌شناسم.گاهی وقت‌ها می‌گویم كاش آنقدر خودم را می‌شناختم كه تكلیفم روشن بود و خوش به حال كسانی كه پی بردند چطور افرادی هستند. اما برای اینكه خودم را بشناسم زحمت می‌‌كشم، مطالعه می‌كنم، به خودم رجوع می‌كنم.مشاوره می‌روم و معتقدم نیاز به خودشناسی فقط مشكل من نیست.بشر از ابتدا كه خلق‌شد، قصد داشته ماهیت خود را كشف كند و فكر می‌كنم همیشه هم ناموفق بوده است. به نظرم انسان آنقدر پیچیدگی‌های مختلف دارد كه نمی‌شود در یك جمله خودش را تعریف كند اما روی هم رفته خودم را شخص مثبتی می‌بینم البته حسادت و حقه‌بازی‌های خودم را دارم و گاهی اوقات منفعت‌طلب هستم.
همه این خصیصه‌ها در وجود من است اما اساسا سعی می‌كنم در عكس‌العمل‌هایم این خصیصه‌های منفی را بروز ندهم.مثلا سعی می‌كنم اگر به كسی حسادت می‌‌كنم تا جایی كه ممكن است این حسادت را در عملم بروز ندهم و نخواهم جایی از آن آدم بدگویی كنم تا حسادتم را اضافه كرده باشم یا خود آن شخص را با نیش زبان آزار نمی‌دهم.در واقع تلاش می‌كنم آن حس حسادت در خودم باقی نماند.

در مرداب گل نیلوفر بمان
یك وقت‌هایی كاری انجام داده‌ام كه اشتباه بوده و آنقدر جالب تاوان آن را پس داده‌ام كه تصمیم گرفته‌ام آدم خوبی باشم.وقتی كارهای خوب هم انجام می‌دهم صدبرابر آن به من برگردانده شده است. اما به هر حال من هم یك انسانم و خصوصیات منفی هم دارم و سعی می‌كنم روی آنها كار كنم، به‌خصوص كه در دنیایی زندگی می‌كنیم كه خوب بودن كار آسانی نیست. با این حال این جمله را با خودم همیشه تكرار می‌كنم: در مرداب تو باید گل نیلوفر بمانی.جایی كه همه اشكال دارند اگر تو آدم خوبی باشی حتی اگر از خیلی چیزها عقب بیفتی با این حال فكر می‌كنم باز هم نیلوفر ماندن بهتر است.

خلافكار موفقی می‌شدم!
من در حقه‌بازی به‌شدت حرفه‌ای هستم، در مسائل حقه‌بازی خیلی باهوشم، یعنی اگر قرار بود در مسیر نادرست قرار بگیرم قطعا در آن کار موفق می‌شدم. به خصوص كه در كار سینما نمی‌توان حقه‌باز نبود و باید یكسری زرنگ‌بازی‌ها را بدانی.اما از آنجایی كه به‌شدت به قضیه كارها معتقدم، از عكس‌العمل‌ بیرونی كارهایم می‌ترسم. در زندگی من انعكاس كارهایم به‌شدت وجود داشته است. خداوند در خواب‌ها یا نشانه‌های زندگی‌‌ام این انعكاس را به من ثابت كرده است.

غیبت كردم و دهانم آفت زد
یادم می‌آید یك‌بار به صورت ناجوانمردانه راجع به كسی صحبت می‌كردم.خودم هم حس می‌كردم صحبتی كه می‌‌كنم پوچ است و صرفا از روی بدجنسی آن حرف‌ها را بازگو می‌كنم. در واقع خودم واقف بودم كه كار انجام می‌دهم.خیلی عجیب بود كه وقتی به خانه‌ام برگشتم احساس كردم در دهانم سوزش حس می‌كنم. به دكتر مراجعه کردم و متوجه شدم دهانم پر از آفت شده است.منظورم این است كه آن غیبت كردن به سرعت روی زندگی و بدن من نشان داد، طوری كه واقعا از قضیه كار می‌ترسم.

صفات خوب من؛ می‌بخشم، مادی هم نیستم
هرچه از بی‌ارادگی‌ام بگویم كم گفته‌ام. مثلا وقتی كسی می‌گوید تصمیم گرفتیم و شد را درك نمی‌‌كنم. اصلا نمی‌دانم تصمیم گرفتن چه هست. بعضی مواقع به‌شدت تنبلی می‌كنم كه نباید بكنم اما در عین حال بیش از اندازه دل‌رحم هستم، یعنی زمانی كه بدترین كار را در حقم می‌كنند اصلا نمی‌توانم آن فرد را نبخشم. خدا را شكر می‌‌كنم كه این بخشش در وجودم هست.
یكی دیگر از اخلاق‌های خوبم سخاوت من است. بخشیدن و از پول گذشتن كه كمتر كسی آن را دارد در وجود من هست. من به مسائل مادی دنیا دل نمی‌بندم. بداخلاقی هم ندارم و همیشه آدم خوش‌رو و بانشاط و سرحالی هستم.


بهنوش بختیاری در کنار بهروز صفاریان در مراسم حمایت از بنیاد بیماران نادر ایران