سابقه: 30 سال(تایسس) 1976
بنیانگذار: لاکشمی میتال
حوزه فعالیت: انواع محصولات فولادی تخت و بلند آهن اسفنجی
ویژگی: تولید کننده 10 درصد فولاد جهان
فروش (2005): 1/28 میلیارد دلار
مدیر عامل کنونی: لاکشمی ناریان میتال
تا چند سال پيش تصور بر آن بود كه هندي‌ها اگر بتوانند جايگاهي در عرصه جهاني داشته باشند، زمينه فناوري اطلاعات و توليد نرم‌افزار است، اما هيچكس فكر نمي‌كرد كه اين غول خفته اقتصاد آينده جهان، در زمينه صنعت سخت و خشن فولادسازي نيز حرفي براي گفتن داشته باشد. اما لاكشمي ميتال هندي با تدابير خاص خود در خريد شركتهاي فولاد و بهره‌ور ساختن آنها و در نهايت خريد شركت چندمليتي فولاد آرسلور، امپراتوري فولاد جهان را تصاحب كرد. ميتال استيل اكنون نه‌تنها بزرگترين توليدكننده فولاد دنياست بلكه به‌معناي واقعي يك شركت جهاني در صنعت فولاد است كه در زمينه استراتژي، رويكردهاي مديريتي، فناوريهاي نوين فولادسازي و توسعه محصولات جديد حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.
سلطان فولاد دنيا به‌همين نيز قانع نيست و سخن از آن دارد كه قصدش انجام كارهاي بديع براي ماندگاري در نسلهاي آينده است. او سرسختانه مدافع ادغام و پيوستگي صنعت فولاد است و اين امر را در جهت افزايش بهره‌‍‌وري و هم‌افزايي مالي و خشنودي مشتريان و سوددهي براي سهامداران ضروري مي‌شمارد. علاوه‌بر آن ثبات و پايداري اين صنعت را در آينده منوط به آن مي‌داند. آيا مي‌توان به اين سخنان اميد داشت يا بايد نگران پديدآمدن غول عظيمي در اينده نه‌چندان دور در صنعت فولاد بود كه خود به‌تنهايي با توليد صدها ميليون تن فولاد و دهها ميليون تن آهن اسفنجي و سنگ معدن و خودكفائي كامل در مواد اوليه‌اي نظير كك و زغال سنگ، مي‌تواند جهت حركت اين صنعت را خود به‌تنهايي تعيين كند.
تاريخچه
بنيان آنچه امروزه شركت فولاد ميتال ناميده مي‌شود و به‌عنوان غول توليد فولاد دنيا نامبردار است در سال 1976 ريخته شد، يعني زماني كه لاكشمي ميتال با پول پدر خود كارخانه فولادي در اندونزي خريداري كرد. شم قوي اقتصادي و فكري در خريد شركتهاي فولاد باعث شد كه روند خريد اين شركتها توسط ميتال به‌مرور ادامه يابد. در سال 1989 توليد شركت به 420 هزار تن مي‌رسيد. درسال 1992 ميزان توليد از مرز يك ميليون تن گذشت و به 4/1 ميليون تن رسيد. در سال 1995 اين مقدار به 6/5 و در سال 2000 بيش از 20 ميليون تن رسيد. خريد شركتهاي متفرق فولاد در جاهاي مختلف دنيا و بويژه اروپاي شرقي و شوروي سابق كه همگي عموما دولتي و درحال ورشكستگي بودند ادامه يافت. شركت آهن و فولاد ترينيداد در سال 1989 و شركت فولاد هامبورگ در سال 1995 خريداري شد. پس از تاسيس شركت فولاد بين‌الملليlnm به‌عنوان شركت مادر و ادغام با شركت بين‌الملليispat ، در سال 2004 شركت فولاد ميتال پديد آمد. از سال 2001 و تا قبل از خريد شركت فولاد آرسلور، شركت ميتال دوبرابر شد. در همان سال با خريد گروه بين‌المللي فولاد آمريكا (isg)، شركت فولاد ميتال به بزرگترين شركت توليدكننده فولاد در دنيا تبديل شد و توليد آن به 5/57 ميليون تن رسيد. پس از بحث و جدلهاي فراوان در زمينه خريد شركت آرسلور كه دومين شركت بزرگ توليدكننده فولاد جهان محسوب مي‌شد، بالاخره ميتال موفق به خريد آرسلور در سال 2006 شد و بدين ترتيب شركت ميتال به‌عنوان بزرگترين توليدكننده فولاد جهان بااختلاف بسيار نسبت به بقيه رقبا قرار گرفت. در حال حاضر، شركت ميتال بعد از خريد آرسلور، با توليد حدود 100 ميليون تن فولاد، حدود سه‌برابر بيشتر از شركت فولاد نيپون ژاپن و چهاربرابر بيشتر از شركت پوسكو كره توليد مي‌كند. رقباي دوم و سوم به‌ترتيب 5/34 و 6/25 ميليون تن فولاد توليد مي‌كنند.
حوزه فعاليت
شركت فولاد ميتال به‌عنوان غول صنعت فولاد، انواع محصولات فولادي را توليد و عرضه مي‌كند. اين محصولات شامل محصولات تخت (flat) و بلند (long) است. محصولات تخت شامل تختال (اسلب)، ورق، ورق نورد گرم شده، ورق نورد سرد شده، ورق گالوانيزه، ورق آلومينايزشده و ورق رنگي است. محصولات بلند شامل شمش، مفتول، ميلگرد ساده و آجدار در مقاطع مختلف، سيم، ميخ، سيم بكسل، انواع مقاطع مانند نبشي، سپري، ريل، تيرآهن، پروفيل و انواع لوله است.
علاوه بر فولاد، شركت فولاد ميتال، آهن اسفنجي نيز توليد مي‌كند. ميزان توليد آهن اسفنجي شركت بيش از 11 ميليون تن (سال 2005) است. ميتال سعي بر آن دارد كه مواد خام و اوليه توليد آهن و فولاد را نيز خود تهيه كند. بدين جهت هم‌اكنون، اين شركت چهارمين توليدكننده سنگ معدن آهن در دنياست و 50 درصد نياز خود را تامين مي‌كند.
برنامه شركت آن است كه تال سال 2008، بيش از 80 درصد سنگ معدن موردنياز خود را در درون شركت تامين كند. در تامين كك نيز خودكفاست و حدود 40 درصد زغال سنگ را نيز خود تامين مي‌نمايد. شركت ميتال در زيرساختهاي موردنياز صنعت فولاد، حمل ونقل، نيروگاه و توزيع انرژي و نيز معدن فعال است.
ويژگي
شركت فولاد ميتال پس از خريد آرسلور، با توليد حدود 100 ميليون تن فولاد، به‌تنهايي حدود 10 درصد فولاد جهان را توليد مي‌كند و بنابراين قدرت بلامنازع فولاد جهان محسوب مي‌شود.
ميتال اين شانس را دارد كه در 10 سال آينده به توليد 200-150 ميليون تن فولاد برسد. ميتال نه‌تنها بزرگترين بلكه موفق‌ترين شركت در صنعت فولاد محسوب مي‌شود. ميتال يك شركت حقيقتا «جهاني» است كه 61 كارخانه آن در 27 كشور جهان و 4 قاره پراكنده است.
320/000 نفر كاركنان شركت از حدود 50 مليت مختلف هستند و شركت 5000 مشتري عمده در 150 كشور جهان دارد. كارخانجات فولاد ميتال در آمريكاي شمالي، آمريكاي جنوبي، اروپاي غربي، آفريقا، اروپاي شرقي و كشورهاي مشترك‌المنافع درصدر شركتهاي توليدكننده فولاد قرار دارند و توليدات خود را در حوزه‌هاي مختلف خودرو، مهندسي و صنايع خانگي عرضه مي‌كنند. ميتال رهبر بازار فولاد براي صنايع خودروسازي آمريكا و اروپاست.
باتوجه به اينكه شيوه ميتال، خريد شركتهاي غيربهره‌ور فولاد در مناطق مختلف دنيا و بهره‌ور ساختن آنها با روشهاي مديريتي و فناوري است، عموما سعي در استفاده از آهن قراضه به‌عنوان ماده فلزي در توليد فولاد دارد. اين امر به كاهش قيمت تمام شده و كاستن از اثرات بد زيست‌محيطي در صنعت فولادسازي منجر مي‌شود.
خريد و ادغام
ميتال در ادامه روش منحصربه‌فرد خود در خريد شركتهاي كوچك و بزرگ فولاد و سودده‌كردن آنها، از مدتي پيش چشم به خريد شركت لوكزامبوركي آرسلور به‌عنوان دومين شركت بزرگ توليد فولاد داشت. جنگ جهاني فولاد سرانجام با پيروزي پيشنهاد 27 ميليارد يوروئي ميتال براي خريد آرسلور در 27 ژانويه 2006 به‌اتمام رسيد و گاي‌ دول (guy dolle) مديرعامل آرسلور تسليم خواسته سلطان فولاد شد. فاينانشال تايمز سود اين خريد و ادغام را براي ميتال 21 ميليارد دلار برآورد كرده است.
مزاياي ادغام و پيوستگي در صنعت فولاد در ديدگاه شركت ميتال عبارت است از:
- جهاني شدن و پيوستگي مشتريان؛
- سرمايه‌گذاري مشترك در تحقيق و توسعه محصولات جديد؛
- هم‌افزايي مالي؛
- تقويت انعطاف‌پذيري استراتژيك؛
- خلق مقياس هزينه، يعني استفاده بهينه از ظرفيتها در كاهش هزينه‌ها؛
- افزايش توجه به تامين‌كنندگان و مديريت بهتر زنجيره تامين؛
- نفوذ قدرت و موقعيت رهبري در بازار؛
- انعطاف‌پذيري در عمليات؛
- مديريت بهتر ظرفيتها؛
- بهبود بازدهي؛
- افزايش برگشت سرمايه؛
- ثبات و پايداري در صنعت فولاد؛
- شتاب رشد در بازارهاي جديد و مستعد مانند هند، چين، آسيا، روسيه، آفريقاي جنوبي؛
- كندي رشد در بازارهاي اشباع شده؛
- تسهيم و به‌اشتراك ‌گذاشتن دانش.