خيلي از آدم‌ها گمان مي‌كنند كه منشا و كليد بسياري از رفتارهاي‌شان در بيرون از وجود آن‌هاست درحالي‌كه در حقيقت اين كليد درون است. تيپ‌شناسي روشي‌است كه به ما كمك مي‌كند بفهميم چرا آدم‌هاي مختلف در موقعيت‌هاي متفاوت به‌گونه‌اي خاص و متفاوت برخورد مي‌كنند. در حقيقت تيپ‌شناسي به ما مي‌آموزد كه زاويه ديد هركدام از افراد با هم متفاوت است و به همين نسبت رفتارهاي‌شان نيز با هم فرق دارد. تيپ‌شناسي با دسته‌بندي انسان‌ها مي‌خواهد نوعي نگاه علمي به فضاي درون انسان‌ها داشته باشد. در حقيقت تيپ‌شناسي انياگرام مي‌خواهد به انسان‌ها كمك كند كه نگاهي عميق‌تر و علمي به‌خودشان، زندگي‌شان و ارتباط‌شان با ديگران داشته‌باشند. انياگرام مي‌كوشد به اين سوال مهم پاسخ دهد كه چرا آدم‌ها موفق مي‌شوند ولي لزوما راضي نمي‌شوند؟! ما آدم‌‌هاي بسياري داريم كه در زندگي موفق هستند ولي از زندگي‌شان راضي نيستند. لازم به ذكر است، اين بحث را دكتر اصغر فروع‌الدين عدل وارد ايران كرد.(البته در اينجا فقط 3 تيپ معرفي شده‌اند، 6 تيپ بعد‌ را در شماره بعد بخوانيد)



تيپ‌شناسي انياگرام به چه معناست؟

هدف اول انيا‌گرام اين است كه انسان‌ها خودشان را بشناسند و هدف دوم آن ياد دادن چگونگي برقراري ارتباط موثر با ديگران است يعني در زماني كوتاه اطلاعات زيادي را از ديگران به دست بياوريم و با آن‌ها به موثرترين صورت ارتباط برقرار كنيم. در مكتب انياگرام 9 تيپ شخصيتي وجود دارد بايد عنوان كنيم بودن همه اين 9 تيپ در جهان كاملا لازم و ضروري است تا هم تنوع باشد و هم اين‌كه هركدام كارايي خاص خودشان را داشته باشند. هركدام از اين 9 تيپ به‌طور ناخودآگاه قواعد رفتاري ويژه، نگاه و منظر خاصي به دنياي پيرامون‌شان دارند كه با مطالعه مكتب انياگرام اين قواعد شناخته مي‌شوند تا در ارتباطات از آن‌ها استفاده شود.