-
دولت الکترونیک
دولت الکترونیک، (یک دولت ارقامی دیجیتالی) بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه میدهد و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی میگردد. دولت الکترونیک یک شکل پاسخگویی از دولت میباشد که بهترین خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به شهروندان ارائه میدهد و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت میدهد بنابراین مردم دولتشان را بر سرانگشتان خویش خواهند داشت.
دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق ارائه خدمات و اطلاعات کارا و موثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی میباشد.
دولت الکترونیک ترکیبی از فناوری اطلاعات شبکه تار عنکبوتی جهانگستر وب به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است.
حال پس از ارائه چند تعریف کلی از دولت الکترونیک به بررسی مشتریان دولت الکترونیک میپردازیم:
مشتریان دولت الکترونیک را میتوان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد:
▪ شهروندان
▪ بنگاههای اقتصادی
▪ موسسات دولتی
مشتریان دولت الکترونیک از طریق پایگاههای تار عنکبوتی دولت الکترونیک میتوانند در فعالیتهای اجتماعی. سیاسی و اقتصادی شرکت نمایند. یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک میباشد که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند. با این عمل و با مشارکت گسترده مردم در واقع دولت ماهیتی غیررسمی به خود میگیرد و شهروندان میتوانند بطور کامل با دولت در تعامل باشند.
شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی میتوانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگونی نظیر موارد زیر را انجام دهند :
پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرمهای الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزهها، استفاده از کتابخانههای مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حسابهای مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز، دریافت اجازه ساخت و ساز ساختمان، دریافت اطلاعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر.
● رسانه منتخب برای دولت الکترونیک:
رسانه منتخب برای دولت الکترونیک فعلا اینترنت میباشد که از طریق رایانههای شخصی متصل به آن قابل بهرهبرداری است. ولی پیش بینی شده است که در ۳ تا ۵ سال آینده از کیوسکها و تلفنهای همراه ویژهای که بدین منظور طراحی و ساخته خواهند شد نیز استفاده گردد. اخیرا نسل اول تلفنهای همراه که قابلیت اتصال به اینترنت بیسیم را دارند به صورت انبوه به بازار عرضه شده است.
● عوامل ایجاد دولت الکترونیک:
عوامل متعددی زمینه این امر را فراهم میسازد که همگی ناشی از رشد فناوری و پیچیدهتر شدن زندگی بشر میباشد. دولتها برای پاسخ به این پیچیدگی ناگزیرند که اقدام به ایجاد دولت الکترونیک نمایند.
▪ رشد فناوری بویژه فناوری اطلاعات
▪ سرمایهگذاری بنگاههای اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازهای و شرایط خویش
▪ رشد استفاده از اینترنت و عادت کردن مردم به استفاده از آن
▪ تغییر انتظارات شهروندان و بنگاههای اقتصادی
▪ فشارهای ناشی از رقابت
▪ جهانی شدن
اینک بطور خلاصه اشارهای به عوامل فوق میکنیم. فناوری امروزه با نرخی فزاینده و بصورت تصاعد هندسی در حال رشد میباشد. فناوری اطلاعات، نماد عصر حاضر میباشد و در واقع میتوان آن را فناوری عصر حاضر نامید. این فناوری بنا به نظر دانشمندان و اندیشمندان این رشته با سرعتی نمایی در حال رشد میباشد.
به عنوان مثال، قانون مور در این زمینه میگوید که قدرت محاسباتی رایانهها در هر ۱۸ ماه دو برابر میشود. قانون متکاف بیان میدارد که میزان رشد یک شبکه به میزان توان دوم استفاده کنندگان از آن شبکه میباشد. یا قانون گیلدرز میگوید مسیرهای ارتباطی (شبکهها) هر ۱۲ ماه ۳ برابر میگردند.
همانگونه که از مثالهای فوق برمیآید سرعت رشد فناوری اطلاعات بسیار زیاد میباشد و این امر در تمامی پدیدهها از جمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای میگذارد. بنگاههای اقتصادی سرمایه گذاری کلانی را در زمینه اطلاعات به عمل آوردهاند و بخش عمومی نیز در پاسخگویی به شرایط کنونی و کم کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی ناگزیر از سرمایهگذاری در این زمینه میباشد. به عنوان مثال سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در زمینه فناوری اطلاعات از کمتر از ۱۰% در سالهای گذشته به میزان ۵۰% در حال حاضر رسیده است و به دلیل سرمایه گذاریهایی که در این زمینه شده هزینه مبادلات بانکی به میزان ۳% هزینه مبادلات بانکی معمولی کاهش یافته است . بین سالهای ۹۵ الی ۹۸ تولیدات ناشی از فناوری اطلاعات ۸% از کل تولید ناخالص ملی ایالات متحده را تشکیل داده است و به میزان ۳۵% در رشد واقعی اقتصاد ملی آن کشور موثر بوده است. در طی فصل فروش عید کریسمس سال ۱۹۹۹ فروشندگانی که محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش می رساندند , فروشی معادل ۱/۳ میلیارد دلار داشتند که این میزان چهار برابر فروش آنان در سال ۱۹۹۸ بوده است. پیش بینی می شود که در سال ۲۰۰۳ در زمینه دولت الکترونیک در ایالات متحده حدود ۶/۱ میلیارد دلارهزینه گردد . پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۰۶ دولت آمریکا ۱۵% از شهریهها و عوارض و مالیات را به صورت بلادرنگ وصول نماید و حدود ۱۴۰۰۰ مورد از وظایف و خدمات دولت به مردم و بنگاههای اقتصادی تفویض خواهد گردید. در مورد رشد استفاده از اینترنت به مثالی از ایالات ویرجینیا اشاره میکنیم. در این ایالت ۸/۷۶% از شهروندان از خانه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند و ۳۸% از آنها از اینترنت و پست الکترونیک بطور روزانه استفاده میکنند که این امرنشان دهنده رشد استفاده از اینترنت و عمومیت یافتن آن میباشد. انتظارات افراد نیز در مورد خدمات و محصولات و نحوه و کیفیت ارائه آن بطور روزافزون در حال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این نیازها و انتظارات باشد. مردم خواهان آن هستند که ساعت کار موسسات دولتی افزایش یابد و آن هر زمان که خواستند بتوانند کارهای خود را انجام دهند، در صفها معطل نشوند، خدمات با کیفیت بالاتری دریافت نمایند، خدمات و محصولات ارزانتری به دستشان برسد و مواردی از این دست که پاسخگوترین شکل دولت برای این موارد و انتظارات در حال حاضر دولت الکترونیک میباشد.
دولتها برای جذب سرمایه، مشاغل و اشتغال، کارگران ماهر، گردشگران و موارد دیگر با هم در رقابت میباشند که دولت الکترونیک این امکانات را برای آنها فراهم میآورد.
جهانی شدن نیز دولتها را وادار میسازد تا به منظور فروش کالا و خدمات خویش و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگها و تمدنها اقدام به تاسیس دولت الکترونیک نمایند.
● موانع ایجاد دولت الکترونیک:
در راه ایجاد دولت الکترونیک موانع بسیاری وجود دارد که بطور اختصاصی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ عدم احساس نیاز به دولت الکترونیک
▪ عدم حمایت مدیریت ارشد سازمانها
▪ ناتوانی در مرزبندی بین اطلاعات محرمانه و اطلاعات قابل ارائه به شهروندان و بنگاههای اقتصادی
▪ هزینه سنگین ایجاد، نگهداری و توسعه شبکههای اطلاعرسانی و پایگاههای اطلاعاتی
▪ فقدان یا کمبود متخصص فناوری اطلاعات در برخی کشورها
● اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک:
▪ بیشتر شدن شکاف بین کشورهای در حال توسعه و فقیر با کشورهای پیشرفته
▪ افزایش شکاف بین انتظارات مردم و توانائیهای دولت
▪ متحمل شدن هزینه فرصت
● ساختار دولت الکترونیک:
ستونهای اصلی دولت الکترونیک ارتباطی است که دولت با شهروندان، بنگاههای اقتصادی، کارکنان و سایر موسسات دولتی برقرار میسازد و در واقع این ارتباط تشکیل دهنده روح دولت الکترونیک است. برای برقراری این ارتباطات دولت باید اعتماد طرفهای ذینفع در دولت الکترونیک را به منظور مشارکت در این امر جلب نماید و به آنان اطمینان دهد که به خلوت خصوصی و امنیت آنان تعرضی نخواهد شد. در بعد فنی هم دولت میبایست زیر بناهای لازم برای ایجاد دولت الکترونیک را فراهم سازد و شبکههای اطلاعرسانی و پایگاههای اطلاعاتی مورد نظر را ایجاد نماید.
● برخی نمادهای مرتبط با دولت الکترونیک
این نمادها در واقع حروف اختصاری چند کلمه میباشند و نشانگر این مورد است که دولت الکترونیک چه قسمتها و افرادی را با هم مرتبط میسازد.
▪ موسسه دولتی به شهروند g2c
▪ موسسه دولتی به کارکنان g2e
▪ موسسه دولتی به بنگاه اقتصادی g2b
▪ موسسه دولتی به یک موسسه دولتی دیگر g2g
▪ بنگاه اقتصادی به بنگاه اقتصادی دیگر b2b
▪ بنگاه اقتصادی به مصرف کننده b2c
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن