برنامه هاي توسعه شهري شهرستان سردشت
اگه خوشتون نیمود بگید
---------------------------------------------------------
مقدمه
در این نوشتار نظر بر این است با در نظر گرفتن بافت جغرافیایی،فرهنگی و سیاسی ویژه سردشت، پیشنهاداتی در راستاي توسعه ي فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي و سیاسی جهت برون رفت از بن بست توسعه و پیشرفت موجود در سردشت ارائه گردد. معضلی غیر متعارف که تمام عرصه هاي زندگی روزمره مان را تحت الشعاع قرار داده است که تاثیر منفی آن رفاه و ثبات معیشتی مردم را در حداقل میزان شاخص هاي توسعه قرار داده است و.
..
سعی شده است شرایط بغرنج موجود با شرایط منطقه و گزینه هاي تاثیر گذار و مشابه از لحاظ فیزیکی و نرم افزاري با الگوي موفق و مناسبی که در آن تمامی معیارهاي توسعه براساس شاخصهاي استاندارد جهانی لحاظ گردیده مقایسه گردد.
تعریف توسعه و مفاهیم بنیادین و اساسی آن:
توسعه پروسه ایست تدریجی و تکاملی با لحاظ کردن اصولی و عقلانی بافت مبدا(نقطه غیر توسعه یافته) که تعریف اصولی مبدا ( شرایط جاري ) و ترسیم مقصد ( هدف و استراتژي ) ، ضروري و اجتناب ناپذیر می باشد که در بین راه و اکتیو شدن تدریجی توسعه، تاکتیکهاي (مشکلات و کمبودها و نیازهاي تعریف شده و غیر تعریف شده) باید متصور شد.
در یک دید کلی و کلان، توسعه دو بعد سخت افزاري و نرم افزاري دارد که میزان توسعه و عدم توسعه براساس پیمانه قیاس تعریف شده توسعه و میزان توسعه موجود درکشورهاي توسعه یافته می باشد با سه زیر شاخه اجتماعی، سیاسی، اقتصادي که تعیین میزان رعایت و ضمانت اجرایی آنها حول محور معیارهاي استاندارد جهانی توسعه و ارگانهاي مرتبط با آنها انجام می گیرد .
در راستاي تعریف توسعه بر اساس معیارهاي ذکر شده، اگر مدرنیسم را بعد نرم افزاري مدرنیته و مدرنیزاسیون را بعد سخت افزاري آن بدانیم و تقدم کارکترهاي تاثیرگذار و شکل دهنده مدرنیته را اول مدرنیسم مانند بستر سازي فرهنگی و سپس مدرینزاس یون مانند تاسیس زیرساختهاي اقتصادي و عمرانی تعیین کنیم و خاستگاه شکلگیري این دو پروسه تکاملی و تدریجی مهم را با لحاظ کردن تمام فاکتورهاي مرتبط مجموعه ي شهر بدانیم، دراینصورت می توان شهر را بدینگونه تعریف نمود : مجموعه اي متحول، زنده و متغییر بر اساس مفاهیم بنیادین مدرنیته با در نظر گرفتن متوازن ابعاد نرم افزاري و سخت افزاري بطوري که هیچ کدام از ابعاد آن از بعد دیگري پیشی نگیرد و در عین حال مکمل و تکمیل کننده همدیگر باشند . همچون تغییر و اصلاح تدریجی فرهنگی و اجتماعی اروپا ( رنسانس ) و همزمان پیشرفتهاي عظیم م تاثر از انقلاب صنعتی در کشورهاي اروپایی و نقش موازي و منظم انقلاب فکري و انقلاب صنعتی بر اساس پتانسیل هاي بالقوه و نهفته و تجلی شکوفایی و رونق فرهنگی و اقتصادي اواسط قرن نوزدهم در ژاپن و
تئوریزه کردن تفکر تمامیت خواهانه لیبرال دمکراسی و متعاقباً تاسیس هژمو نی تکنولوژیک، نظامی و فکري بر جهان معاصر از جانب نئورادیکال هاي لیبرالیسم با سردمداري آمریکا ، سه ونمونه بارز در سطح کلان و جهانی و در ابعاد خردتر، بومی شده آن در تعریف و تاسیس توسعه با لحاظ کردن عقلانی دو بعد مدرنیسم و مدرنیزاسیون .
از دیدگاه نظریه پردازان، حوزه تخصصی توسعه بر چهار سازه واره فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي و سیاسی بنا می گردد که وجه تفاوت در اولویت بندي و تقدم و سازه هاي توسعه می باشد .
گروهی وجه اقتصادي را مقدم بر ابعاد دیگر توسعه می دانند و گروهی دیگر بعد فرهنگی را مقدمتر می دانند.
دورکیم توسعه را گذر از جامعه سنتی به صنعتی یا مدرن از طریق تقسیم کار در نظر می گیرد .
آمارتیا کومارسن برنده جایزه نوبل اقتصاد، توسعه را فرایند گسترش آزادي واقعی و سودمند معرفی می کند که این دیدگاه آمارتیا، پشت پاي بزرگ و محکمی بر ایده، تقدم صنعتی شدن یا انقلاب تکنولوژیک بر دیگر عرصه هاي توسعه زد، آمار تیا ارجعیت تام فرهنگ و عدالت اجتماعی را بر بعد سخت افزاري توسعه، براساس مفاهیم کلان و جهانی توسعه در قالب بومی شده
این پارادایمهاي جهانی با در نظر گرفتن بافت ناهمگون و پیچیده هندوستان، با دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال 1998 به اثبات رساند.
گابریل آلموند و جیمز کلمن
: ارجعیت را به توسعه سیاسی می دهند و این سازه را اینگونه تعریف می نمایند: توسعه سیاسی فرآیندي است که به موجب آن نظام هاي سیاسی سنتی غیر- غربی ویژگیهاي جوامع توسعه یافته را کسب می کنند . وتوسعه را بر اساس فاکتورهاي مانند
1جاذبه شهر گرایی
2- بالا بودن سطح مواد و درآمد
3- وسعت جغرافیایی و اجتماعی
4- میزان
نسبتاً بالاي اقتصاد صنعتی
5- توسعه شبکه هاي ارتباط جمعی
6- مشارکت همه جانبه اعضاي
جامعه در فعالیتهاي سیاسی و غیر سیاسی ، تعریف می کنند .
و ماکس وبر و تالکوت توسعه سیاسی را نوسازي سیاسی و توزیع اقتدار سیاسی در میان کلیه بخش هاي جامعه تعریف می کنند .
و تعریف توسعه از دیدگاه دکتر ابراهیم گلشن ، دسترسی به خدمات آموزشی ، درصد جمعیت باسواد، طول عمر، میزان مرگ و میر نوزادان، سوء تغذیه و تغذیه مناسب، سطح بهداشت و کنترل بیماریها، مسکن مناسب، برابري زن و مرد و... می باشد.
و معانی متفاوتی مانند سرمایه اجتماعی، هویت انسانی، عقلانیت ارتباطی، اعتماد و... تعریف شده است .
توسعه از دیدگاه نظریه پردازان بومی و چند راهکار پیشنهادي
:
به ناحق سخنوران صرف و مقلدین تئوریهاي محصول جوامع آرمانی غرب، توسعه را در هرگونه
تغییر و تحول، بدون در نظر گرفتن بعد ارزشی و تاثیرگذاري مثبت و سوء آن می دانند .
حتی در یک پاراگراف از تئوري بافیهاي خود، بافت غالباً سنتی، جامعه کردي را تئوریزه نکرده و
صرفاً تغییر و جهش از یک نقطه به نقطه اي دیگر را هر چند نامشخص ، توسعه و مضحکانه تر مدرنیته می نامند، و حتی بدون لحاظ کردن دو بعد عینی و ذهنی و ارزش گذاري علمی آن . نظریه پردازان بومی حوزه هاي مختلف در نظریه پردازي هاي شکننده و موردي خود، چشم و
گوش بسته مفاهیم مربوط به توسعه را که مولود فرایند تاریخی و متعارف غرب بوده را گرته برداري کرده و بدون لحاظ کردن هرگونه تفکر ایجابی تحول و تغییر خواه بومی و صرفاً تغییر و تحول غربی را ملاك توسعه در مناطق کاملاً سنتی و بسته و پرورش دهنده فکري خود می دانند و اعمال می کنند .
اصالت ضعف مدیریتی و برنامه ریزي در تمام لایه هاي فکریمان رسوخ و رسوب کرده و تفکرات دگم و تصورات نامشخص، مقطعی و احساسی، شناخت اصولی وضعیت و وحدت عمل را گرفته است. پیداست وضعیت اسفنکاك و استثنایی موجود، مشکل متفکران غربی نیست و بالطبع درمان و راه چاره اي مثل همیشه از جانب ایشان تجویز نمی شود و نخواهد شد. این ضعف مدیریتی
مضاعف در نبود مدیران کارآمد و متخصص در لایه هاي عینی سردشت کاملاً مشهود و عیان است و هیچ گاه بطور عقلانی و اصولی و شفاف، مشکلات و کمبود ها شناسایی نشده اند و در راستاي حل آنها هیچگونه اولویت بندي صورت نگرفته است .
از مردم بیچاره و سرگردان و عادت گرفته که تمام لحظات زندگیشان را زیر سایه استبداد خانواده، مدرسه، جامعه و ... سپري کرده اند نباید انتظار فهم سطوح هرمی مازلو را داشت و نباید انتظار داشت، استبداد و عدم توسعه یافتگی، بی عدالتی، خشونت، فساد مالی و اخلاقی، اعتیاد، بیکاري و
هزاران معضل ریز و درشت دیگر که در پوست و استخوان مردم رسوخ کرده است، یک شبه به
عنوان ضد ارزش و نه گناه در اذهان مردم توجیه پذیر گردد .
تحجر مفرط در بنیان هاي فکري و غیر فکري جامعه، هیچ گونه انحطافی در برابر هرگونه تفکر
متجددانه باقی نگذاشته است و سختی و رکود آن به آن اندازه است که هر تفکر و عمل ضد
ارتجاع را در نطفه خفه و ذوب می کند و این همان سرخورگی و ناکامی قشر کوچک و فکري
جامعه می باشد .
انعکاس و ترویج مفاهیم بنیادي فکري مدرن در جامعه سنتی نباید بعنوان ضد قداست بروز کند
بلکه باید بعنوان یک ارزش و راه چاره اي نجات بخش انعکاس پیدا کند . و این در حالتی اتفاق
می افتد که فعالین و روشنفکرین از کنج کتابخانه ها و سرگمی با مفاهیم علوم انسانی، رهایی یابند
و جامعه منفل و ایدئولوژي زده را با استفاده از انتی دگمهاي جدید تسکین دهند .
٧
هر گاه توانستیم ارتباطی عقلانی بین تفکر مدرنمان با عمل سنتیمان ایجاد کنیم، انگاه توان موتور
محرکه کوچک( روشنفکران ) محرکی مناسب در راستاي رسالت تاریخیش جهت تحرك موتور
بزرگ ( قشر سطحی نگر ) خواهد بود . و این همان مورد توازن ظرف و مظروف می باشد که در
راستاي نهادینه کردن مدرنیته، بستر سازي مناسب صورت نگیرد ، مباحث تئوریک در هر حوزه
اي تنها تفکري منزوي و نوشته اي بی جان خواهد بود و منجر به شکست می باشد و توانایی
اصلاح و تغییر هیچ کدام از حوزه هاي را نخواهد داشت و از مجامع آکادمیک و نشستهاي محفلی
علمی، حتی به یکی از کوچه هاي خاك گرفته و سنتی، شهرمان نفوذ نمی کند.
از مدرنیته بدون لحاظ کردن ابعادي بومی و نقد موقعیت در راستاي « تئوریک » صرفاً برداشتی
تغییر شرایط جاري، نمی تواند رسالت واقعی مدرنیته را در برداشته باشد .
وقت آن فرا رسیده از تفکرات صوري و تفننی دوري جسته و با درك واقعی شرایط موجود و
بنیانهاي فکري مدرنیته، با احساس غیر سیاسی و با شهامت، این مفاهیم فرهنگی را در لایه هاي
مختلف و زیرین جامعه تزریق و بسط و گسترش داد .
ساختار شکنی ایدئولوژي معض و تفکرات بنیاد گرایانه اولین گام دمکراتیک از جانب روشنفکران
در راستاي نه گفتن به وضعیت راکد و ایجاد فضاي باز و منتقدانه می باشد .
اگر نظریه پردازان و فعالین می خواهند در جهت برون رفت از وضعیت اسفناك موجود تدبیري
بیبندیشندو در راستاي بالفعل شدن توسعه گامی بردارند قبل از اکتیو کردن هر اندیشه و عمل
وارداتی، تئوریزي کردن پاردایم ملموس
" بی خیالی " می تواند شروعی مناسب باشد .
لازم است بنیادهاي متافیزیک دگم انتزاعی را بعنوان یک مانع بزرگ در مسیرحرکت تئوریک
مدرنیته با آن فراز و نشیبهایش برداشته شود .
٨
عدم اگاهی منطقی از شرایط موجود از سوي فعالین و مردم، یکی از موارد مهم و دست پاگیر در
راستاي شروع ذهنی توسعه در تمام ابعادش می باشد، سیکلی که نهایتاً به انومی اجتماعی
"بی
خیالی
" منجر می گردد . موارد زیر نمونه هاي از انتی " بی خیالی " می باشند که در راستاي
حل مشکلات موجود می توانند کارساز باشند .
-1 غلبه تفکرات ارزشی تعهد مدارانه بر تفکرات ابزاري و شخصی .
-2 اصلاح تعارض فکري بین نخبگان و مردم و فراگیري قواعد عمل جمعی .
-3 کاهش شدت امر و نهی صرف و خود را مبرا دانسته از هر گونه اصلاح .
-4 احساس تعهد و مسئولیت در برابر منافع جمعی و ارجعیت آن بر منافع فردي، خانوادگی و
طایفه اي.
-5 کاهش شدت تظاهر، تملق، دروغ و تزویر در روابط اجتماعی و گروهی .
-6 شناسایی و اصلاح عقلانی سرخوردگی هاي روانی، برون گرایی، هنجارشکنی ،آسیب پذیري در
برابر تهاجمات فرهنگی، افزایش بحرانهاي اجتماعی و بویژه بحران اخلاقی براساس وضعیت
استثنایی موجود.
و باید متوجه شد که :
-1 هیچ کسی نمی تواند اصلاح گر شرایط موجود باشد غیر از اینکه هر کدام ما بخواهد یک
اصلاح گر باشد.
-2 پیشرفت تکنولوژي و علم بشدت سرعت نور در حرکت می باشد و تغییرات
" لاك پشت وار
"
در معادلات صنعتی وتغییر شاخصهاي توسعه جایگاهی ندارد .
٩
-3 تلفن و برق و آبرسانی به روستاها ویا جدیدترین مد مو و لباس به عاریت گرفته شده از
شبکه هاي ماهواره اي و یا احداث چند فضاي سبز و مواردي جزء ي و پیش پا افتاده ،جریان
توسعه را در شهر خاك گرفته سردشت متصور نمی گردد.
و باید قبول کنیم راهی بس دراز در پیش داریم ونسل موجود قربانیان سونامی در حال جریان
هستند و فقط باکمی تامل و تفکر عقلانی می توان اندك زمانی در این وادي آشوب زندگی کرد .
بررسی توسعه در قالب شهر با استفاده از نمونه سردشت
در یک دید کلی شهر مجموعه اي سیستماتیک و منظم با چهار سازه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي
و سیاسی می باشد و داراي زیر شاخه هاي مانند
امید به زندگی - دسترسی آسان به آموزش - تهیه و دسترسی آسان به تمام مکان یزمهاي تاثیر
گذار رفاه و معیشت خانواده - انتخاب مکان و شرایط زندگی مناسب براي هر شهروند
– ارتقاء
استانداردهاي زندگی- وضعیت مناسب محیط زیست- توسعه فضاهاي سبز- گسترش فضاهاي
تفریحی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی- حمل ونقل- تاسیسات مادر و کلان زیر بنایی و زیر
ساختاري - امنیت سرمایه گذاري - ایجاد و حمایت از کسب و کارهاي جدید، نوپا- تنوع منابع
مالی مورد نیاز شهروندان خصوصاً منابع مالی کارآفرین - افزایش مشارکت اقتصادي مردم در
عمران شهري- فعالیت آزاد شهروندان در تمام عرصه هاي قانونی - تولید و توزیع فرصت
مشارکت سازنده افراد در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه - انتشار جراید بومی - کثرت سازمانهاي
مردمی و صدها نمود بارز دیگر شهر .
تعریف و مشخص نمودن چهارچوب شهر مانند آنچه براي توسعه گفته شد، اشکال متفاوتی دارد
که در سازه ها و میزان تاثیر گذاري آنها نظریه هاي گوناگونی وجود دارد .
١٠
نظریه پردازان جامعه شناسی شهر، معماران و مهندسان تاسیسات شهري معاصر، بیشتر به داده
هاي جامعه شناسی شهري توجه نشان می دهند و سپس جنبه هاي معماري آن را اولویت بندي
می کنند و شاید این همان تقدم بستر سازي فرهنگی جهت تاسیس و عملکرد مثبت تاسیسات
مادر و کلان در رونق اقتصادي شهر باشد، درست عکس آنچه در مورد همزمانی تاسیس مدرنیسم
و مدرنیزاسیون و سنتز تلفیقی آن دو به اسم مدرنیته گفته شد ، که این تفاوت و تغییر بنیادي و
استراتژي و شاید تغییر تاکتیکی، ضرورت ایجابی بافت فکري و فیزیکی کشورهاي توسعه نیافته
باشد .
با در نظر گرفتن موارد بالا و حداقل شاخص هاي توسعه در سردشت با بافت انسانی ، فرهنگی و
موقعیت جغرافیایی متامیز آن و مقایسه آن با شاخصهاي استاندارد جهانی توسعه از جمله شاخص
توسعه انسانی سازمان ملل متحد ، شاخص حقوق بشر متاثر از اعلامیه جهانی حقوق بشر، توسعه
اقتصادي بانک جهانی و یونسف، شاخصهاي بهداشت جسمی و روانی سازمان بهداشت جهانی و
توسعه فرهنگی سازمان یونسکو که هر سال بر اساس شرایط ویژه کشورها، منتشر می گردد، می
توان عدم توسعه یافتگی و عمق فاجعه انسانی در حال جریان را در کردستان و از جمله سردشت
به وضوح مشاهده کرد که با این برداشت از شرایط موجود، صادق نبودن تعریف علمی شهر با
حداقل فاکتورها در مورد سردشت تصور می گردد.
موراد پیشنهادي زیر در راستاي توسعه فرهنگی، اجتماعی واقتصادي شهرستان سردشت با
در نظر گرفتن شرایط ویژه منطقه می باشد:
مقدمه
:تعیین محوریت توسعه اقتصادي سردشت، با در نظرگرفتن پتانسیل ها موجود از طرف
نهادهاي دولتی و مدیران سیاست گذاري هاي کلان و بلند مدت منطقه و تفهیم مردم جهت پیشبرد
هر چه بهتر طرح ها و هماهنگی با بخش خصوصی،گزینه پیشنهادي محوریت توسعه اقتصادي
١١
سردشت با استفاده از پتانسیل عظیم و استثنایی سردشت در غرب کشور ، توسعه زیر ساختهاي
توریسم می باشد .
برنامه هاي توسعه شهري سردشت :
-1 احداث پارك جنگلی شاخ جو و معرفی آن در سطح کشور بعنوان یکی از بدیعترین جاذبه
هاي توریستی سردشت .
-2 احداث پارك با امکانات شبانه وروزي در دامنه و قله گرده سور .
-3 تکمیل و گسترش پروژه تفرجگاه رزي جولا.
-4 احیا و ایجاد فضاي سبز مناسب در سطح شهر.
-5 ساماندهی سیستم حمل و نقل شهري و تاسیس سازمان اتوبوسرانی و در صورت عدم توان
مینی بوسرانی و توسعه و مدیریت سازمان تاکسیرانی .
-6 برنامه هایی جهت اصلاح بدقواره گی چهره شهر که با هیچکدام از اصول مهندسی شهر سازي
مطابقت ندارد.
-7 مکانیزه و موتوري کردن خدمات شهري
-8 مقابله شدید با زمین خواري و زمین خواران و اجراي ماده 56 سال 56 و ترسیم حدود شهر.
-9 استخدام کارگران بیشتر جهت تمیزي و خدمات سطح شهر.
-10 بررسی و رفع مشکلات جانبازان شیمیایی سردشت .
-11 کاهش تعرفه ها و عوارض عمومی شهرداري و شهرسازي از طریق ایجاد تنوع در منابع
مالی شهرداري.
-12 تاسیس مرکز سی تی اسکن و ام آر آي با همکاري اداره جانبازان و ایثارگران.
١٢
-13 تاسیس ساختمان پزشکان در کلینیک جانبازان ، با استفاده از پزشکان متخصص و فوق
تخصص با همکاري اداره جانبازان و ایثارگران .
-14 بررسی مشکلات اصناف مختلف با همکاري مجامع امور صنفی .
-15 ساماندهی سد معبر و احداث میدان میوه و تره بار در مکانی مناسب و جوابگوي کاسبکاران.
-16 افتتاح بیمارستان سه راه بیزیله و فعال کردن آن با حداکثر امکانات .
-17 انتخاب شهردار با در نظر گرفتن تمام فاکتورها ، از نیروهاي بومی
-18 نظارت دقیق بر درآمد ها و هزینه هاي مجموعه شهرداري .
-19 ابتکار و خلاقیت در شناسایی منابع درآمد زا شهرداري به غیر از پروانه کسب و عوارضات (
مانند پاساژ نور و خدري بانه ، کارخانه قند پیرانشهر ، شهر بازي و غار سهولان مهاباد و... )
-20 برخورد با استخدامهاي فامیلی و غیر مسئولانه و غیر تخصصی در مجموعه هاي دولتی .
-21 تهیه ، بررسی طرح هادي و جامع شهر سازي و تدوین طرح حدود شهر
-22 نام گذاري کوچه ها و خیابانها و میادین و کوي ها با نظر خواهی از ساکنین محلات و در
نظر گرفتن بافت فرهنگی منطقه .
-23 ممنوعیت استفاده از امکانات مجموعه هاي دولتی در جهت مقاصد شخصی .
-24 افتتاح وب سایت اینترنتی ، خبري و تحلیلی شورا و شهرداري .
-25 انتشار منظم بولتن خبري داخلی مجموعه شورا و شهرداري .
-26 نشستهاي منظم و زمانبندي شده نماینده رسمی شورا ، در مکانهاي عمومی با اقشار مختلف
مردم جهت آگاهی بخشی و شنیدن دیدگاه هاي مردم در امورات شورا و شهرداري .
-27 بررسی عملکرد مسئولین گذشته و در صورت مثبت بودن عملکرد ، استفاده از تجربیات آنها
و در صورت تخطی ، پیگیري مجرمین از طریق مراجع قانونی
١٣
-28 تشکیل گروه مشاورین ، متشکل از فارغ التحصیلان و فعالین شهر و استفاده عملی از
تجربیات آنها در تمام زمینه ها .
-29 تشکیل یک گروه متشکل از معتمدین و فارغ التحصیلان و دانشجوی ان و دانش آموزان و
علما و دیگر فعالین در سه ماه اول فعالیت شورا سوم جهت شناسایی مشکلات موجود در شهر و
تقدیم ان به شورا .
30 - نجات مردم از سونامی گرد و خاك با استفاده از تجهیزات موتوري و آسفالت و سیمان
خیابانها و کوچه هاي شهر ، بخصوص محلات حاشیه اي شهر و محروم .
-31 شفاف سازي مشکلات صدور پروانه ساختمان و عملکرد کمیسیون ماده 100 و دوري از
عملکرد یکجانبه گرایانه و شخصی .
-32 مکان یابی و دفع زباله ، با استفاده از علمی ترین و اصولی ترین شیوه ممکن .
-33 احداث ترمینال شهرستان در مکانی جدید و گسترش مسیرهاي آن .
-34 اجراي سیستم یک پارچه سازي و ممیزي املاك شهري براي اولین بار در سردشت .
-35 احداث پارکینگ عمومی .
-36 برف روبی مناسب و سریع در فصل زمستان با استفاده از افراد و امکانات بشتر
-37 مطالعه و تدوین طرح تفصیلی .
-38 احداث ترمینال روستایی در مکانی مناسب .
-39 بازسازي مناطق حاشیه شهر.
-40 آسفالت ، سیمان ، لکه گیري، جدول گذاري، سنگفرش معابر و ترمیم نوارهاي حفاري کوچه
ها و خیابانهاي سطح شهر .
١٤
-41 توجه به سیماي شهري سردشت، مدیریت طراحی گرافیک محیطی و معماري شهري
متناسب با هویت فرهنگی سردشت و در سطح شهر.
-42 ساماندهی روند ارائه خدمات شهري به شهروندان .
-43 جمع آوري مکانیزه زباله هاي شهري.
-44 اجراي طرح هدایت و دفع آبهاي سطحی به سفره هاي زیر زمینی.
-45 طراحی راهکارها و فرمول هاي جبران خسارت هاي ناشی از ضعف عملکردشهرداري ها
براي شهروندان
برنامه هاي توسعه اقتصادي سردشت :
-1 برگزاري جشن بزرگ برداشت انگور سیاه همچون جشن برداشت گل محمدي، انار ساوه،
گندم بوکان و ... بر اساس برداشت سالانه 34000 تن انگور سیاه ( مقام اول در کش ور) و
جلوگیري از استثمار آنها توسط کارخانه کنسانتره اسمی سردشت و کارخانجات شهد گیري و
سردخانه هاي استان .
-2 تاسیس شهر بازي با مشارکت بخش خصوصی .
-3 تشکیل گروه تخصصی جهت بررسی راههاي توانمند کردن سردشت با محوریت توسعه
توریسم .
-4 اجراي پروژه هاي اشتغال زا در سطح شهر.
-5 زایش و بازتولید مکان هاي جذاب توریستی و تفریحی.
-6 ساماندهی مناطق توریستی ( آبشار شلماش ، گراوان ، شاخ جو ، بیوران و...) .
-7 بررسی و حل معضل بیکاري که بر اساس آمار دولتی و رسمی، بیشتر از شاخص ملی می
باشد .
١٥
-8 افتتاح و تجهیز و گسترش کارخانه کنسانتره و رفع مشکلات باغداران .
-9 تشکیل گروه پیگیري ساخت سد ورچه ك
– کوله سه – گرژال .
-10 تاسیس و ساماندهی بازارچه مرزي در اسرع وقت که این مورد تاثیري عمیقی بر سطح
معیشتی مردم می گذارد .
-11 برگزاري همایش سردشت و توسعه با محوریت توسعه جاذبه هاي بالقوه توریستی سردشت.
-12 احداث مجتمع تجاري شهرداري.
-13 احداث مجتمع تجاري تاناکورا جهت مصرف درون و برون شهري .
-14 احداث فروشگاه زنجیره اي .
-15 تعیین حریم آثار ثبت شده تاریخی و تبدیل این آثار به اماکن فرهنگی و گردشگري .
-16 برنامه هاي ویژه جهت رفاه حال مسافران در تعطیلات نوروز ( چادرهاي اقامت موقت در
پارکها ، برپایی نمایشگاه ، زیبایی و تمیزي شهر و...) .
-17 احداث تله کابین الف
– شاخه جو – باغی – قلته ب- آبشار سه طبقه شلماش .
-18 احداث موزه تپه باستانی ربط .
-19 برپایی نمایشگاه در موضوعهاي مختلفت ، در سطح شهر.
-20 ایجاد فرصتهاي سرمایه گذاري براي سرمایه هاي کوچک شهروندان کم بضاعت
-21 ایجاد امنیت سرمایه گذاري از طریق تعریف پروژه هاي شهري و مشارکت متقابل شهرداري
و سرمایه گذاران در این پروژه ها.
-22 تسهیل آموزش هاي فنی و تخصصی با کمک بخش خصوصی و افزایش کمی و کیفی نیروي
متخصص مورد نیاز بازار کار.
١٦
-23 تعریف فرصتهاي جدید سرمایه گذاري در حوزه مختلف مانند توریسم ، صنعت ، سرگرمی
و...
-24 تاسیس مرکز رشد تجاري با هدف ایجاد کسب و کارهاي نو و کاهش ریسک کارآفرینان
.(
Business Incubator)
.(
Capital Venture) -25 حمایت از ایجاد صندوقهاي سرمایه گذار کارآفرین
-26 زمینه سازي ارائه خدمات الکترونیک جدید به شهروندان توسط بخش خصوصی.
در حوزه مدیریت شهري ،
IT -27 تعریف پروژه هاي تخصصی
با هدف افزایش آگاهی عمومی و دسترسی همگانی تر به فناوري
IT -28 ایجاد فرهنگسراي
اطلاعات.
-29 تسهیل آموزش فناوري اطلاعات
برنامه هاي توسعه فرهنگی و اجتماعی سردشت:
. (
NGO ) -1 تعامل و همکاري با سازمانهاي غیر دولتی بشر دوستانه
-2 برگزاري همایش بین المللی شهداي 7 تیر و منع بکارگیري سلاحهاي شیمیایی .
-3 تشکیل کلاسهاي آموزش وظایف و حقوق شهروندي با همکاري سازمانهاي غیر دولتی فعال
در سطح شهر .
-4 همکاري جهت تاسیس دانشکده زیست شناسی و محیط زیست بر اساس پتانسیلهاي موجود .
-5 کمک مادي و معنوي به نشریات مستقل محلی .
-6 تاسیس رادیو مرکز سردشت .
١٧
-7 برگزاري مراسمات مختلف ملی و مذهبی با محوریت فرهنگی و اجتماعی جهت ارتقاء سطح
آگاهیهاي جامعه و ایجاد نشاط و شادابی در جامعه ( چهارشنبه سوري ، نوروز، اعیاد ملی و
مذهبی و... ) .
-8 تاسیس مکانی مناسب جهت برگزاري مراسمات و فعالیت انجمن ها .
-9 راه اندازي تنها سینماي شهر .
-10 برگزاري همایش خودسوزي زنان و تشکیل گروه تحقیق و پژوهش جهت تعریف و ریشه
یابی خودسوزي زنان و ارائه آن به مراکز تخصصی و اجرایی دولتی و غیر دولتی .
-11 تشکیل کمیته مین با همکاري نهادهاي مردمی و دولتی و نظامی و یافتن راه چاره جهت حل
آن در کمترین زمان ممکن .
-12 بررسی معضل خانمان سوز اعتیاد و بررسی و پیشگیري علمی آن بر اساس بافت فرهنگی و
اجتماعی ویژه سردشت .
-13 کمک به نویسندگان ، شعرا و ادبا در زمینه نشر کتب .
-14 کمک به چاپ و نشر دانشجویی .
-15 کمک مالی و معنوي به ورزشکاران.
-16 احداث فرهنگسرا.
-17 تجهیز کتابخانه ابن سینا با همکاري وزارت ارشاد اسلامی .
-18 افزایش کمی و کیفی آموزش هاي فرهنگی و هنري از طریق همکاري با بخش.
-19 خصوصی فعال در ارائه این آموزش ها و کمک به کاهش هزینه هاي مربوطه.
-20 ایجاد مراکز تخصصی پرورشی، تفریحی و آموزشی.
-21 افزایش فضاهاي عمومی جهت استفاده همه ي اقشار جامعه .
١٨
-22 تقویت ارتباطات فرهنگی با دیگر شهرهاي مخصوصاً شهرهاي همجوار در کردستان عراق .
-23 کمک به ایجاد دفاتر سازمانهاي بین المللی دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی .
-24 افزایش شادمانی و نشاط اجتماعی و مبارزه با افسردگی.
-25 برگزاري جشنواره هاي مختلف فیلم و تئاتر و نیز برگزاري کنسرت هاي موسیقی .
-26 توانمندسازي شهروندان از طریق افزایش آگاهی هاي اجتماعی و فردي.
-27 کاهش فاصله طبقاتی از طریق گسترش دسترسی عادلانه مردم به فضاها و امکانات شهري.
-28 ایجاد شوراي مشورتی جامعه مدنی زنان با هدف برنامه ریزي و تصمیم سازي در جهت رفع
هرگونه تبعیض جنسیتی در ساختارهاي شهري و مدیریتی، این شورابا همکاري فعالین جنبش
زنان، به عنوان دیده بان حقوقی، با ارائه تصویري از وضعیت زنان به برنامه ریزي و تصمیم گیري
شوراي شهر در تغییر وضعیت موجودکمک می نماید.
-29 حمایت هاي مادي و معنوي از سازمانهاي غیر دولتی و جلب مشارکت ایشان در حل
معضلات شهر.
-30 افزایش سرانه فضاهاي ورزشی از طریق توسعه ورزش همگانی، ورزشگاهها و زمین هاي
ورزش محله اي و امکان دسترسی عادلانه و به دور از تبعیض مردم به فضاهاي ورزشی.
-31 افزایش کیفیت زندگی شهروندان حاشیه نشین .
و ..
منابع:
tirozh.blogfa.com
: 1. برگرفته از سایت اینترنتی
www.jin-hc.org
2. برگرفته از سایت اینترنتی
http://umic.ir
3. سایت مرکز اطلاعات تخصصی مدیریت شهري