کهکشانها
در شبهای بدون مهتاب منظره واضحی از نوار ابری شکل راه شیری را مشاهده مینمائیم. این کهکشان ماست و حاوی نه تنها خوشه دماغی از شهابی بلکه تعداد بیشماری ستاره است که بصورت برآوردهای اخیر تعداد ستارگان 200 میلیون است. پرتوی نور با سرعت 300.000 کیلومتر در ثانیه ، طول کهکشان را در مدت 100.000 سال میپیماید. کهکشان ما با اندازه شگفت انگیزش ، تنها یکی از جزایر ستارهای بی شمار را در جهان تشکیل میدهد.
این کهکشان دارای همراهانی است که بزرگترین آنها ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک میباشند. که به همراه کهکشان به هر یک مرکز ثقل مشترک میچرخند مجموعه کهکشان ، ابرهای ماژلانی و همچنین چند منظومه ستارهای که شامل سحابی زن به زنجیر بسته نیز میگردد. گروه محلی کهکشانها نامیده میشوند.
ابرکهکشان
دوربینهای نجومی پیشرفته و دوربینهای نجومی رادیویی و سایر وسایل مطالعات نجومی میتوانند منطقه عظیمی را مورد برسی قرار دهند که شعاع آن بین 10 تا 12 سال نوری است. چنین وسعتی بیلیونها کهکشان را بوجود آوردهاند ابرکهکشان (فراکهکشان) میباشد در بر میگیرد.
قیاس جهان نجومی با جهان مادی
علم در ضمن مطالعه دنیای مادی فوق العاده متنوع به تشخیص اجسام پدیدهها ، ارتباطات و برهمکنشها میپردازد و همچنین در یک مقیاس وسیعتر مفاهیم دنیای نجومی را از تمام مفاهیم دنیای مادی جدا میسازد. آگادیسین پیوتر فدرسیف (Pyoter Fedoseyev) فیلسوف پیشگام تئوری سابق مینویسد: «از دیدگاه اصول تکاملی دلایل زیادی برای قبول این مطلب وجود دارد، جهانی که بوسیله علوم طبیعی جدید مورد مطالعه قرار میگیرد. موجودیتی است که از نظر زمانی در حال توسعه میباشد موجودیتی که از حالتها و اشکال قبلی ماده پدید آمده و بوسیله حالتها و اشکال بعدی جایگزین میگردد.»
فلسفه ماده گرایی
فلسفه ماده گرایی چنین تصوری را که جهان مادی به نحوی آگاهانه بوسیله مثال آفریده نمیپذیرد. اگر قبول کنیم که جهانی که امروزه به مطالعه آن میپرداختهایم در بیست بیلیون سال پیش بوجود آمده ، آنگاه این موضوع از نقطه نظر فلسفی اهمیت پیدا میکند، تا ماهیت عینی این فرآیند را به عنوان مرحلهای از تکامل خود به خود ماده در جهان، مورد تأیید قرار دهیم.
بنابراین وظیفه علم واقعی و مستحکم این است که بوسیله روابط فیزیکی به بررسی و توضیح چنین فرآیندی اقدام نماید. میتوان وجود جهانهای متعدد را بوسیله قیاس پیچیدهای درک نمود. بنابراین عاقلانه است که بین تفاسیر جهان از نظر دانشنمدان علوم طبیعی (که نشانگر اندوخته دانش کنونی است) با مفاهیم فلسفی دنیای مادی (که تمام موفقیتهای آتی علوم طبیعی را در مطالعه جهان ، در نهفته دارد) تمایز قائل شویم.
منبع : دانشنامه رشد