گوگل روي کسب و کارهاي مختلفي دست گذاشته و در بسياري از آنها هم موفق بوده، اما اين غول جست و جو در زمينه شبکه هاي اجتماعي تا به حال حرف چنداني براي گفتن نداشته است؛ به طوري که سرويس هايي نظير
اورکات يا
Google Friend Connect نتوانست نظرات را به خود جلب کند و در نهايت به شکست انجاميد.
اما تجربه هاي گوگل در سال گذشته در سرويس جديد اين شرکت به نام
BUZZ کم کم دارد جواب مي دهد.
گوگل حدود ماه گذشته از اين سرويس جديد که هم اکنون در جي ميل فعال شده است، رونمايي کرد. "باز" يک ابزار چند رسانه اي اجتماعي است که به کاربران امکان مي دهد به سرعت ايده ها و نظرات خود را با ديگران به اشتراک بگذارند.
به طور دقيق تر، Buzz همانند يک شبکه اجتماعي مثل فيس بوک، شبکه اي را بين کاربران جي ميل ايجاد مي کند تا از اين طريق، کاربران عکس ها و تصاوير ويديويي خود را به اشتراک بگذارند، روي پست هاي ديگران نظر بدهند يا از بقيه نظر بگيرند.
هم اکنون سرويس هاي پيکاسا، Flickr، گوگل ريدر، يوتيوب، بلاگر و توييتر با Buzz يکپارچه شده اند. به اين ترتيب آخرين فعاليت کاربران در هر کدام از اين سرويس ها در صفحه "باز" آنها به نمايش در مي آيد.
استقبال گسترده
هنوز زود است که در باره موفقيت يا شکست Buzz اظهار نظر کرد، اما استقبال اوليه از اين سرويس، کم نظير بوده است. به گفته گوگل ظرف 56 ساعت بيش از 9 ميليون پست روي Buzz به ثبت رسيد؛ يعني به طور ميانگين بيش از 160 هزار پست در هر ساعت علاوه بر اين در هر دقيقه حدود 200 کاربر با موبايل به Buzz سر مي زنند و اين يعني 300 هزار مراجعه موبايلي در روز.
چرا Buzz محبوب شده است
يکي از مزاياي عمده Buzz نسبت به سرويس هاي مشابه نظير فيس بوک يا توييتر اين است که اين سرويس تحت جي ميل راه اندازي شده است.
از اين رو گوگل بدون هيچ تبليغ يا دردسري ميليون ها مشترک براي سرويس Buzz دست و پا کرد. آيکون Buzz درست زير آيکون Inbox قرار گرفته است و مثل ايميل، تعداد پيام هاي جديدي که روي Buzz داريد، با عدد نشان داده مي شود.
يکي از کاربران در مورد Buzz مي گويد: دليل اصلي رشد سريع Buzz، پايگاه کاربران ميليوني گوگل است. جي ميل وب سايتي است که هميشه زير دستم باز است، چون همه سرويس هاي مورد نيازم مثل تقويم، فهرست کارهاي روزمره و چت را در يک پنجره در اختيار من قرار مي دهد.
حالا اگر پيام جديدي هم در Buzz داشته باشم، به سرعت چک مي کنم. دليل اصلي اينکه از Buzz استفاده مي کنم اين است: "راحتي".
کاربر ديگري گفته است: از نظر "اجتماعي بودن" شبه هاي اجتماعي، به توييتر امتياز 3 مي دهم، فيس بوک 4 مي گيرد، اما به Buzz 9 امتياز مي دهم. اين سرويس، مردم سراسر جهان را در يک چشم به هم زدن پيوند مي دهد.
رقابت
اگر Buzz دوام بياورد و به يک شبکه اجتماعي جديد تبديل شود که احتمالا همين طور هم خواهد شد، دو رقيب بزرگ يعني فيس بوک و توييتر را پيش رو دارد. مطمئن باشيد هر دو شرکت از الان دست به کار شده اند و ديدارهاي متعددي با يکديگر داشته اند تا با ارايه سرويس ها و امکانات جديد، حربه هاي Buzz را خنثي کنند.
روي کاغذ، Buzz هم اکنون از توييتر بزرگ تر است، اگر چه شايد به همان اندازه پر مصرف نباشد. توييتر در سراسر جهان در خوشبينانه ترين حالت 30 ميليون کاربر دارد، اما تعداد کاربران جي ميل تنها در آمريکا حدود 40 ميليون نفر است.
از سوي دير برخي معتقدند Buzz از سرعت رشد توييتر و فيس بوک مي کاهد و کاربران زيادي را به خود جذب مي کند. تصور کنيد 15 ميليون نفر هر روز به خاطر Buzz، فقط 15 دقيقه بيش تر در جي ميل وقت سپري کنند. بدون شک بسياري از اين 15 دقيقه ها از توييتر و فيس بوک گرفته شده و به Buzz اضافه مي شود.
حريم محرمانگي
حفظ حقوق محرمانگي در Buzz يکي از انتقادات اصلي به اين سرويس نوپاست. از آنجا که Buzz مستقيما با جي يمل در تعامل است، کاربران مي توانند به آدرس ايميل يکديگر دسترسي پيدا کنند.
Buzz به طور خودکار، گروهي متشکل از کساني تشکيل مي دهد که بيش ترين ارتباط ايميلي را با آنها داريد، اما اين افراد لزوما بهترين دوستان شما نيستند و يا نمي خواهيد با همه آنها در يک مکان ارتباط برقرار کنيد.
به همين دليل است که خيلي از کاربران، دنياي دوستي خود را در يک شبکه اجتماعي قرار داده اند و شبکه ديگري را فقط به طرفين اداري و تجاري خود اختصاص داده اند.
اما گوگل به اين انتقادات گوش کرد و به سرعت به بسياري از آنها پاسخ داد. گوگل اعلام کرد تنظيمات مختلفي را براي تعيين ميزان محرمانگي کاربران Buzz ايجاد کرده است، به طوري که حتي مي توان اين سرويس را کاملاً غيرفعال کرد.
ترجمه: علي ارسلان شهلا