-
الگوي تماشاگر
به نام خدا
ســــلام
دراین تایپیك قصد دارم رفتارهای بهترین تماشاگران كل مسابقات كشور رو شرح بدم تا شاید یه الگویی باشه برای دیگر تماشاگران ورزش ایران در همه رشته ها.
حتما نام تیم فوتسال علم و ادب مشهد رو شنیدید. تنها باشگاه كشور كه به معنای كامل كلمه واژه فرهنگی ورزشی رو برای باشگاه خودش پیاده كرده و به دریافت تندیس اطلایه دار اخلاق ورزشی كشور ازسوی نهادهای مختلف ورزشی شده.تماشاگران این تیم كه می توان گفت انصافا در سطح جهان نمونه اند.هر گز به تیم های رقیب خود اهانت نمی كنند و حتی به تشویق آنها در كنار تشویق تیم خود می پردازند. تشویق های منظم و یكنواخت آنها كه خمیر مایه دینی و اعتقادی نیز دارد؛ تحسین هر بیننده ای را برمی انگیزد.
تیم علم و ادب دارای بیش از 2500 تماشاگر با كارت هواداری تیم و چیزی درحدود 1200 هوادار فعال می باشد. این افراد علاوه براینكه ازلحاظ معنوی درخدمت باشگاه هستند بلكه از نظر مالی نیز در حدتوان خود به باشگاه كمك می كنند.در آغاز مسابقه با سلام و صلوات و دعاهای خاص تشویقهاشون رو شروع می كنندوبا ورود هر تیم به زمین برای آن آرزوی موفقیت می كنند.
این تماشاگران اول طرفدار بازی زیبا هستند و بعد به فكر برد تیمشون. به گونه ای كه با به ثمررسیدن گل ازسوی هر تیم، همان تیم راتشویق و تیم مقابل را دعوت به ارائه بازی بهتر می كنند. هیچگونه حرفهای نامربوط و فحاشی ازسوی این افراد شنیده نمی شود.همواره همراه باشگاه و اعضای تیم هستند حتی در صورت گرفتن نتیجه های ضعیف...دربسیاری موارد پیش آمده طرفداران تیم مقابل با تاثیر از این تماشاگران تیم مقابل را تشویق كردند. با اینكه هوادارن تیم میزبان به تخریب تیم علم و ادب پرداخته ولی باز این تماشاگران فهیم به كار خود ادامه و تشویق دوتیم را رها نكردند... .
ازینگونه موارد زیاد است یك كوتاه هم از فعالیتهای خارج از مسابقات بگویم كه این افراد همگی تحت یك هیت مذهبی قرار دارند و درجلسات مذهبی كه بطور مستمر برگذار میشو د شركت می كنند. صبحهای جمعه دعای ندبه و جلسه اخلاق توسط اساتید برای اینها تشكیل می شود. دراردوهای فرهنگی تفریحی متعدد كه توسط باشگاه و اعضای فعال هوادارن برگذار می شود، شركت می كنندو...
=====
در ادامه به شرح بيشتري درباره افتخارات فرهنگي كسب شده توسط اين باشگاه، رفتارهاي شايسته هوادارن اين تيم، گزارشهايي از عملكرد تماشاگران و... مي پردازيم.
اميدواريم الگويي باشه براي هواداران تمام رشته هاي ورزشي و مخصوصا تماشاگران فوتبال.
--
مطالب درج شده در اين بحث از سايت علم و ادب خراسان و همچنين جرايد رسمي كشور مي باشند
-
علم و ادب از آغاز تا كنون
آغاز فعاليت
از سال 1373 مجموعهاي از افراد معتقد و فرهنگي در اقدامي تحسين برانگيز به منظور ترويج اخـلاق حـسنه و پر کردن خلأهاي موجود در ورزشكـه ناشـي از فقـر فرهنگيو عدم استفاده صحيح از اين ابزار بود، تيمي را بنا نهـادند که طرفـدارانش بتـواننـد همگـام با فعـاليتهاي جسمـانـي، به تهـذيب و پـرورش روح پـرداخته و باخويشتنداري وكنترل خشم و عصبانيت، از هرگونه رفتار غيرورزشي پرهيز نموده و علاوه بر تشويق تيم خود، تيم حريف و يا ميهمان را نيز مورد احترام و اكرام و تشويق قرار دهند. واكنشيکه تاكـنون در هيچ يك از اماكن ورزشي و از سوي هيچ تماشاگري ديده نشـده است. اولين اسم تيم ولايت انتخاب شد. نامي بامسما براي تيميکه خواهان عمل به دستورات معصومين(ع) و استفاده از نعمتها و تفريحـات حـلال (كه ورزش يـکي از مصـاديق آن اسـت) بود. پـساز مدتي به دليل اينكه اين باشگاه علاوه بر فوتسـال، در رشتههـاي ديگـري نظير شنـا و کوهنوردي نيز فعاليت مينمود و اعضاء آن به سفرهاي تفريحي، علمي و مذهبي ميرفتند، با تصويب هيأت مديره، نام تيـم به سيـروسفـر تغيير يافت.
آغاز موفقيت
اولين حضور رسمي تيـم سيروسفر در مسابقات سالني، جام رمضان سال1376 بود. درآن زمان تيـم سيروسفر را بازيکناني تشكيل ميدادند کـه ســابقه بازي در تيمهاي باشگاهي را نداشتند و معمولاً همين عامل سبب محروميت از كسب مقام و نرسيدن تيم به مراحل بالاتر ميشد. دو سال بعد، ترکيب تيم عوض شد و بازيكنان ديگري بـه تيـم پيوستنـد كـه در فوتسـال داراي تجـربه و مهارت كافي بودند. با حضـور آنها سيروسفر به تيمي قدرتمند درمسابقات فوتسال استانتبديل شد. بهطـوريکه در همـان سال(1378) به مقام نايب قهرماني مسابقات جام وحدت رسيد. پس از آن درطي ساليان متمادي، سيروسفر با جذب بازيكنان با انگيزه و سالني باز مشهد توانست افتخارات فـراواني به دسـتآورده و مقامهاي قهـرماني مـتعددي را كسب نمايد. البته قبل از ورزش قهرماني، توجه به ارزشهاي پهلـواني و اخلاقي سـرلوحه كار تيـم و هواداران بودكه در اين مقوله هم جام هاي اخلاق بيشماري را از آن خود نمودند. مديريت خوب باشگاه و حضور افراد با انگيزه، جوان و مستعد در تيم سبب شد سير و سفر در اكثر مسابقات جزء چهار تيم برتر قرار گـيرد. در سال 1382 سير و سفر با كسب عنوان قهرماني در مسابقـات انتخابي به عنـوان نماينده خراسان به مسـابقات زيـر گروه ليگ دسته اول كشـور راه يافت.
مرحله اول اين مسابقات در منطقه شرق كشور و در بهشهر، با حضور شش تيم برگزار گرديد كه در نهايت سير و سفر موفق به شكست همه حريفان و حضور در مرحله نهايي شد.
ميزبان مرحله نهايي مسابقات شهر مقدس قم بود. جائي كه تمامي مدعيان براي حضور در ليگ دسته يك كشور لحظه شماري ميكردند. تيم سيروسفر مشهد نيز با هدايت محمد بابايي و جذب بازيكنان شايسته و با حمايت و همراهي هوادارن پرشور و علاقهمند خود كه به قم عزيمت نموده بودند، از اميدهاي صعود محسوب ميشد. هرچند حضور تيمهاي خوب و با انگيزه مثل هوا فضاي تهران و شهرداري رشت كار نماينده خراسان را سخت مينمود.
سير و سفر پس از تساوي در بازي اول، موفق شد با شكست تيمهاي قدرتمند اين گروه به ويژه پيروزي 3 بر 1 مقابل تيم خوب هوا فضاي تهران، به ديدار فينال راه يابد و گرچه مغلوب تيم ميزبان يعني علوم پزشكي قم گرديد اما به همراه اين تيم جواز حضور در ليگ دسته يك فوتسال كشور را به دست آورد.
بعد از راهيابي سيروسفر به ليگ دسته يك، مديران و مسئولين تيم براي حضور هر چه قويتر در اين مسابقات دست به تحول زدند و با جذب صادق ورمزيار (بازيكن اسبق تيم ملي فوتبال و فوتسال كشور) و امير عدالتخواه به عنوان كادر فني و بازيكنان مطرح كشور و نيز دو بازيكن تيم ملي قرقيزستان، ديدارهاي ليگ دسته اول را با قدرت آغاز نمودند. سير و سفر در گروه يك اين رقابتها با تيمهاي رستوران نمونه قزوين، محبوبي آمل، فجر گلوگاه، دبيري تبريز، منصوري تنكابن، عليصدر همدان و توليپرس قزوين همگروه بود كه در نهايت با اقتدار تمام به عنوان تيم اول گروه به مرحله پليآف صعود كرده و حريف نيشكر خوزستان شد و تيم فجر گلوگاه نيز به عنوان تيم دوم به مصاف نماينده استان فارس رفت.
هنوز ديدارهاي مرحله پليآف برگزار نشده بود كه حسين شمس به جاي ورمزيار، سكان هدايت تيم را برعهده گرفت.
بازيكنان با انگيزه تيم براي رسيدن به ليگ برتر هرچه در توان داشتند به كار گرفتند و مؤفق شدند در دو بازي رفت و برگشت با كسب دو پيروزي شيرين مقابل نيشكر خوزستان، به مسابقات ليگ برتر كشور راه يابند و بدين ترتيب آرزوي چندين ساله هواداران خوب و با اخلاق و مسئولين تيم سيروسفر با حضور در ليگ برتر فوتسال كشور به واقعيت پيوست.
از نكات قابل ذكر در مورد تيم اين است كه قبل از شروع رقابتهاي ليگ، نام تيم پس از سالها افتخارآفريني از سيروسفر به علم و ادب تغيير يافت.
علم و ادب در ديدار پاياني ليگ دسته اول نيز توانست با قدرت تمام و با نتيجه 12 بر 2 بر فجر قائم گلوگاه غلبه كرده و به مقام قهرماني دست يابد.
به اين ترتيب زحمات مديران تيم كه با تحمل تمام سختيها و بدون هيچگونه حمايت مالي اين مهم را به سرانجام رساندند، به بار نشست.
فصل 86 ـ 85 اولين حضور علم و ادب در ليگ برتر
تيم فوتسال علم و ادب در اولين سال حضورش در ليگ برتر جمعي از مليپوشان فوتسال كشور را براي حضور هر چه قويتر در اين رقابتها به خدمت گرفت. استان خراسان رضوي پس از سالها دوري از ليگ فوتسال كشور صاحب نمايندهاي در رقابتهاي معتبر كشوري گرديده بود و اين كار علم و ادب را سختتر مينمود چراكه ميبايست به عنوان تنها نماينده استان به طور شايسته و قدرتمند در اين مسابقات حضور مييافت.
به هر حال با شروع ليگ برتر، علم و ادب نتايج خوبي را كسب نكرد و شكستهاي پي در پي اين تيم در اوايل فصل، جايگاه اين تيم را در جدول رده بندي تا حد زيادي تنزل داد ولي هرچند از رقابتها سپري شد بازيكنان شرايط آرماني خود را بدست آورده و هماهنگ تر شدند بطوري كه در نيم فصل دوم، تيم علم و ادب با كسب 27 امتياز به عنوان بهترين تيم، انتخاب شد و با ارائه بازيهاي زيبا، خود را به جمع تيمهاي بالاي جدول رساند.
در اين فصل مديران و مسؤولان تيم علم و ادب باز هم از نداشتن اسپانسر و حامي مالي رنج فراواني بردند و به سختي توانستند هزينههاي جاري باشگاه و تيم را بپردازند.
نكته قابل توجه در اولين فصل حضور باشگاه فرهنگي ورزشي علم و ادب درليگ برتر، فرهنگ منحصربه فرد هواداران و طرفداران علم و ادب بود كه با رعايت موازين اخلاقي و حفظ شؤونات اسلامي در مسابقات، نظر همگان را به خود جلب كرده و پايهگذار حركتي نوين در ورزش كشور شدند. هرچند نحوه رفتار،گفتار و كردار تماشاگران علم و ادب ساليان سال بود كه در جامعه ورزشي كشور پيچيده بود اما حضور آنها در سطح اول مسابقات فوتسال كشور، باعث شد تا بسياري از مديران ورزشي و غيرورزشي كشور از اين باشگاه به عنوان الگوي نمونه اخلاق ياد كنند و خواستار گسترش و تعميم اين فرهنگ در جامعه شوند.
علموادب در اولين سال حضورش در ليگ برتر موفق شد با كسب 44 امتياز در مكان پنجم جدول ردهبندي قرارگيرد.
تيم فوتسال علم و ادب خراسان در تعطيلات يك ماهه ليگ كه بين دو نيم فصل برگزار شد به عنوان نماينده كشورمان در تورنمنت كشور كويت شركت كرده و در مسابقات فوتسال كشور كويت نيز توانست به مقام قهرماني دست يابد و افتخاري ديگر را براي خود كسب نمايد.
پس از اتمام مسابقات فوتسال ليگ برتر در فصل 86 ـ 85 حسين شمس كه به سمت سرمربيگري ايران انتخاب شده بود از اين تيم جدا شد و مسؤولان باشگاه علم و ادب مشهد، براي فصل جديد رقابتهاي ليگ با عليرضا افضل سرمربي وقت تيم پست اصفهان به توافق رسيدند و وي را به عنوان سرمربي تيم فوتسال علم و ادب برگزيدند.
عليرضا افضل نيز براي حضور مؤثرتر و كسب نتايج بهتر، استفاده از جوانان با انگيزه و آيندهدار را در دستور كار خود قرار داد و با حفظ چند بازيكن با تجربه، تيم را آماده حضور در ليگ برتر نمود.
يكي از نكات قابل ذكر اين فصل، حمايت شركت فرهنگي ورزشي سايپا از تيم فوتسال علم و ادب بود به طوري كه پس از سالها، اين تيم توانست تحت پوشش حمايتهاي سايپا قرار گيرد و به عنوان يكي از تيمهاي زيرمجموعه سايپا درليگ برتر به ميدان رود.
مسؤولان علم و ادب در فصل 87 ـ 86 يك بار ديگر با 3 بازيكني تيم ملي فوتسال قرقيزستان نيز وارد مذاكره شده و آنها را به جمع بازيكنان اين فصل افزودند. نورجان جتي بايف، دانيار عبدي رحيم اف و آندره پسترياكف سه بازيكن بودند كه به تركيب علم و ادب اضافه شدند كه البته دو نفر از آنها قبلاً نيز سابقه حضور در تيم را در ليگ دسته اول داشتند. البته كادر فني تيم، پس از نيم فصل اول، دو نفر از آنها را بدليل عدم آمادگي كامل و نرسيدن به شرايط ايدهآل تيمي از تركيب تيم خارج نمود. در نيم فصل اول ليگ برتر امسال علموادب به مراتب نتايج بهتري نسبت به سال اول كسب نمود و از همان ابتدا خود را در جمع تيمهاي بالاي جدول حفظ كرد و اگرچه بازيكنان ملي پوش و با تجربه فصل قبل خود را از دست داده بود اما با استفاده از نيرو و انگيزه جواني بازيكنان بومي خود در مقابل همه تيمهاي مدعي به خوبي ايستاد.
-
مباني تربيتي باشگاه علم و ادب
- شرايط و حوادثي که به سبب اقوال و افعال ديگران و نيز ساير رخدادهاي خارجي ايجاد ميگردد، زمينه ساز ظهور عيوب و سيئات انسانها و ابزاري براي اصلاح و تربيت است.
- محيط و عوامل بيروني عامل بروز عيوب و اميال نفساني است نه منشأ ايجاد آنها
- مبدأ و منشأ تلاطمات روحي و تغيير حال (ميل به گناه، پرخاش و غضب و بيميلي به طاعات و واجبات) عيوب ماست نه اقوال و افعال ديگران.
- خداوند ميل به معاصي و محرمات و بي ميلي به طاعات و واجبات را در وجود ما قرار داده، و ما انسانها را به ربوبيت خود كه به سبب ولايت محمد و آل محمد(ص) حاصل ميگردد، فرا خوانده است و پس از معرفت به اين ولايت، ما را به ترك اميال و عيوب نفساني خود مكلف نموده تا از ثمرات ربوبيت او برخوردار شويم.
- ولايتاهلبيت (ع) با دعوت انسانها به گذشت از دلخواهها و صبوري و پرهيز از استعمال عيوب و معاصي، ناآراميها و تلاطمات آنها را با يقين به وعدههاي الهي آرام نموده و با فراهم نمودن بستر ثبات احكام رسالت، موجب تضمين سلامت اعتقادي و اخلاقي و امنيت و آرامش در جامعه ميگردد.
- ورزش از جمله بازي فوتبال (فوتسال) ابزار گذشت و تحمل و تمرين سلطه بر نفس و غلبه بر خشم است.
- علاقه به حفظ و ايجاد دلخواهها (از جمله برد تيم محبوب و يا کسب عنوان قهرماني و ...) عامل حفظ و ايجاد دلخواهها نميشود؛ بلکه حفظ و يا ايجاد هر دلخواهي تابع مشيت خداوند است.
- مقابله و مبارزه با رخدادهاي زشت بيروني، هنگامي ثمربخش است که قرين به دفع عيب و ريشهکن شدن عوامل دروني و تمايلات نفساني شود؛ والا تمايلات دروني، آنچه را كه در خارج زدودهايم، دوباره ايجاد خواهد نمود.
-
باشگاه علم و ادب و ارائه الگوي عملي
كمتر كسي را ميتوان يافت كه نام و آوازه باشگاه علم و ادب مشهد را به عنوان با اخلاقترين و يكي از قدرتمندترين تيمهاي فوتسال كشور نشنيده باشد و هواداران با اخلاق آن را نشناسد. هواداراني كه بارها به خاطر رعايت مسائل اخلاقي و عملكرد شايسته خود و عرضه مفاهيم اخلاقي، از سوي مسئولين كشوري و لشكري و حتي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) مورد تقدير قرار گرفتهاند. از همه مهمتر وجود شخصيتهاي فرهنگي و محبوب سبب شده از ويژگيهاي منحصر بهفرد اين باشگاه، نه تنها در شهر مقدس مشهد و استان پهناور خراسان بلكه در ميان جامعه ورزشي و مديريتي كشور به عنوان الگو و نمونه ياد شود.
روش خاص مديريتي باشگاه و نگاه ويژه آنها به اشاعه فرهنگ اسلامي سبب گرديده تا مسئولين و مقامات بلندپايه استان و كشور ضمن تحسين اين رفتار سعيكنند با الگوبرداري صحيح، اين فرهنگ نوين را به ساير رشتهها و تمامي محيطهاي ورزشي تعميم دهند. فرهنگي كه به بازيكن، مربي و تماشاگر ميآموزد كه در دل شرايطي چون شكست تيم، شنيدن فحش و ناسزا، اشتباهات داوري و... تحمل پيشه نموده و با نسبت دادن منشأ خشم و ناراحتي به عيوب خود، از هرگونه اعتراض و پرخاش خودداري نمايند. گر چه به ضوابطي كه در دل آرامش و سكون به احقاق حق ميانجامد، پايبند هستند.
باشگاه فرهنگي ورزشي علم و ادب با نظارت كامل افراد دلسوز، فرهنگي و ورزشدوست فعاليت خود را آغاز نمود و از همان بدو شروع بخاطر برخورداري از سبك و سياقي خاص در ارائه آموزههاي ديني و مذهبي در عرصه ورزش تعجب همگان را برانگيخت.
حضور مستمر و منظم هواداران با اوصاف مثال زدنيشان، در فضايي كاملاً سالم و معنوي كه همواره با ذكر صلوات و خواندن دعاهاي جمعي و اشعار پر محتوي همراه است، اين سؤال را در ذهن متبادر ميسازد كه آيا واقعاً ميشود طرفدار تيمي بود و در مقابل نا داوري، بيحرمتي هواداران رقيب و مسايل حاشيهاي حتي با وجود شكست تيم، مشتاقانه و مؤدبانه و بدون كوچكترين واكنش منفي، به تشويق تيم و تماشاگران حريف و داوران مسابقه پرداخت و فقط با منطق و استدلال و ادب، احقاق حق نمود؟
مطمئناً اين نوع برخورد و عملكرد براي هيچ كس قابل تصور نيست و انسان تا با چشم خود نبيند نميتواند باور نموده و يقين كند. چراكه امروزه عكس آن را در ميادين ورزشي مشاهده ميكنيم!
به هرحال علم و ادبيها با نگرش ابزاري به ورزش، به آن ارزش بخشيده و از ناممكن، ممكن ساختند.
-
-
-
-
-
مباحث معرفتي و تأثير آن بر هواداران علم و ادب
موسسه فرهنگي ورزشي علم و ادب خراسان به عنوان تنها باشگاه فعال کشور در امور فرهنگي، اخلاقي و مذهبي، يک هيأت مذهبي بوده كه مدت 15 سال است هر هفته بصورت مستمر و مداوم با هدف اسـتفاده از مـقوله ورزش براي تکميل اوقـات فـراغـت و ترغيب جوانـان بـه دينداري، فعـاليت خود را درعرصه ورزش کشور، از طريق تيـم فوتسال آغـاز نمـود.
اين باشگاه و هواداران آن با ويژگيهاي منحصـر به فـرد خود و با تکيه بـر گفتـارها، رفتـارهـا و شعائري که مبتني بـر يک فـرهنگ اصيل ايرانياست، تـوانستهاند ارزش را در ورزش، عملياتي و نهادينه نمايند. در اين گزارش سعي شدهاست نگاهي گذرا و جامع به اين موسسه داشته و تصويري از علم و ادب مشهد به مسئولين محترم ارائه دهيم تا انشاء الله با حمايت و توسعه فعاليتهاي اين نهاد، تحولي شگرف در فرآيند سالم سازي جوانان ايجاد نمائيم.
علم و ادب در يك نگاه
فعاليتهاي ورزشي اين باشگاه به صورت کاملاً حرفهاي انجام شده و هواداران اين باشگاه، علاوه بر ابعاد ورزشي، از نظر عملکرد اخلاقي نيز زبانزد و الگوي واقعي ورزشکاران ميباشند.
ورزشکاران به تدريج ميآموزند که ورزش ابزاري براي نيل به اهداف متعالياست و گرچه بُرد شيرين است ولي کسب آن به هر قيمتي ارزش ندارد.
اين موسسه توانست تمرين «گذشت از دلخواهها و صبوري در مقابل ناملايمات» را با ابزاري به نام فوتبال در بين جوانان توسعه داده و علاوه بر ايجاد محيط تفريحي سالم و بانشاط، يک الگوي عملي و عيني از فرهنگ ديني و مذهبي را ارائه نموده و مباني تربيتي خود را به شرح ذيل بيان نمايد:
مباني تربيتي باشگاه علم و ادب
مبدأ و منشأ تغيير حال(ميل به محرمات، بيميلي به واجبات و پرخاش و غضب) عيوب ماست نه اقوال و افعال ديگران.
حوادث که به سبب اقوال و افعال ديگران و نيز ساير رخدادهاي خارجي ايجاد ميگردد، ابزار اصلاح و تربيت است.
شرايط و حوادث، بستر ظهور عيوب و سيئات انسانهاست.
ورزش ازجمله بازي فوتبال (فوتسال) ابزار گذشت و تحمل و تمرين سلطه بر نفس و غلبه بر خشم است.
علاقه به حفظ و ايجاد دلخواهها(از جمله برد تيم محبوب و يا کسب عنوان قهرمانيو...) عامل حفظ و ايجاد دلخواهها نميشود بلکه حفظ و يا ايجاد هر دلخواهي تابع مشيت خداوند است.
مقابله و مبارزه با رخدادهاي زشت بيروني، هنگامي ثمربخش است که قرين به دفع عيب و ريشهکن شدن عوامل دروني و تمايلات نفساني شود والا تمايلات دروني، آنچه را كه در خارج زدودهايم، دوباره ايجاد خواهد نمود.
باشگاه علم و ادب، فرهنگ سازي را در بين هواداران خود عملياتي نموده است بگونهاي كه حتي تيمهاي رقيب را نيز تحت تاثير قرار داده و نتايج و شواهد آن به تدريج قابل ارزيابي است.
در تمامي بازيهاي خانگي اين تيم، سالن شهيد بهشتي مشهد، پذيراي بيش از 2000 نفر از هواداران اين باشگاه بوده و رفتار اين تماشاگران، کليه حاضرين را تحت تأثير قرارداده و به تحسين وا ميدارد. جالبتر اينکه در تمامي بازيهاي خارج از خانه، متناسب با اهميت بازي، بين 200 تا 400 نفر از هواداران، تيم را همراهي مينمايند بطوريكه اين تيم در هيچ جاي کشور احساس تنهايي ننموده و به نشر فرهنگ ديني و ترويج آداب اسلامي ميپردازد كه اميدواريم اين بينش در تمامي زمينههاي ورزشي تعميم يابد.
لذا براي آشنايي خوانندگان محترم با مباني تربيتي اين باشگاه كه همان مباني تربيتي معصومين(ع)ميباشد در هر شماره به تبيين يكي از اين مباني خواهيم پرداخت تا با ارائه زيرساختهاي فرهنگي مربوط به باشگاه در تغيير رفتار ورزشي تماشاچيان، ورزشدوستان و ورزشكاران نقشي مفيد داشته باشيم.
-
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن