تا به حال حس كرده‌اید كه چون طراح وب هستید انتظار بیشتری از شما می‌رود؟ برای مثال همه انتظار دارند وب‌سایت شخصی یك طراح، به روز و با فناوری‌های جدید باشد. منظور از استفاده از فناوری‌های روز، پیش‌قدم بودن در این كار است. این كه وب‌سایت طراحان وب، به روز باشد ایده خوبی است، چرا كه اعتماد بیشتری ایجاد می‌كند. وب‌سایتی كه در نوشته‌ها، طراحی، برنامه‌نویسی و هر چیز دیگری كه در شكل‌دادن به وب‌سایت دخیل است، نشان می‌دهد شما به كاری كه انجام می‌دهید چقدر آشنایید. پس اگر نویسنده وب هستید، بهتر است وب‌سایت‌تان یك ابزار ارتباطی هوشیار باشد. البته نوشته‌ها باید بی‌عیب و نقص، واضح، جذاب و از نظر ظاهری زیبا باشد كه بتواند خواننده را به ماندن در سایت ترغیب كند. اگر یك طراح هستید، سایت شما بهتر است به چشم بیاید و از نظر بصری از وب‌سایت‌های دیگر فراتر باشد؛ البته به شرطی كه محتوا را قربانی نكنید. اگر یك برنامه‌نویس هستید پس هر لینك و قابلیتی كه در سایت شما قرار دارد باید بدون نقص كار كند. این موارد قابلیت‌های خاصی است كه سایت هر طراح آزاد به آنها نیاز دارد تا مقابل وب‌سایت‌های دیگر سرآمد باشد.
عناصر یك وب‌سایت سرآمد
تمركز دقیق روی هدف: بهترین وب‌سایت‌ها، آنهایی هستند كه با تصور دقیقی از مخاطبان هدف ایجاد شده‌اند. دانستن این كه مشتری‌های هدف شما چه كسانی هستند، چه شیوه‌های بصری و شفاهی را ترجیح می‌دهند و درصدد حل چه مشكلاتی هستند، به شما كمك خواهد كرد وب‌سایتی بسازید كه كاملا مورد نیاز آنها باشد. این درك از مخاطب، در شكل كلی وب‌سایت، تن (tone) صفحه و محتوای آن نمود پیدا می‌كند. به عبارت دیگر اگر سایت شما افرادی را جذب می‌كند كه با مشتری ایده‌آل شما همخوانی ندارد، پس ممكن است مشكلی در تمركز سایت‌تان وجود داشته باشد. اگر افرادی با شما تماس می‌گیرند كه مشخصا آنهایی نیستند كه شما می‌خواهید با آنها كار كنید، نشانه آن است كه بازاریابی شما با بازار هدفتان یكی نیست.ظاهر مدرن: برخی وب‌سایت‌ها شبیه نمونه‌های مشابه دهه 80 هستند، در حالی كه بقیه ظاهر به‌روزتری دارند. ساختن سایت روی بستر وردپرس، با وجود هزاران تم برای آن، راهی بسیار ساده برای طراحی یك سایت با ظاهر مدرن است. چه از تم رایگان استفاده كنید یا هزینه‌ای برای آن بپردازید، صاحب چندین تم با ظاهر نو و به‌روز خواهید شد. انتخاب فونت‌ها و رنگ‌های شما روی سن ظاهری سایت‌تان تاثیر زیادی دارد. فونت‌های قدیمی‌تر مثل Times New Roman سایت شما را قدیمی‌تر نشان می‌دهد. در نهایت، گزینه‌های طراحی شما باید با مخاطب هدف شما هم‌جهت باشد تا مخاطبان آن را انتخاب كنند.استفاده از محیط‌های چندرسانه‌ای: نرم‌افزار فلش نیز متعلق به دهه 90 است. گذاشتن رسانه‌های مختلف در سایت‌تان باعث می‌شود بیشتر امروزی به نظر بیاید. تصاویر باید واضح و مرتبط با محتوا باشد. در محل‌های مناسب از صوت و ویدئو استفاده كنید. درواقع باید بگوییم اگر در صفحه اصلی سایت‌تان ویدئو ندارید سایت‌تان از زمان عقب است! ساخت ویدئو و قراردادن آن در سایت، كار ساده‌ای است. اگر نوجوانان این كار را در یوتیوب انجام می‌دهند، پس شما هم می‌توانید! دیدن شما در یك ویدئو به مشتری‌های بالقوه‌تان كمك می‌كند راحت‌تر شما را بشناسند و اعتماد كنند تا این كه بخواهید این مطالب را در قالب متن به مشتری ارائه كنید. حتی اگر نخواهند با شما كار كنند، ویدئو كمك می‌كند سریع‌تر این تصمیم را بگیرند. همه می‌خواهند در زمان و انرژی صرفه‌جویی كنند.بلاگ: این روزها بلاگ شما، رزومه كاری شماست. بنابراین اگر نویسنده نیستید، بشدت پیشنهاد می‌شود بلاگ بنویسید. یك بلاگ، نظم و انضباط و تعهد را به دنبال خواهد داشت بعلاوه تسلط روی یك موضوع خاص. شما نمی‌توانید درباره چیزی كه از آن اطلاعی ندارید و تجربه‌ای در آن زمینه كسب نكرده‌اید، بنویسید. این هدف را برای خود در نظر بگیرید كه حداقل هفته‌ای یك بار یك پست جدید منتشر كنید. اگر بیشتر از 2 هفته را از دست دادید، بلاگتان كهنه و ساكن به نظر خواهد رسید.اتصال به شبكه‌های اجتماعی: شبكه‌های اجتماعی، كانال‌های بازاریابی حال حاضر هستند، پس خودتان از آنها استفاده كنید. احتمالا مشتری‌های هدف شما در چند شبكه اجتماعی عضو یا حداقل در فكر شروع استفاده از این شبكه‌ها برای پیشرفت كسب و كارشان هستند. ساده‌ترین راه برای این كار، اضافه‌كردن لینك‌هایی است كه بازدیدكنندگان سایت‌تان بتوانند به شما در توییتر، فیس‌بوك، LinkedIn یا هر شبكه اجتماعی دیگر كه در آن فعال هستید، وصل شوند. همچنین افزونه‌هایی وجود دارد كه می‌تواند به‌روزرسانی‌های شبكه اجتماعی‌تان را به صورت خودكار در سایت‌تان قرار دهد. همچنین به بازدیدكنندگان از سایت‌تان این اجازه را می‌دهد تا از طریق شبكه‌های اجتماعی، محتوای بلاگتان را به اشتراك بگذارند.راحتی در استفاده: هیچ اهمیتی ندارد كه سایت شما چه میزان از فناوری روز بهره برده باشد یا چقدر رنگ‌های استفاده شده در آن جذاب به نظر برسد. اگر سایت شما گیج‌كننده و پر از لینك‌های خراب باشد، نمی‌تواند زبانزد شود. طراحی وب سایت و محتوای سایت شما باید به خوانندگان‌تان خدمت كند و برای آنها تجربه‌ای لذت‌بخش فراهم آورد. اگر یك مشتری بالقوه به شما بگوید سایت شما را دوست دارد، درمی‌یابید كار خود را خوب انجام داده‌اید. از طرفی دیگر اگر آنها از شما اطلاعات بیشتری بخواهند در حالی كه باید آن را در سایت پیدا كنند، به اندازه كافی كاربر ـ دوست نبوده‌اید. نشانه دیگر، زمانی است كه بازدیدكننده ایده‌آل شما بعد از دیدن سایت می‌گوید: «فكر می‌كنم شما گزینه درستی برای من نباشید».ساخت فهرست: در نهایت عنصر كلیدی در یك سایت سرآمد، قابلیت آن در هدایت بازدیدكننده است. سایت شما باید یك فرم ثبت‌نام داشته باشد تا بازدیدكننده در فهرست پستی شما قرار بگیرد. این مساله نشان می‌دهد شما یك بازاریاب زرنگ هستید؛ كسی كه اهمیت ارتباط مداوم با مشتری را بخوبی می‌داند. شاید بیشتر كاربرانی كه برای اولین بار به سایت شما می‌آیند، آمادگی سپردن كار به شما را نداشته باشند؛ اما با ارتباطات مداوم و از طریق به‌روزرسانی‌های ایمیل‌تان، زمانی كه به سرویس‌های شما نیاز پیدا كردند، شما در فهرست آنها نفر اول خواهید بود.
آیا وب‌سایت شما سرآمد وب‌سایت‌هاست؟
وب‌سایت شما چه میزان با عناصری كه در بالا توضیح داده شد مطابقت دارد؟ هیچ نیازی نیست كه برای توسعه یك وب‌سایت شخصی موثر، پول زیادی خرج كنید. این كار به فكر و زمان زیاد نیاز دارد. حتی اگر نمی‌توانید یك طراح یا برنامه‌نویس خوب به كار بگیرید، هنوز هم می‌توانید یك وب‌سایت جذاب، پراستفاده و موثر داشته باشید. درباره معامله‌های پایاپای با دیگر عوامل وب مثل برنامه‌نویسان بیندیشید. همچنین شما می‌توانید بتدریج تغییر كنید؛ وب‌سایت‌های ما با هدف پیشرفت، كار می‌كنند و همواره فضا برای توسعه خواهند داشت.